خداحافظی با خودروهای ارزان

کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند دیگر باید با خودروی ارزان‌قیمت خداحافظی کرد. پس از حذف پراید پرتیراژ از خط تولید خودروسازان، ارزان‌ترین خودروی جایگزین، دیگر زیر 100 میلیون تومان قیمت نمی‌خورد. کوئیک، سمند و تیبا ازاین‌دست خودروهایی هستند که در شرایط کنونی متقاضیان با قدرت خرید خودرویی مانند پراید می‌توانند برای خریدنشان برنامه‌ریزی کنند.

تاریخ انتشار: 13:33 - جمعه 1399/05/10
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
 اگرچه نقدهای بسیاری به کیفیت، استاندارد و آپشن‌های خودرویی مانند پراید شده و می‌شود؛ ولی باوجوداین، این خودرو تنها گزینه‌ای بود که دهک پایین جامعه برای صاحب خودرو شدن روی خریدش حساب باز می‌کردند. استدلال برای حذف پراید، کیفیت پایین این خودرو و پیامدهای استفاده کردنش در جاده‌ها برای مردم عنوان می‌شود تا جایی که حتی برچسب ارابه مرگ را هم روی پیشانی‌اش زدند، باوجوداین، برخی کارشناسان صنعت خودرو حرفشان این است که خودروهایی همچون تیبا، سمند، کوئیک و خودروهایی در این رده نیز به لحاظ کیفی فاصله چندان زیادی با پراید ندارند و مشتریان را راضی نمی‌کنند، پس بهتر این بود که حذف پراید از خط تولید در شرایط رشد قیمت دلار و گرانی‌ها اتفاق نمی‌افتاد و به زمان دیگری موکول می‌شد.

گزینه‌های صمت برای تولید خودروی ارزان

حالا زمزمه‌هایی از سوی دولتی‌ها برای تولید خودروی ارزان شنیده می‌شود. امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت، گفته است با توجه به خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید دو خودروساز بزرگ کشور، بنا به اقتضائات استانداردی و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیستند. در این راستا، وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند. جعفرپور با بیان اینکه میکروکار به خودروهای کوچک‌مقیاس دو، سه یا چهارنفره اطلاق می‌شود، افزود: این خودروها می‌توانند پاسخ‌گوی نیاز تردد شهری باشند؛ ضمن آنکه فضای پارک زیادی نیاز ندارند. جعفرپور تصریح کرد: تولید این خودروها با دو نیرومحرکه برقی یا هیبریدی برنامه‌ریزی می‌شود. به گفته این مقام مسئول، در پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی برای تولید موتورهای کم‌مصرف انجام‌شده و تولید انبوه این نوع موتورها و خودروهای متناسب با آن‌ها، گزینه دوم پیش رو برای تولید محصولات ارزان است. معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، درباره گزینه سوم نیز گفته است: این گزینه، تولید خودروهایی را در برمی‌گیرد که در حقیقت موتورسیکلت‌های چهارچرخ هستند؛ وزن این خودروها کمتر از ۴۵۰ کیلوگرم بوده و سرعتی کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت دارند. او افزود:‌ این خودروها برقی خواهند بود که بین ۳ تا ۶ ساعت برای شارژ زمان نیاز دارند و با هر بار شارژ می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند. این گزینه‌ها در حالی از سوی دولتی‌ها برای جایگزینی پراید پیشنهادشده که برخی، شبهه‌هایی را در خصوص ارزان‌قیمت تمام شدنش مطرح می‌کنند؛ چون تولید این خودروها به‌مراتب نیاز به فناوری پیشرفته‌تری دارد و این پرسش مطرح می‌شود که آیا خودروهایی که قرار است با عنوان خودروی ارزان‌قیمت در دستور کار برای تولید قرار گیرند، متناسب با قدرت خرید قشر ضعیف خواهد بود یا خیر؟ ضمن اینکه نقدهایی هم مطرح است مبنی بر اینکه برای تولید مدل‌های مینی‌کار یا موتورسیکلت‌های چهارچرخی، آیا با تولید محصولاتی ازاین‌دست اجازه ورود آن‌ها به بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها داده خواهد شد؟

حذف پراید باید به زمان دیگری موکول می‌شد

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، به اصفهان‌زیبا آنلاین می‌گوید: در شرایط کنونی، ارزان‌ترین خودرو کوئیک است که حدود 20 میلیون تومان اختلاف قیمت بازار و کارخانه دارد. حذف پراید اشتباه استراتژیک بود که عملیاتی شد؛ البته حذف پراید از خط تولید به ضرر شرکت‌های خودروساز تمام نشد، بلکه به ضرر مردم و مصرف‌کننده تمام شد. او عنوان می‌کند: تمام ظرفیت شرکت‌های خودروساز در اختیار تولید است، باوجوداین ظرفیت، خودروسازان 800 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند و در بازار فروخته‌اند، درحالی‌که نیاز بازار یک‌میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو است و خودروسازان 400 هزار دستگاه کمتر تولید می‌کنند، خودروسازان اگر با تمام توان هم تولید کنند، نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و این به ضرر بازار تمام‌شده است؛ چون به آن دسته از خریداران خودرو که قدرت توان پایینی دارند لطمه وارد شده است و بخشی از مردم جامعه از داشتن خودرو محروم شده‌اند. این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: پراید خودروی کیفی نبود و برخی استانداردها را پاس نکرد؛ ولی مگر سایر خودروها به لحاظ کیفی چقدر از پراید فاصله دارند؟ البته که حذف پراید به دلیل کیفیت پایین‌ترش نسبت به سایر خودروها باید عملیاتی می‌شد؛ ولی این اتفاق باید در شرایط دیگری می‌افتاد؛ در شرایطی که ظرفیت شرکت‌های خودروساز به شرایط بازار نزدیک می‌شد، باید پراید حذف می‌شد تا فشار روی مصرف‌کننده کمتر باشد. کریمی سنجری ادامه می‌دهد: حذف پراید از خط تولید به ضرر صنعت خودرو هم تمام نشد؛ چون این شرکت‌ها دولتی هستند و بهره‌وری پایینی دارند؛ چه زمانی که از تمام ظرفیت تولیدشان استفاده کنند و چه زمانی که از تمام ظرفیتشان استفاده نکنند، با تعداد کارکنان ثابتی مشغول فعالیت هستند و اجازه تعدیل نیرو ندارند. شرکت سایپا هم از حذف پراید متضرر نشد؛ چون بازار کشش دارد و هراندازه تولید کند، می‌فروشد؛ ولی چون عرضه بازار نسبت به تقاضا فزونی دارد، به مصرف‌کننده لطمه وارد می‌شود.

خودرو زیر 250 میلیون تومان کیفی نیست

در مقابل، نظر برخی کارشناسان بازار خودرو این است که در شرایط کنونی، تولید خودروی ارزان‌قیمت به‌هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست و برای صاحب خودرو کردن قشر کم‌توان جامعه نباید به دنبال تولید خودروی با کیفیت پایین بود که به قیمت جان مردم تمام شود. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به اصفهان‌زیبا می‌گوید: واقعیت این است که خودروی زیر 250 میلیون تومان خودروی کیفی اطلاق نمی‌شود، در شرایط کنونی نیز با افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت مواداولیه و قطعات تولیدی، امکان تولید خودروی ارزان‌قیمت فراهم نیست و با این شرایط اقتصادی، برای تولید خودروی ارزان در رده پراید هم نباید انتظاری وجود داشته باشد. زاوه تصریح می‌کند: حذف پراید از خط تولید، اقدامی مناسب بود. نمی‌توان انتظار داشت خودرویی را که قاتل جان مردم است، فقط به خاطر ارزان‌تر بودنش تولید کرد و در اختیار مردم گذاشت. خودروهای جایگزین پراید نیز در حال حاضر تیبا و سمند هستند که قیمتی بیش از 100 میلیون تومان دارند. این کارشناس بازار خودرو بیان می‌کند: نباید اصراری برای تولید خودروی ارزان‌قیمت در رده کیفی پراید وجود داشته باشد؛ البته که در شرایط کنونی هم تولید همین پراید باوجود افزایش قیمت ورق، دیگر ارزان تمام نمی‌شود و اگر پراید هم تولید شود، مصرف‌کننده در این شرایط باید این خودرو را با قیمت بالاتری خریداری می‌کرد که از توان قشر ضعیف خارج بود. زاوه می‌افزاید: کشور ما از منابعی همچون ذخایر مس ارزشمند برخوردار است؛ این منابع باید استخراج و پول آن صرف تزریق به جامعه و کمک‌های دولتی شود تا توان قشر ضعیف افزایش پیدا کند، نه اینکه با راهکارهایی همچون تولید خودرویی در رده کیفی پراید به دنبال این باشیم که مردم را صاحب خودرو کنیم؛ چون درنهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر