توسعه طرح‌های آبخیزداری در برخوار

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم. ابوطالب امینی در بازدید از طرح‌های شهرستان برخوار که به همراهی مدیرکل منابع طبیعی استان و نماینده شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه صورت گرفت، افزود: با این اعتبار ۳۴۱ هزار هکتار اجرای عملیاتی آبخیزداری و ۴۲۸ هزار هکتار مطالعات طرح صورت گرفت. او تصریح کرد: این طرح‌ها در قالب ۵۸ حوضه آبریز در ۲۴ شهرستان استان اصفهان با هدف کنترل سیلاب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی انجام شد.

امینی اظهار داشت: با اجرای این طرح‌ها حدود ۶۶ رشته قنات و ۱۶ دهنه چشمه و بیش از ۹ هکتار از اراضی زیر دست و ۱۰۴ روستا و حدود ۳۰۰ کیلومتر جاده حفاظت و تغذیه و کنترل سیلاب انجام شد. نماینده مردم شهرستان شاهین‌شهر میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی که میزبان این بازدید بود، با اشاره به افزایش دو و نیم برابری بودجه آبخیزداری استان در اعتبارات بودجه گفت: با اجازه مقام معظم رهبری و در سه سال، ۱۴۵ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان اصفهان اختصاص پیدا کرد. حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: در سال 99 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری استان هزینه شد که امسال اختصاص این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. به گفته وی، با اجرای طرح‌های آبخیزداری از واردشدن خسارت به دشت‌ها و تاسیسات جلوگیری می‌شود.

تغییر الگوی کشت از سنتی به صنعتی

فرماندار شهرستان برخوار نیز در حاشیه این بازدید بر حفظ همه‌جانبه از منابع ملی و طبیعی تاکید کرد و گفت: باید با مشارکت همه اقشار مردم و دستگاه‌های دولتی در جهت حفظ منابع طبیعی کوشا باشیم. عبدالله بنهری حفاظت از منابع طبیعی را از ضروریات توسعه پایدار برشمرد و با دعوت همه مردم به مشارکت در این زمینه، از تغییر الگوی کشت از سنتی به صنعتی در شهرستان برخوار خبر داد و تصریح کرد: اهمیت و نقش سازه‌های آبخیزداری در مهار سیلاب و جلوگیری از بروز سیل در مواقع بارندگی ضروری است. بنهری ادامه داد: برای اولین بار در شهرستان برخوار برای جلوگیری از سیلاب و کنترل روان‌آب‌ها، یک شرکت خصوصی مبادرت به ساخت یک سد در حوضه آبخیز شن رود با حجم مخزن ۲۰۰ هزار مترمکعب کرده تا در هنگام بارندگی و جریان آب سپری برای روستاهای علی آبادچی و پروانه در شهرستان برخوار برای جلوگیری از خسارت احتمالی به این روستاها باشد.
گفتنی است منابع طبیعی متشکل از جنگل‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها، مراتع، دشت‌ها و حوضه‌های آبی از جمله ثروت‌های اصلی محسوب می‌شوند که نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه حیات وحش، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، تولید اکسیژن، جذب دی اکسیدکربن، کاهش آلودگی، کنترل ریزگردها، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش ایفا می‌کنند و هر یک برای زندگی بشر و سایر موجودات مهم و لازم هستند. در این میان طرح‌های آبخیزداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌ویژه در مناطق بیابانی که اجرای آن می‌تواند علاوه بر پیشگیری از بیابان‌زایی، حیات دوباره منطقه را نیز در پی داشته باشد.