حمایت سپاه و ارتش از مدیریت‌شهری

ارشد نظامی سپاه در استان‌های اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری وارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، چهار‌محال و بختیاری و یزد، مهمان ویژه یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بودند. در جلسه علنی این هفته، سران نظامی استان برای حمایت و کمک به مدیریت شهری برای رهایی از مشکلات و ایجاد فضای فرهنگی در تراز انقلاب اسلامی در سطح شهر به‌ویژه چهارباغ و ناژوان اعلام آمادگی کردند. در این جلسه از سردار استکی، امیرسرتیپ دوم آذر افروز، فرزانه کلاهدوزان (فرزند شهید سردار مجتبی کلاهدوزان)، مجید نادرالاصلی (برادر دو شهید مهدی و محمدعلی نادرالاصل)، سید امیرسامع، برادر شهید و احمدرضا مصور، رزمنده دوران دفاع مقدس،  تقدیر شد.

دفاع مقدس گرامی داشته شود

در ابتدای این جلسه محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر همه ما لازم است که ارزش والای دفاع مقدس را به نحو مطلوب گرامی بداریم. او در نطق پیش از دستور خود ادامه داد: کربلا در روز اربعین میعادگاه عاشقان حسینی از اقصا نقاط جهان است و امیدواریم نام جاماندگان از این واقعه نیز در زمره زوار اربعین ثبت شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: امیدواریم دولت مردمی و انقلابی شرایط لازم برای آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها را فراهم کند تا دانش‌آموزان و دانشجویان با نشاط و بازدهی بیشتری به تحصیل ادامه دهند. او به تسریع روند واکسیناسیون اشاره کرد و افزود: امیدواریم تلاش مردم و دولت پایانی بر مشکلات دو سال همه‌گیری کرونا باشد و شرایط مطلوب اجتماعی به ایران و جهان بازگردد.
نورصالحی، شهادت علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای را به جامعه دانش آموزی کشور تبریک و تسلیت گفت و افزود: او جان خود را فدای دو تن از هم‌وطنانش کرد که با موافقت مقام معظم رهبری به عنوان شهید قلمداد می‌شود.
او همچنین درخواست کرد که شهرداری برای شنیده‌شدن اذان در سطح شهر، طرح و لایحه لازم را به شورا ارائه دهد. رئیس شورای اسلامی شهر همچنین از شهردار اصفهان درخواست کرد که برای تغییرات حوزه خبررسانی مدیریت شــهری، روزنــامه اصفــهان‌زیــبا و خبرگزاری ایمنا، تغییرات و اقدامات لازم را انجام دهد.

