جنون پرایدی!

قیمت خودرو در عرض چند روز روی شیب صعودی قرار گرفته است و این افزایش قیمت نه‌تنها برای مردم عادی بلکه برای برخی کارشناسان صنعت خودرو نیز غیرقابل‌باور است. همین پراید بدون آپشن و باکیفیت پایین از هفته گذشته تا حالا با افزایش قیمت چهارمیلیون تومانی مواجه شده و از 100میلیون تومان به 104 میلیون تومان رسیده است. سایت شرکت‌های خودروسازی هیچ‌گونه قیمتی را اعلام نمی‌کند و مشخص نیست این قیمت‌ها چطور حساب‌وکتاب شده‌اند. حالا گمانه‌زنی‌ها حاکی از دست‌های پشت پرده برای اعلام قیمت‌های غیرواقعی است تا از طریق جریان سازی عده‌ای سود به جیب بزنند و منفعت کسب کنند. این‌طور که برخی سایت‌های خبری و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، در گروه ایران‌خودرو، سمند ال‌ایکس در مقایسه با هفته گذشته، افزایش 18میلیون تومانی داشته و به 170 میلیون تومان رسیده است.

تاریخ انتشار: 22:18 - سه شنبه 1399/06/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

سمند سورن نیز با رشد 15‌میلیون تومانی به 212میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس با رشد 5/14‌میلیون تومانی به 166‌میلیون تومان، پژوپارس معمولی با رشد 14میلیون تومانی به 197 میلیون تومان و پژو پارس با موتور TU5 با رشد 13میلیون تومانی به 230 میلیون تومان رسیده است. در گروه سایپا نیز پراید 111 با رشد 9 میلیون تومانی به 104 میلیون تومان، پراید 131 با رشد 12میلیون تومانی به 95 میلیون تومان، پراید 132 با رشد 12 میلیون تومانی به 96میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار با رشد 16 میلیون تومانی به 113 میلیون تومان رسیده است.
در بین سایر خودروها، سراتو با رشد 25 میلیون تومانی به قیمت 665میلیون تومان، سیتروئن C3 با رشد 10 میلیون تومانی به 795 میلیون تومان، جک S5  با افزایش 36 میلیون تومانی به 625میلیون تومان، رنو ساندرو استپ وی با رشد 40 میلیونی به 455 میلیون تومان و خودروی پژو 2008 به 787میلیون تومان رسیده است.

ناکارآمدی سیستم فروش قیمت ها را غیرواقعی کرد

خبر افزایش قیمت خودرو طی روزهای گذشته بازتاب‌های فراوانی به دنبال داشته است و روزنامه‌ها نیز در صفحات اول خود این خبر را منعکس کرده‌اند. علاوه بر رسانه‌های خبری، فعالان بازار خودرو نیز از افزایش قیمت خبر داده‌اند تا جایی که سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اعلام کرده است  برخی از خودروها بین شش تا 13 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند؛ البته مؤتمنی این را هم گفته است که چرا در چنین شرایطی و با رشد یک‌باره قیمت‌ها هیچ نظارتی در بازار وجود ندارد. برای اطلاع از چرایی افزایش یک‌باره قیمت خودروها به سراغ یکی دیگر از فعالان بازار خودرو رفتیم. کاظم محمدی‌نیکخواه، فعال بازار خودرو ناکارآمدی سیستم فروش خودرو را منجر به افزایش یک‌باره قیمت خودروها عنوان می‌کند. او به اصفهان‌زیبا می‌گوید: تولید خودرو کاهش نداشته بلکه در مقایسه با سال گذشته رشد هم پیدا کرده است؛ ولی ناکارآمدی سیستم توزیع و فروش خودرو منجر به افزایش قیمت‌ها شده است، قرعه‌کشی و عرضه قطره‌چکانی خودرو در بازار راهکار کارآمدی برای سامان‌دهی به بازار نیست چه‌بسا اینکه خریدار خودرو برای حفظ سرمایه‌اش خودرو خریداری می‌کند و با قیمت آزاد در بازار عرضه می‌کند. محمدی‌نیکخواه بیان می‌کند: در شرایط کنونی نقدینگی به سمت بازار خودرو سرازیر شده و بسیاری از افراد برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان به سمت خرید خودرو رفته‌اند و خودرو را در بازار با قیمت بالاتری می‌فروشند؛ درواقع قیمت‌ها در سایت درج نمی‌شود و با قیمت دلخواه خودرو به فروش می‌رسد. او اذعان می‌کند: قطعه‌سازان، مواد اولیه موردنیاز قطعات تولیدی خود را با نرخ دلار وارد می‌کنند که این امر روی قیمت قطعات هم اثرگذار بوده است؛ بااین‌حال سامان‌دهی قیمت خودرو به ثبات شرایط اقتصادی کشور ارتباط پیدا می‌کند و درصورتی‌که سیاست‌های ارزی و نرخ ارز اصلاح شود، این سیستم فروش خودرو نیز سامان‌دهی می‌شود و خودرو با قیمت آزاد عرضه نمی‌شود.

