خودروهای جدید محصول تحریم خودروسازان

صنعت خودروسازی کشور طی یکی دو دهه گذشته درزمینه تولید قطعه و خودرو وابستگی زیادی به کشورهای دیگر و واردات داشت و با شروع تحریم‌ها تصور می‌شد صنعت خودروسازی ایران به مرز تعطیلی برسد، ولی روند فعالیت خودروسازان در طول دو سال گذشته عکس این قضیه را نشان می‌دهد و باوجود تحریم‌ها شاهد تولید و عرضه اتومبیل‌های متفاوت و به‌روز ایرانی هستیم. در حال حاضر شمار خودروهای داخلی با موتور توربو یا دنده اتوماتیک در کشور روبه افزایش است.

تاریخ انتشار: 07:48 - شنبه 1399/07/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

همچنین تولیدکنندگان داخلی موفقیت‌هایی درزمینه تولید خودروهای کراس اوور و آفرود پیدا کرده‌اند. بنابراین تحریم‌ها نه‌تنها باعث تعطیلی صنایع خودروسازی کشور نشد، بلکه عرضه محصولات جدید را به دنبال داشت. اواسط مردادماه 99 تحریم صنعت خودروسازی کشور دوساله شد. هرچند این صنعت به‌طور مشخص طعم تلخ تحریم‌ها را در این سال‌ها چشید، ولی این تحریم‌ها پیشرفت برای خودروسازان به همراه داشت.

خودروهایی با موتور توربو

شمار خودروهایی با موتور توربو در بازار ایران در حال افزایش است و تولیدکنندگان داخلی پس از تحریم‌ها تعداد زیادی اتومبیل توربو روانه بازار کرده‌اند. ازآنجایی‌که موتور توربو حجم کمتر و مصرف سوخت پایینی دارد، ساخت خودروهایی با چنین موتوری یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. همچنین خودروهای توربو در مقایسه با خودروهای معمولی مجهز به موتور تنفس طبیعی هستند و این ویژگی در حفظ سلامت محیط‌زیست تأثیرگذار است. سورن و دنا اولین خودروهای تولید داخل با موتور توربو هستند و در هر دو از موتور EF7 توربوشارژر با حجم 1650 سی‌سی استفاده‌شده که در دور موتور 5500 دور در دقیقه حداکثر قدرت 150 اسب بخار را تولید می‌کند و گشتاور تولیدی آن برابر با 215 نیوتون متر است. سایپا نیز به‌تازگی پیش‌فروش اولین خودرو توربوی خود یعنی شاهین را آغاز کرد و سایپا شاهین با پیشرانه M۱۵ توربو، حجم ۱۵۰۳ سی‌سی و با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ تا پایان سال روانه بازار خواهد شد تا شاهد تولید یک خودروی ایرانی دیگر با موتور توربو در دوران تحریم‌ها باشیم.

کراس اوورهای ایرانی

تعداد خودروهای کراس اوور در خیابان‌های کشور زیاد است، ولی این خودروها یا وارداتی بوده یا در کشور مونتاژ می‌شوند و تاکنون کراس اوور ملی در بازار عرضه نشده است. سایپا در اواسط مردادماه در صفحه رسمی اینستاگرام خود از SP100 تصاویری منتشر کرد و سال 1400 این خودرو به‌عنوان اولین کراس اوور با پلاک ملی باوجود تحریم‌های سنگین به مرحله تولید نهایی خواهد رسید. همچنین این خودرو از امکانات بروز و لوکسی مانند سانروف، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، نمایشگر لمسی، رینگ آلومینیمی تراش‌خورده، فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری و… بهره می‌برد. ایران‌خودرو نیز سال گذشته وعده تولید یک کراس اوور ایرانی با نام K125 را داد و تصاویری از آن منتشر کرد. ایران‌خودرو حتی اطلاعاتی از قبیل پیشرانه توربو شارژ با حجم ۱/۶ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰نیوتن‌متر درباره مشخصات فنی این خودرو اعلام کرد. ولی وضعیت تولید K125 با گذشت یک سال هنوز مشخص نیست و در صورت تولید، این خودرو یکی دیگر از کراس اوورهای ملی در دوران تحریم‌ها خواهد بود.

خودروهای دنده اتوماتیک

تعداد بی‌شماری خودرو دنده اتوماتیک در بازار ایرانی طی ده سال گذشته وجود داشت، ولی اکثر آن‌ها خارجی بودند. با شروع تحریم‌ها و موانع موجود بر سر واردات خودرو و قطعات، خودروسازان ایرانی برخلاف انتظار تعداد زیادی، اتومبیل دنده اتوماتیک در بازار عرضه کردند. اکنون تعداد اتومبیل‌های ملی دنده‌اتوماتیک رو به افزایش است و حتی سایپا ارزان‌ترین محصولات خود مانند کوئیک را با دنده‌اتوماتیک روانه بازار می‌کند. پژو پارس، پژو 207، شاهین و تندر 90 از دیگر خودروهای اتوماتیک تولید داخل به شمار می‌روند و با عرضه محصولات جدید خودروسازان تا انتها سال جاری و نهایت سال آینده، تعدادی اتومبیل‌های دنده‌اتوماتیک ملی به بیش از ده‌عدد خواهد رسید. در مقابل تا قبل از تحریم‌ها خودرو ملی اتوماتیک در کشور وجود نداشت.

خودرو آفرود

زمانی شاهد مونتاژ نیسان پاترول، پاژن و… در صنعت خودروسازی کشور بودیم و پس از گذشت سال‌ها، سایپا قصد طراحی اولین آفرود خود را دارد. بر این اساس سایپا ورود اولین خودروی شاسی‌بلند خود را برای سال 1400 برنامه‌ریزی کرده است. سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره اتومبیل آفرود این شرکت گفت: «این محصول نخستین خودرو SUV بومی‌سازی شده در داخل کشور خواهد بود و ویژگی‌های دو دیفرانسیل و شاسی مستقل در آن دیده می‌شود که این موضوع قابلیت، توان و کیفیت قابل‌ملاحظه‌ای به این خودرو می‌بخشد و آن را به خودروی آفرودی و سرسخت تبدیل می‌کند.» نام و مشخصات این خودرو اعلام نشده است و فقط یک تصویر از این خودرو توسط سایپا چند روز قبل منتشر شد؛ ازاین‌رو سال آینده باوجود تحریم‌های شدید، اولین آفرود ایرانی تولید و عرضه خواهد شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی