دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان: مسکن در اصفهان دیگر حباب ندارد!

«قیمت مسکن حباب دارد»؛ از مسئولان دولتی مانند وزیر راه‌وشهرسازی و معاونانش گرفــتـــه تــا اتــحــادیـــه‌هــای مختلف طی سال‌های گذشته بارها این جمله را تکرار کرده‌اند. کار به جایی رسید که شخص وزیر دو سال پشت سر هم از مردم خواست ملک نخرند تا حباب قیمت‌ها فروکش کند؛ در مقابل، سازندگان سطح شهر اصفهان می‌گویند به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی دیگر حبابی در بازار مسکن وجود ندارد. این نقل‌قول‌های متضاد، خریداران را گیج کرده است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که امروز افراد زیادی قصد خرید ملک در شهر اصفهان را دارند؛ ولی می‌ترسند خرید کنند و حباب قیمت‌ها تخلیه شود یا نخرند و قیمت‌ها مجدد افزایشی شود.

تجربه نشان داده است که حباب قیمت‌ها در هر بازی تخلیه خواهد شد؛ ولی آیا مسکن حباب دارد؟ احمد تولا، دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان، معتقد است که حباب قیمت مسکن تخلیه شد؛ ولی نه با کاهش قیمت‌ها، بلکه با افزایش سنگین هزینه‌های ساخت‌وساز! دبیر انجمن انبوه‌سازان اصفهان در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا مدعی شد که هزینه‌های ساخت‌وساز از سال گذشته تا به حالا نزدیک به 50درصد رشد کرده است.

افراد زیادی، به‌خصوص مسئولان، عقیده دارند قیمت مسکن حباب دارد؛ در مقابل، سازندگان مدعی‌اند قیمت مسکن نه‌تنها حبابی ندارد، بلکه باید افزایش پیدا کند. نظر شما چیست؟

من نظر دسته دوم را تأیید می‌کنم. اگر حبابی هم در قیمت مسکن وجود داشت، به‌صورت کامل تخلیه شد.

چرا؟

با قیمت‌های جدید مصالح ساختمانی و نرخ جدید دستمزدها، قیمت ساخت به‌شدت افزایش پیدا کرد. اکنون دیگر به آن شکل حبابی نداریم و تقریبا می‌توانیم بگوییم قیمت‌های بازار واقعی است.

هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی در شهر اصفهان چقدر تمام می‌شود؟

به کیفیت ساخت بستگی دارد؛ ولی کف قیمت بین مترمربعی پنج تا شش‌میلیون‌و500هزار تومان است.

زمستان گذشته هزینه ساخت هر مترمربع را حدود چهارمیلیون تومان اعلام کردید.

بله. در این مدت ما خیلی راحت برای ساخت هر مترمربع، دومیلیون تومان افزایش داشتیم.

حدود 50درصد افزایش قیمت در طول کمتر از شش ماه!

در نظر داشته باشید که عرف ساخت هر مترمربع بنا در شهر اصفهان بالاتر از هفت‌میلیون تومان است؛ ولی انبوه‌سازان با توجه به تبحر و ارتباطاتی که دارند، هزینه ساخت را تا یک‌میلیون تومان پایین می‌آورند. هزینه ساخت برای افراد عادی برای هر مترمربع بالای هفت‌میلیون تومان است. ما انبوه‌سازان به دلیل کار انبوهی که انجام می‌دهیم در این هزینه صرفه‌جویی می‌کنیم.

چه خبر از طرح ملی مسکن؟ قرار بود این طرح ناجی قیمت ملک باشد.

این طرح به‌تازگی در بهارستان کلنگ زده شد و در شهرستان‌های دیگری مانند خمینی‌شهر نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

شاهین‌شهر چطور؟

در شاهین‌شهر هم صحبت‌هایی برای طرح ملی مسکن وجود دارد؛ ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

افراد زیادی درباره آینده این طرح در دولت بعدی نگرانند. نظر شما چیست؟

من تصور می‌کنم دولت بعدی از هر جناح سیاسی باشد، این طرح را ادامه می‌دهد؛ زیرا مجلس طرحی را با نام طرح جهش تولید مسکن تصویب کرد و تولید مسکن به‌صورت قانونی بر عهده دولت است؛ حالا فرقی نمی‌کند چه جناح سیاسی باشد. دولت بعدی هرچه باشد باید این قانون را اجرا کند. تفاوت در این است که اگر دولت بعدی قوی و جهادی باشد، با سرعت بیشتری این قانون را اجرا خواهد کرد؛ در غیر این صورت تولید مسکن با سرعت کمتری انجام خواهد شد.

طرح اقدام ملی مسکن با مسکن مهر دولت قبلی چه تفاوتی دارد؟

این طرح همان مسکن مهر است؛ البته با تفاوت‌های مختصر.

گفتید هزینه ساخت هر مترمربع بنا در شهر اصفهان بین پنج تا شش‌میلیون‌و500هزار تومان است. در طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان قول آپارتمان با قیمت هر مترمربع دومیلیون‌و700هزار تومان داده‌اند.

این‌که اول به مردم قیمت داده ‌شد، اتفاق بدی بود. قیمت تمام‌شده قطعا دومیلیون‌و700هزار تومان نخواهد بود. همین‌الان هم می‌گویند هر مترمربع، چهارمیلیون تومان و این رقم هم مطمئنا افزایش پیدا می‌کند.