مسببان قیمت‌گذاری غیرواقعی خودرو

در مقابل برخی کارشناسان صنعت خودرواز دست‌های پشت پرده خبر می‌دهد که منجر به حاشیه‌سازی و رشد یک‌باره قیمت‌ها در عرض چند روز شده است. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به اصفهان‌زیبا توضیح می‌دهد: قیمت پراید تا همین اوایل هفته گذشته 90 میلیون تومان بود؛ نکته اینجاست که چطور در عرض چند روز قیمت پراید 14 درصد افزایش یافته است و به‌تدریج به 100 میلیون تومان و سپس به 104 میلیون تومان رسیده است؟ نکته جالب‌تر اینکه طی مدت اخیر که قیمت کالاها و اجناس طی هفته‌های گذشته صعودی شد و بورس رشد کرد، قیمت پراید ثابت و حدود 90 میلیون تومان بود؛ پس این اعلام قیمت‌ها چه در خصوص پراید و چه در خصوص سایر خودروها واقعی و درست نیست و عده‌ای دنبال جریان‌سازی برای افزایش قیمت‌ها هستند. کاکایی تصریح می‌کند: دولت و سازمان‌های نظارتی، قیمت‌ها را از روی سایت خودروسازی‌ها حذف کرده است؛ پس این قیمت‌های اعلام‌شده از کجا و چطور حساب شده‌اند؟ مسلم است در شرایطی که اطلاعات درست جابه‌جا نمی‌شود و قیمت روی سایت‌های خودروسازی وجود ندارد، عده‌ای برای کسب سود جریان‌سازی کرده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. کاکایی می‌گوید: این عده افکار عمومی را منحرف کرده و مردم را آماده تنش می‌کنند، الان خریدوفروش انجام نمی‌شود و بازار خودرو راکد است؛ پس باید برای اینکه عده‌ای سود کسب کنند، قیمت‌ها را غیرواقعی اعلام کنند. این اظهارنظرها درباره افزایش قیمت خودرو یک‌سری حرف بی‌پشتوانه است. جالب است برخی فعالان بازار در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها از افزایش قیمت خودرو خبر داده‌اند و معترض شده‌اند که چرا دستگاه‌های نظارتی رسیدگی نمی‌کنند، در حالی خودشان مسبب این قیمت‌های غیرواقعی خودروها هستند؛ چون آگاه‌اند وقتی فضای جامعه آماده تنش باشد به‌راحتی این قیمت‌ها را می‌پذیرد و مردم باور می‌کنند که قیمت خودرو افزایش یافته است. البته عده‌ای دست‌به‌دست هم داده‌اند و این قیمت‌های غیرواقعی را اعلام کرده‌اند و این همان پیش بردن مقاصد بر اساس اقتصاد رفتاری است. درواقع شرایطی ایجاد کرده‌اند که با کوچک‌ترین تلنگر قیمت‌ها بالا می‌رود. او عنوان می‌کند: این تنش‌ها از زمانی شروع شد که شورای رقابت اعلام کرد قیمت‌گذاری خودرو آزاد باشد؛ ولی این سیاست‌ها را به‌طور رسمی اعلام نکرد. عده‌ای نیز از روی همین اظهارنظرها و بر اساس منافع خودشان قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. مهم است که سیاست‌های خودرویی چگونه و در چه شرایطی اعلام و ابلاغ شود تا تنش ایجاد نشود.

تولید خودرو باید سامان‌دهی شود؛ نه بازار

این کارشناس صنعت خودرو بیان می‌کند: مسئولان به‌جای اینکه به فکر کنترل بازار باشند، باید به فکر هدایت و رفع موانع تولید باشند، مشکلات صنعت خودرو از زمانی شروع شد که سیاست ارز 4200 تومانی را دولتمردان اعلام کردند؛ در این زمان حتی تحریم‌ها هم هنوز شروع نشده بود که خودروسازان به دردسر افتادند و جلوی محموله‌های گمرکات قطعه‌سازان گرفته شد. کــاکـــایی می‌افـــزایـــد: داخـــلی‌کـــردن قطعات نیازمند پول و سرمایه است؛ در تابستان98، 200 هزار خودروی ناقص کف پارکینگ ماند و این یعنی میلیاردها تومان خسارت به خودروسازان وارد و تولید با مشکل مواجه شد. از سوی دیگر به گفته اقتصاددانان، امسال 40درصد تورم داریم؛ یعنی فصلی 10درصد قیمت‌ها افزایش یافته است و تمامی این عوامل دست‌به‌دست هم داده و تولید را با محدودیت مواجه کرده است.
او می‌افزاید: افرادی که تمایل دارند بازار را بچرخانند و مردم را بازی دهند تمامی این اطلاعات را از حفظ هستند و می‌دانند که چطور جریان‌سازی کنند؛ حالا با ریزش بورس، سرمایه‌گذاران عمده نیز به‌تدریج در حال خروج سرمایه‌های خود از بروس هستند و این سرمایه‌ها به سمت بازارهای دیگر حرکت کرده است. این کارشناس صنعت خودرو اظهار می‌کند: مشکلات صنعت خودرو با بگیروببند حل‌وفصل نمی‌شود. دستگاه‌های نظارتی مشکلات را به هم پاس می‌دهند، رفع این مشکلات نیازمند شجاعت و تفکر و پشتکار متولیان صنعتی است؛ چهارماه است که وزارتخانه وزیر ندارد؛ این بلاتکلیفی‌ها به صنعت خسارت می‌زند. کاکایی عنوان می‌کند: برخی مقصر اصلی را مدیران خودروسازی می‌دانند ولی این مدیران نیز سیاست‌های دیکته شده را اجرایی می‌کنند. مشکل باید از سوی بالادستی‌ها حل‌وفصل شود؛ مسئله دیگر نیز تغییر سیاست‌گذاری‌هاست که آشفتگی ایجاد می‌کند. او تأکید می‌کند: پیش‌بینی می‌شود اگر وضعیت به همین روال پیش برود قیمت‌ها بیش از این افزایش پیدا خواهد کرد و نه‌تنها خودروسازی بلکه قطعه‌سازی و سایر صنایع وابسته نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط