ثابت کردیم جودوی ایران زنده است

این روزها در جودوی کشور نام حمیدرضا پاپی را بیش از همیشه می‌شنویم؛ جودوکار جوانی که سال‌هاست به عضویت تیم ملی درآمده؛ اما در ماه‌های اخیر بیش از همیشه خبرساز شده است. جودوی کشورمان که چندسالی است درگیر بحث تعلیق شده و امکان شرکت در رویدادهای بین‌المللی را ازدست‌ داده، مجوز حضور در بازی‌های هم‌بستگی کشورهای اسلامی را کسب کرده است و تیم مردان راهی این رقابت‌ها می‌شود. بنا بر اعلام کادر فنی تیم ملی، پاپی نیز یکی از نفرات تیم ملی جودوی اعزامی به قونیه است که به این بهانه با او گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
از تورنمنت بغداد چه خبر؟
ما حدود دوسال‌ونیم از تمام مسابقات بین‌المللی دور بودیم و با تعامل فدراسیون ایران و عراق، در تورنمنت بغداد شرکت کردیم و در بخش انفرادی به مدال برنز رسیدیم و در بخش تیمی نیز قهرمان شدیم. این تورنمنت خیلی به ما کمک کرد و خوشحالم که دست‌پر برگشتیم.
تعلیق جودوی کشور چه تأثیری بر وضعیت این رشته، به‌ویژه انگیزه ورزشکاران داشت؟
دوسال‌ونیم در تعلیق بودیم؛ اما به‌شخصه هیچ زمانی انگیزه‌ام را از دست ندادم و هرروز پرقدرت‌تر از قبل تمریناتم را دنبال می‌کردم؛ زیرا مطمئن بودیم تعلیق برداشته می‌شود و قرار است به‌زودی در تمام میدان‌های بین‌المللی شرکت کنیم. تعلیق جودوی ایران ناعادلانه بود و این پیام را برای همه ورزشکاران دارد که به دنیا ثابت کنیم جودوی ایران زنده است و حتی در مدتی هم که تعلیق بودیم، دست از تلاش و پشتکار برنداشتیم و امیدواریم در آینده نیز پرچم سه‌رنگ کشورمان را به اهتزاز دربیاوریم.
برگزاری اردوی تدارکاتی در روسیه در آماده‌سازی تیم ملی چقدر نقش داشته است؟
ما در اردویی که در روسیه داشتیم، در مسابقاتی شرکت کردیم که تمام نفرات شرکت‌کننده در این رقابت‌ها، قهرمان جهان و المپیک بودند و دست‌وپنجه نرم‌کردن با این حریفان برای ما بسیار مفید بود. من با حریف روس که عنوان‌دار است، رقابت کرده و او را ضربه‌فنی کردم و ازاین‌رو فکر می‌کنم حضور در این مسابقات باعث شد تا به خودباوری برسم. تیم ملی مردان چندین ماه است که شبانه‌روز برای شرکت در بازی‌های هم‌بستگی کشورهای اسلامی زحمت می‌کشد و تمام جودوکاران تشنه مدال‌آوری هستند و می‌خواهیم بهترین نتایج را به ثبت برسانیم.
با توجه به اینکه با رایزنی‌های صورت‌گرفته، مجوز شرکت در بازی‌های کشورهای اسلامی را به دست آوردید، از شرایطتان پیش از اعزام به این رویداد صحبت کنید؟
از لحاظ روحی و روانی در بهترین شرایط هستم و آمادگی بسیار خوبی دارم و باانگیزه زیادی در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت خواهم کرد. به خودم امیدوار هستم که خوش‌رنگ‌ترین مدال را کسب کنم؛ زیرا شبانه‌روز برای آن زحمت‌کشیده‌ام و دوری از خانواده و شرایط پرفشار را تحمل می‌کنم. شناخت نسبی از حریفان دارم و تلاش می‌کنم به یاری خدا بهترین عملکرد را داشته باشم و پرچم ایران را در ترکیه بالا ببرم.
قبول دارید حمیدرضا پاپی این روزها بیش از گذشته خبرساز شده است؟
من چهارده سال است در رشته جودو فعالیت دارم و هفت سال بازیکن تیم ملی جودو بوده‌ام و اگر به شرایط اوج رسیده‌ام، لطف خدا و حمایت خانواده‌ام بوده است؛ زیرا در ورزش حرفه‌ای اگر حمایت خانواده نباشد، ورزشکار نمی‌تواند تمرین کند و به دنبال مدال‌آوری باشد.خانواده‌ام همه جوره حامی من بوده‌اند و نگذاشته‌اند من هیچ دغدغه‌ای داشته باشم و تمام تمرکزم بر روی ورزش بوده و امیدوار هستم با کسب مدال در رویدادهای پیش رو زحمات خانواده‌ام را جبران کنم.
چه افقی را در ورزش حرفه‌ای برای خودتان ترسیم کرده‌اید؟
برای تمام ورزشکاران حرفه‌ای، مهم‌ترین رویداد، حضور در المپیک است؛ من هم بزرگ‌ترین هدفی که دارم، کسب مدال المپیک بوده و امیدوارم روزی به این هدف برسم.
جودوی استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
جودوی اصفهان ظرفیت بالایی دارد و جوانان آینده‌داری داریم که می‌توانند جا پای بزرگ‌تر‌ها بگذارند و به آنچه لیاقتش را دارند برسند. همان‌طوری که ما در نوجوانی و جوانی از بزرگ‌تر‌ها الــگوبـــرداری می‌کــردیم، بــازیکنان کم‌سن‌‌وسال نیز امـروز به مـا چـشم دارند. هیئت جودو ازجمله بهترین هیئت‌های فعال کشوری است و آینده درخشانی در انتظار ورزشکاران این رشته است.