شورای شهر فساد‌زدایی کند

سردار جواد استکی، ارشد نظامی سپاه پاسداران در استان‌های اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری که سخنان خود را در سه حوزه تقسیم‌بندی کرده بود، در ابتدا درباره روند جنگ تحمیلی گفت: پنجم مهر ماه ۱۳۶۱ امام خمینی(ره) فرمودند محاصره آبان باید شکسته شود و نهایتا پس از مقاومت رزمندگان، حصر پایان یافت و در ادامه با عملیات طریق‌القدس، آزادی بستان و با فتح‌المبین دشمن به عقب رانده شد. او افزود: عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادی خرمشهر شد، نقطه عطف دفاع مقدس به شمار می‌رود که به رهبری حضرت امام خمینی (ره) رقم خورد.
او افزود: پس از آزادی خرمشهر، ایران قصد نداشت جنگ را ادامه دهد، اما شرایط ایران توسط عراق پذیرفته نشد وحضرت امام (ره) در این خصوص تأکید کردند که جنگ باید تا رفع فتنه ادامه یابد و به همین دلیل جنگ به داخل عراق کشیده شد و عملیات‌های رمضان، خیبر، بدر و والفجر ۸ در غرب و شمال غرب انجام شد. همچنین عملیات فاو نیز از جمله عملیات‌هایی بود که باور آن برای دنیا سخت بود. به گفته استکی، پس از پیروزی ایران در این عملیات، ترس کشورهای عربی باعث شد که شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شود. او ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) با تدبیر و صلاح خود قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتند و امروز نیز از نیروهای بعثی دیگر خبری نیست.
او در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حمله به کنگره، پشتیبانی از رژیم سعودی، کشتار مردم یمن و دخالت در امور افغانستان به خود ضربه زدند، به تحلیل وضعیت فعلی ایران در منطقه پرداخت و گفت: آن‌ها در افغانستان ارتش ۳۰۰ هزارنفره داشتند، اما سه روز هم نتوانستند در مقابل طالبان مقابله کنند و نقاط افول خود را نشان دادند. استکی گفت: امام خمینی (ره) از ابتدا اعلام کردند که آمریکا طبل تو خالی است، اما متأسفانه برخی مسئولان از ایالات متحده می‌ترسند. او تأکید کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که هر طرحی برای نفوذ به ایران شکست خواهد خورد و هرگونه نفوذ، جنگ طولانی‌مدتی را به دنبال خواهد داشت.
او با بیان اینکه عربستان قصد داشت ظرف یک هفته دولت بشار اسد را جمع کند، تصریح کرد: با حضور مستشاران ایرانی و لشکرهای جبهه مقاومت با فرماندهی سردار سلیمانی، سوریه مقاومت کرد و شاخ کشورهای استکباری جهان شکسته شد.
استکی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ کشتی تجاری اسرائیل که با پرچم سایر کشورها تجارت می‌کنند، توسط ایران شناسایی و به‌موقع با آن‌ها برخورد شد. او افزود: همین موضوع به قدرتی بازدارنده تبدیل و باعث شد نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا و لبنان بروند و کسی جرئت دست‌درازی به آن‌ها را نداشته باشد. استکی با بیان اینکه ایران در حوزه فناوری و پهپادی از آمریکا قدرتمندتر است، اظهار داشت: قدرتمندی امروز ما حاصل رهبری فرماندهی کل قوا و عنایت ایشان به مسائل امنیتی در کنار مسائل سیاسی و اجتماعی است.
به گفته او امروز ایران از لحاظ امنیتی و دفاعی برای مقابله با گروهک‌ها و کشورها از توانمندی بالایی برخوردار است.
سردار استکی در بخش سوم سخنانش، درخواست‌های خود را از شورای شهر مطرح و اظهار امیدواری کرد که شورای شهر اصفهان در ایجاد آرامش و بهبود فرهنگ اسلامی شهر تلاش خود را به کار گیرد. او ادامه داد: انتظار داریم شورای اسلامی شهر با فسادزدایی، ساختارها را اصلاح کرده و دلال‌ها و کار چاق‌کن‌ها را هم حذف کند. او گفت: امیدواریم به مدیران جهادی و انقلابی میدان داده شود و وضعیت خبرگزاری شهرداری تغییر کند. استکی با بیان اینکه مردم انتظار دارند کادر فرهنگی به ویژه در مناطق تغییر کند، تأکید کرد: رویکرد فرهنگی در چهارباغ و ناژوان مطلوب و در تراز شهری اسلامی نبوده و سپاه و بسیج برای اجرای امر‌به‌معروف و نهی از منکر در این مناطق آماده است. او ادامه داد: انتظار می‌رود طرح آمایش سرزمین در دستور کار شورای شهر قرار بگیرد.
او تأکید کرد: طرح مدیریت جمعیت و کنترل منابع انسانی باید توسط شهرداری اجرایی شود؛ چراکه امروز هر کس اراده ‌کند، می‌تواند تغییر مکان داده و به حاشیه شهر اصفهان مهاجرت کند. تکریم ارباب‌رجوع، توجه به وضعیت آب و وحدت بین اعضای شورای شهر از دیگر درخواست‌های سردار استکی بود. او تصریح کرد: هر چند اختلاف سلیقه طبیعی است؛ اما در راهبرد و استراتژی باید وحدت وجود داشته باشد؛ چرا که مردم انتظار دارند بین اعضای شورا وحدت وجود داشته باشد. او ادامه داد: باید به مسئله آلودگی هوا و مسائل اجتماعی، فرهنگی و ارزشی شهر هم توجه لازم شود.

تعامل ارتش و مدیریت شهری

ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد هم در این جلسه گفت: ارتش و شهرداری اصفهان می‌توانند تعامل خوبی با هم داشته باشند؛ زیرا هدف هر دو سازمان کمک به مردم است.
امیر سرتیپ دوم محسن آذر افروز درباره علت گرامیداشت آغاز جنگ تحمیلی در ایران گفت: در تمامی کشورهایی که درگیر جنگ شدند، سالروز پایان جنگ را به‌عنوان روزی مقدس گرامی می‌دارند و تنها جمهوری اسلامی، شروع جنگ تحمیلی را گرامی می‌دارد. او افزود: دفاع مقدس برکات فراوانی از جمله اقتدار، آسایش و پیشرفت‌های اقتصادی، فرهنگی و نظامی برای کشور داشت و مقام معظم رهبری نیز در این‌باره می‌فرمایند که «دفاع مقدس گنجینه‌ای تمام‌نشدنی بوده و شهدای اسلام از اجزای این گنجینه تلقی می‌شوند.» به همین دلیل است که باید هفته دفاع مقدس را به پاس این برکات فراوان گرامی داشت.
آذر افروز ادامه داد: حدود یک ماه پیش، مسابقات بین‌المللی نظامی در شاخه زمینی در اصفهان برگزار شد که از سال ۲۰۱۵ به همت روسیه طراحی و برگزار شده و در طی سال‌های گذشته به صورت پردیسی در کشورها و قاره‌های مختلف دنیا برگزار می‌شود؛ امسال هم با حضور ۱۱ کشور در ۳۴ رشته نظامی برگزار شد. آذر افروز تصریح کرد: امسال با توجه به حضور مقتدرانه سپاه و ارتش در چین و روسیه، تصمیم گرفته شد به صورت آزمایشی یکی از رشته‌ها در اصفهان برگزار شود. در حاشیه این مسابقات، عملیات آزادسازی خرمشهر برای افسران ارتش روسیه به صورت کامل تشریح شد و آن‌ها شگفت‌زده شدند. او افزود: به دلیل تلفات بالا هیچ ارتشی برای تصرف شهر خود را درگیر نمی‌کند، همچنین عبور از رودخانه خروشان کارون غیر قابل باور بود؛ اما رزمندگان ما توانستند از این رودخانه عبور کرده و حماسه عملیات بیت‌المقدس را بیافرینند. آذرافروز، علت اصلی پیروزی ایران در عملیات فتح خرمشهر را فرماندهی حضرت امام‌خمینی‌(ره) دانست و گفت: فرماندهی امام (ره) توأم با پیش‌بینی و انگیزه بود. او اظهار داشت: در هفته دفاع مقدس بیشتر به جنبه‌های معنوی جنگ اشاره می‌شود؛ اما باید به مباحث سخت‌افزاری جنگ نیز پرداخته شود. به گفته او پس از پایان مسابــقات بیــن‌الملــلی تــیــرانــدازی، ارتش روسیه و تاجیکستان از ایران در خواست کردند تا نرم‌افزار میدان تیر و موشک مشقی کاتیوشا که در جریان مسابقات از آن استفاده شد، در اختیار آن‌ها قرار گیرد که این موضوع نشانه اقتدار ایران است.
آذر افروز درخصوص تعامل ارتش و شــورای شهر اصــفهان گفــت: بعد از استان تهران، بیشترین نیروهای ارتش از لحاظ کمی و کیفی در منطقه اصفهان قرار دارد و پایگاه هشتم شکاری اصفهان به پایگاهی استراتژیک تبدیل شده و جنگنده‌های این پایگاه هرروز پروازهای عملیاتی خود را برای پاک‌سازی آسمان کشور انجام می‌دهند. او درباره تعامل شهرداری و ارتش هم گفت: بیش از چندصد هکتار زمین در اصفهان در اختیار ارتش بوده که می‌تواند حلال مشکلات شهری باشد.
آذرافروز درخواست کرد که خانه‌های سازمانی ارتش که در شهر اصفهان قرار گرفته از خدمات شهری استفاده کرده و برای ریشه‌کنی بیماری سالک در پایگاه شهید بهشتی اقدامات لازم انجام شود. او گفت: درخواست می‌کنم نام خیابان کمکی ارتش که گره ترافیکی سه‌راه حکیم نظامی راه باز می‌کند به نام یک شهید ارتش نام‌گذاری شود.

سپاه وارد جنگ نرم شود

فلاح، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل از سردار استکی در خواست کرد که در جنگ نرم وارد شده و اجازه ندهد فرهنگ اصیل این شهر از بین برود. او ادامه داد: امروز به آنچه که در دفاع مقدس اتفاق افتاده افتخار می‌کنیم؛ اما فرماندهان جنگ نرم در آینده از چه سخن می‌گویند و چه کسانی به خاطرات آن‌ها مباهات می‌کنند. او با اشاره به عهدنامه‌های متعدد تاریخی و از‌دست‌رفتن بخش‌هایی از کشور به‌دلیل بی‌لیاقتی شاهان ایرانی، اظهار داشت: در آینده برای تصرف سرزمین‌های اعتقادی جوانان ما، درباره ما چگونه قضاوت می‌شود. فلاح ادامه داد: چرا مسئولان ما به اشرافیگری روی آورده‌اند و چرا نسبت به مشکلات مردم بی‌تفاوت شده‌اند. چرا در مال اندوزی و برای به‌کارگیری فرزندان و اقوام خود در ادارات از یکدیگر سبقت می‌گیرند. او افزود: اما ما هنوز شهیدحججی‌ها را داریم که از کشور دفاع می‌کنند؛ مردمی داریم که در راهپیمایی‌ها و انتخابات برای حمایت از نظام به میدان می‌آیند.
حاج رسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی هم گفت: جنگ را اصفهان اداره کرد؛ به طوری که 10 درصد از شهدای جنگ، ۱۰ درصد از جانبازان و ۱۰ درصد از اسیران جنگ از استان اصفهان بودند و این در حالی است که جمعیت اصفهان فقط یک‌ششم کشور است. او ادامه داد: این ظرفیت اصفهان است؛ اما امروز نقش اصفهان در همه ابعاد کم‌رنگ و جایگاه اصفهان تضعیف شده است. حاج‌رسولیها بر تبیین فرهنگ جنگ برای نسل جوان تأکید کرد.
نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق محروم هم گفت: اصفهان در بسیاری از حوزه‌ها دچار عقب‌ماندگی است و توقع داریم که از شورای شهر برای رفع این مشکلات، درخواست کمک شود. او با بیان اینکه گلستان شهدا باید به زیارتگاه تبدیل شود، گفت: در این خصوص باید طراحی استانی انجام شود که سپاه باید متولی این امر باشد. نادرالاصلی تأکید کرد: در مورد شناسایی جنگ و فرصت‌هایی که برای کشور ایجاد کرد کوتاهی شده است. او افزود: فضا برای حل مشکلات اراضی ارتش و انتقال بعضی از مراکز نظامی به خارج از شهر آماده است.
مهــروی‌پــور، رئــیس کمــیســیــون فرهنگی هم گفت: کتابخانه ایثار و شهادت در گلستان شهدا افتتاح شد و از ارتش و سپاه درخواست می‌کنم که به غنای فرهنگی این کتابخانه کمک کنند تا کتابخانه جامع و تخصصی ایجاد شود. او درخواست کرد تا صفحه ایثار و شهادت در ایمنا و اصفهان زیبا پررنگ‌تر شود.