حال خوب تولید ملی موبایل

تولید موبایل‌های ایرانی در طول یکی دو سال اخیر درمقایسه با گذشته افزایش یافته است و تولیدکنندگان ایرانی اسمارت‌فون‌هایی با امکانات و طــراحی به‌روز در بازار عرضــه می‌کنند. امروز موبایل‌های هوشمند ایرانی دو برند جی‌ال‌ایکس و جی‌پلاس به امکانات به‌روزی مانند دوربین چندگانه، صفحه نمایش ناچ، حسگر اثر انگشت، سخت‌افزار جدید و… مجهز شده‌اند. علاوه بر این قیمت مقرون‌به‌صرفه عامل اصلی برتری موبایل‌های هوشمند ایرانی نسبت به خارجی محسوب می‌شود؛ چراکه با یک تا پنج میلیون تومان امکان خرید یک اسمارت‌فون جدید تولید داخل وجود دارد. همچنین جی‌ال‌ایکس از تولید موبایل‌های کلاسیک غافل نمانده و مدل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌کند.

حال تولید ملی در صنعت موبایل خوب است و افزایش باورنکردنی قیمت اسمارت‌فون برندهای خارجی و حتی چینی موجب شده تولیدکنندگان ایرانی موبایل‌های گوناگونی روانه بازار کشور کنند. خریداران نیز با صرف نصف یا حتی کمتر از نصف برندهای خارجی، می‌توانند یک اسمارت‌فون جدید و با کیفیت ایرانی تهیه کنند.

جی ال ایکس

جی‌ال‌ایکس از تولیدکنندگان قدیمی بازار موبایل ایران به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر فعالیت چندان زیادی در حوزه موبایل‌های هوشمند نداشت؛ ولی امروزه اسمارت‌فون‌های جی‌ال‌ایکس در بازار شامل سه محصول یعنی شاهین دو، M1 و M2 می‌شود. شاهین دو جدیدترین اسمارت‌فون جی‌ال‌ایکس است و از طراحی جدید و بدون حاشیه بهره می‌برد. فرم این اسمارت‌فون جنس پلاستیکی دارد و خبری از شیشه در بدنه آن نیست. در نمای پشتی شاهین دو دوربین سه‌گانه‌ای با چینش عمودی به چشم می‌خورد و مجهز به سه سنسور ۴۸، هشت و دو مگاپیکسل است. صفحه نمایش این شاهین دو ابعاد 6.3 اینچی دارد و دوربین سلفی ۱۶‌مگاپیکسلی در قسمت بالای آن قرار گرفته است. همچنین نمایشگر شاهین دو رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را به ارمغان می‌آورد و کیفیت متوسطی دارد. مشخصات فنی این اسمارت فون نیز شامل هشت هسته پردازشی، چهار گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی می‌شود. درحال حاضر شاهین دو با قیمت پنج میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
موبایل جی‌ال‌ایکس مدل M1 پس از شاهین دو، جدیدترین محصول این شــرکـــت ایـــرانـــی مــحـــســـوب می‌شود. طراحی این اسمارت‌فون بسیار ساده است و صفحه نمایش 5.45 اینچی دارد. دوربین اصلی و سلفی این اسمارت‌فون نیز هر دو مجهز به سنسور 13 مگاپیکسلی هستند. M1 سخت‌افزاری پایین‌تر از شاهین‌دو یعنی پردازنده چهار هسته‌ای، رم سه گیگابایتی و حافظه داخلی 32گیگابایتی دارد. بدنه این اسمارت‌فون مانند شاهین دو پلاستیکی است. M1 حسگر تشخیص اثر انگشت و قطب‌نما دارد. جی‌ال‌ایکس برای این اسمارت‌فون سه میلیون تومانی خود، باتری 2700 میلی‌آمپر ساعتی درنظر گرفته است.
اسمارت‌فون M2 نیز سومین موبایل هوشمند جی‌ال‌ایکس در بازار است. در واقع موبایل M2، نسخه اقتصادی M1 است و حدود یک میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. M2 از طراحی ساده ولی زیبا برخوردار است و مانند سایر محصولات جی‌ال‌ایکس بدنه پلاستیکی دارد. نمایشگر این اسمارت‌فون بدون ناچ بوده و اندازه 4.95 با قابلیت پشتیبانی از 16 میلیون رنگ را دارد. یک دوربین اصلی پنج‌مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی دو مگاپیکسلی نیز وظیفه ثبت تصاویر M2 را به عهده دارند. مشخصات فنی این موبایل پایین‌رده جی‌ال‌ایکس نیز شامل پردازنده دو هسته‌ای، حافظه داخلی 16 گیگابایت و رم یک گیگابایت است که این اسمارت‌فون قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه تا 64گیگابایت را دارد.

جی‌پلاس

جی‌پلاس از تولیدکنندگان جدید ایرانی است و پس از خروج ال‌جی از بازار ایران، جای آن را با عرضه لوازم خانگی متنوع پر کرد. جی پلاس به تازگی در عرصه تولید موبایل هوشمند نیز فعالیت می‌کند و تاکنون چهار اسمارت‌فون در رده قیمت یک تا سه میلیون تومان تولید کرده است. موبایل جی‌پلاس مدل X10 جدیدترین و گران‌ترین اسمارت‌فون این شرکت به شمار می‌رود که با رم سه گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایت روانه بازار شده است. صفحه نمایش استفاده‌شده در این موبایل ابعاد 6.5 اینچ با رزولوشن HD دارد که در مجموع جزئیات و وضوح تصویر متوسط به نمایش می‌گذارد. X10 مجهز به چهار دوربین عقب است که دوربین اصلی سنسور ۱۳ مگاپیکسلی دارد و دوربین سلفی هشت مگاپیکسلی در قاب جلویی این موبایل به کار گرفته شده است. درمجموع X10 از کیفیت ساخت بالا، طراحی مدرن و رنگ‌آمیزی جذابی برخوردار است که برای خرید آن باید دو میلیون و 730 هزار تومان هزینه کرد.
موبایل جی‌پلاس مدل P10 یکی دیگر از تولیدات این شرکت ایرانی است و امکانات و مشخصات فنی پایین‌تر از X10 دارد؛ برای نمونه مشخصات فنی P10 شامل دو سیم‌کارت، ظرفیت داخلی 32‌گیگابایت و رم دو گیگابایت می‌شود. همچنین P10 صفحه نمایش کوچک‌تری یعنی ۶,۰۹ اینچی با رزولوشن HD دارد. جی‌پلاس برای این اسمارت‌فون خود دوربین عقب سه‌گانه تعبیه کرده است. دوربین اصلی، سنسور ۱۳ مگاپیکسلی دارد و دوربین سلفی P10 نیز متشکل از یک سنسور پنج‌مگاپیکسلی است. در حال حاضر اسمارت‌فون P10 با قیمت دو میلیون و 200 هزار تومان به فروش می‌رسد. اسمارت‌فون‌های مدل Q10 و T10 در گروه موبایل‌های پایین‌رده جی‌پلاس قرار می‌گیرند. برای خرید آن‌ها باید نزدیک به دو میلیون تومان پرداخت کرد. اندازه صفحه نمایش Q10 و T10 به ترتیب 6.2 و 5.5 اینچ است و کیفیت مطلوبی به نمایش می‌گذارند. رم سه گیگاباتی در کنار حافظه داخلی 32 گیگاباتی سخت افزار Q10 را  تشکیل داده‌اند. ولی T10 سخت‌افزاری پایین‌تر یعنی رم دو گیگاباتی در کنار حافظه داخلی 16 گیگاباتی دارد. جی‌پلاس در این دو اسمارت‌فون از دو دوربین اصلی استفاده کرده است. دوربین اول آن‌ها رزولوشن 13 مگاپیکسلی و دوربین دوم حسگر عمق دارد. دوربین پنج‌مگاپیکسلی سلفی نیز در قاب جلویی این اسمارت فون‌ها قرار گرفته است. در مجموع این دو موبایل هوشمند جی‌پلاس برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که به دنبال اسمارت‌فونی مقرون‌به‌صرفه ولی مدرن برای انجام کارهای روزمره هستند.

 موبایل‌های کلاسیک

جی‌ال‌ایکس علاوه بر سه مدل موبایل هوشمند نام برده، تعدادی موبایل کلاسیک یا همان دکمه‌دار نیز روانه بازار کرده‌اند که از ویژگی‌های قــابل قــبول و قیــمت مناسبی برخوردارند. این دسته موبایل‌های کلاسیک ایــرانی از نمایشگر رنگی بهره می‌بــــرند و تــمــامی مــدل‌ها مجهز به دوربین هستند. همچنین جـــی‌ال‌ایـــکس این مـــوبایــل‌های کلاسیک را در مدل معمولی یا غیرتاشو با رنگ‌بندی متفاوت تولید کرده است تا کاربران به‌راحتی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. مشخصات و قمیت موبایل‌های کلاســیک جــی‌ال‌ایــکس در جدول مشخص شده است.