دردسرهای لیگ برتر فوتبال

بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی بر سر آغاز یا اتمام رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در دوره نوزدهم فوتبال ایران سرانجام اعلام شد که به‌احتمال‌زیاد دهه سوم خرداد زمان پیش‌بینی‌شده برای شروع لیگ است. بر اساس صحبت‌های رئیس‌جمهور، تیم‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند بازی‌ها را آغاز کنند. البته جزئیات این طرح بسیار پیچیده است […]

بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی بر سر آغاز یا اتمام رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در دوره نوزدهم فوتبال ایران سرانجام اعلام شد که به‌احتمال‌زیاد دهه سوم خرداد زمان پیش‌بینی‌شده برای شروع لیگ است. بر اساس صحبت‌های رئیس‌جمهور، تیم‌های ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند بازی‌ها را آغاز کنند. البته جزئیات این طرح بسیار پیچیده است و باید دید تا یک ماه آینده چه دستورات جدیدی در این حوزه صادر می‌شود.

جنگ بیانیه‌ها

جدا از مباحث ملی و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در این چند وقت اخیر بحث‌های رسانه‌ای فراوانی بر سر اتمام رقابت‌های لیگ صورت گرفته و کار را به بیانیه‌نویسی هم رسانده است. در این مدت پزشکان تیم‌های لیگ برتری در قالب مدیرعامل باشگاه وارد عمل شده‌اند تا به هر طریق ممکن نظرشان را برای نحوه تعیین‌تکلیف برای لیگ نوزدهم اعلام کنند. آن‌طور که از شواهد موجود مشخص است، پرسپولیسی‌ها به‌عنوان تیم صدرنشین لیگ در پایان هفته بیست‌ویکم به‌شدت به دنبال ادامه رقابت‌ها هستند و برای رسیدن به هدف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. به‌هرحال قرمزها در سه فصل گذشته سه عنوان قهرمانی به‌دست آورده‌اند و رویای هواداران این تیم رسیدن به‌عنوان چهارم قهرمانی برای چهارمین فصل متوالی است تا به‌اصطلاح خودشان پوکر قهرمانی را ثبت کنند و حالا که در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به این اتفاق قرار دارند، تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آیند. تیم رسانه‌ای این باشگاه و بازیکنان پرسپولیس به‌شدت در این چند وقت اخیر سعی در جلب رضایت عمومی برای ادامه لیگ داشته‌اند و پشتیبانی احتمالی وزیر ورزش از سودای پرسپولیسی‌ها هم مزید بر علت شده تا تقریباً لیگ به دوتکه نامساوی تقسیم شود. در یک‌طرف پرسپولیس آنقدر تشنه ادامه لیگ است که حتی کار را به مقایسه زمین چمن با بیمارستان‌ها هم کشانده و بازیکنان را به پزشکانی تشبیه کرده که حتی در صورت مواجه شدن با ویروس کووید 19 هم هراسی به دل راه نمی‌دهند.

جام کرونایی

اما اکثریت قریب به‌اتفاق تیم‌های لیگ برتری ازیک‌طرف به خاطر خطرات کم شدن فاصله‌گذاری اجتماعی برای بازیکنان و کادر اجرای مسابقات مخالف ادامه لیگ هستند و ازیک‌طرف هم اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم بقیه مدعیان که می‌دانند فاصله‌شان با پرسپولیس به این سادگی‌ها قابل جبران نیست، بدشان نمی‌آید که چهارمین قهرمانی متوالی پرسپولیس به‌نوعی لوث شود و مثلاً عنوان جام کرونایی در کنار جام اسنپی و جام ولایت در لیست قهرمانی‌های پرسپولیس قرار بگیرد که از جانب افکار عمومی پذیرفته نشده و حتی در صورت معرفی پرسپولیس به‌عنوان قهرمان هم این جام تا صدسال دیگر هم ارزش معنوی نخواهد داشت. پرسپولیسی‌ها هم که به‌خوبی از این ماجرا مطلع‌اند سعی می‌کنند هر طور شده از بروز این اتفاق جلوگیری کنند و با قشون‌کشی لیگ امسال را به پایان برسانند تا در آینده امکان دفاع از این عنوان قهرمانی را داشته باشند. از طرف دیگر هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیمش را برای نحوه معرفی تیم‌های دارای سهمیه اعلام نکرده و اگر قرار باشد قهرمان لیگ به‌صورت ظاهری به پرسپولیس داده شود به‌احتمال‌زیاد چهار تیم اول جدول یعنی پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و استقلال هم به عنوان نمایندگان آسیایی ایران در فصل 2021 معرفی خواهند شد که همین مسئله باعث شده تا تیم فولاد هم مدعی برگزاری مسابقات لیگ در این فصل باشد. فولاد به عنوان تیم ششم جدول لیگ فاصله‌ای سه امتیازی با استقلال تیم چهارم جدول دارد و سابقه سعید آذری در حوزه مدیریت به‌خوبی نشان می‌دهد که او حتی از یک هزار تومانی هم که حق تیمش باشد نمی‌گذرد و در این شرایط به‌جای اینکه آذری خودش وارد گود شود، بازیکنان فولاد در فضای مجازی با انتشار پست‌هایی هماهنگ به دنبال بیان موضع باشگاه خودشان هستند. به‌هرحال سعید آذری به‌خوبی می‌داند که در شهر خودش یعنی اصفهان، هواداران سپاهان به شدت به دنبال برگزار نشدن بازی‌های لیگ هستند و اگر قرار باشد آذری به نفع پرسپولیس و در تقابل با سپاهانی‌ها موضعی را اتخاذ کند، ممکن است این موضوع در آینده به ضرر او تمام شود و به همین خاطر آذری این روزها در اینستاگرامش هم هوای همشهریانش در اصفهان را دارد و هم تلاش می‌کند تا حق فولاد خوزستان در لیگ امسال ضایع نشود. به همین خاطر فولاد هم در کنار پرسپولیس کاملا در جبهه مخالف تراکتور، استقلال و سپاهان قرارگرفته و شاید این اتفاق که با همدلی قرمزهای لیگ همراه شده، کفه ترازو را در سازمان لیگ به سود آنها سنگین و 9 هفته باقی‌مانده لیگ ادامه پیدا کند. اهمیت این جام کرونایی آنقدر زیاد هست که حتی پدر داغداری که فرزند فوتبالیستش را به خاطر کرونا از دست داده و شاهد حمایت چهره‌هایی همچون امیر قلعه‌نویی، مجتبی جباری و فرهاد مجیدی از فرزند مرحومش بوده به خاطر حمایت از پرسپولیس تیم محبوب خودش، قید همه چیز را زده و برای ادامه رقابت‌های لیگ نظرش را به صورت رسمی اعلام کرده تا رقبای پرسپولیس از درگذشت فرزند او به سود خودشان استفاده نکنند و اجازه دهند که لیگ ادامه پیدا کند.