در انتظار پخش سرود ملی در توکیو

نزدیک به 11 هزار ورزشکار از 206 کشور جهان در المپیک توکیو حضور دارند که از این جمع 66 نفر ورزشکاران ایرانی هستند که در 17 رشته سهمیه حضور در بازی‌ها را به دست آورده‌اند؛ البته در رشته کشتی و در وزنه‌برداری یک سهمیه به دست آمد که به دلیل دوپینگ و مصدومیت دو ورزشکار از دست رفت تا کاروان کوچک‌تری عازم توکیو شود. ورزش کشورمان برای المپیک ۲۰۱۶ ریو صاحب ۶۴ سهمیه در ۱۵ رشته شد و در نهایت هم با ۶۳ ورزشکار عازم ریودوژانیرو شد که آمار توکیو بیشتر از ریو است.

در ترکیب کاروان اعزامی به بازی‌های ریو ۹ ورزشکار در بخش بانوان حضور داشتند؛ اما برای المپیک توکیو این رکورد مجدد شکسته شد و به ۱۰ ورزشکار در بخش بانوان افزایش یافت؛ البته هر ۹ سهمیه ورزش بانوان ایران برای المپیک ریو با حضور در میادین گزینشی به دست آمد؛ اما برای المپیک توکیو، فرزانه فصیحی از طریق سهمیه یونیورسالیتی المپیکی شد و ثریا آقایی و پریسا جهانفکریان نیز به واسطه انصراف رقبا وارد فهرست المپیکی‌ها شدند.
کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و دوومیدانی در طول ادوار بازی‌های المپیک، بار مدال‌آوری ورزش ایران را به دوش کشیده‌اند؛ اما در این دوره از بازی‌ها مسئولان ورزشی و ورزش‌دوستان ایرانی امیدوار هستند مدال‌هایی در رشته‌های کاراته، تیراندازی و شمشیربازی نیز کسب شود؛ اتفاقی که بعید نیست اما رقم‌خوردن آن کار دشواری است.
پیش از شــروع مسابـقـات، خبرگزاری آســـوشــیـتـدپــرس به روال همیشگی به پیش‌بینی از نتایج به‌دست‌آمده در المپیک پرداخت. در این پیش‌بینی کاروان ایران با یک طلا، دو نقره و شش برنز به کار خود در توکیو 2020 پایان خواهد داد که تنها طلا به حسن یزدانی در کشتی آزاد اختصاص دارد. مدال‌های نقره برای آرمین هادی‌پور در تکواندو و علی داوودی در وزنه‌برداری پیش‌بینی‌شده و مدال‌های برنز نیز برای مصطفی حسین‌خانی در کشتی آزاد، حمیده عباسعلی در کاراته، علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده در کشتی فرنگی پیش‌بینی‌شده است.
در المپیک ریو 2016 هشت مدال برای کاروان ایران به دست آمد که سه نشان طلا، یک نقره و چهار برنز حاصل کار ورزشکاران در رشته‌های مختلف بود؛ هر چند بهترین نتیجه برای ورزش ایران در ادوار این رقابت‌ها متعلق به المپیک 2012 لندن بود که هفت مدال طلا به نام ایران ضرب شد و بعید است این عملکرد در دوره دیگری تکرار شود. در ادامه مروری بر وضعیت رشته‌های مختلف و شانس مدال‌آوری ورزشکاران ایرانی خواهیم داشت.

تیراندازی

روال کسب سهمیه برای ورزش ایران در المپیک توکیو از رشته تیراندازی آغاز شد و بعید نیست مدال‌آوری نیز از این رشته آغاز شود. از شش ورزشکار اعزامی رشته تیراندازی، چهار تیرانداز خانم و دو تیرانداز آقا حضور دارند. در تفنگ 10 متر بادی نجمه خدمتی به همراه آرمینا صادقیان و هانیه رستمیان در خط مسابقه قرار می‌گیرند که خدمتی با توجه به رکوردهایی که ثبت کرده، از شانس مدال‌آوری برخوردار است. در 50 متر سه وضعیت، فاطمه کرم‌زاده در بخش زنان و مهیار صداقت در بخش مردان عازم هستند و در 10 متر تپانچه بادی جواد فروغی در خط مسابقه قرار می‌گیرد.

 کاراته

رشته کاراته برای اولین بار به المپیک راه‌یافته و ازآنجا‌که کاراته ایران در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، جامعه ورزش روی این رشته حساب باز کرده است. تا قبل از دوپینگی‌شدن بهنام عسگری، از او به‌عنوان شانس مدال طلا یاد می‌شد؛ اما با حذف این ورزشکار، دیگر کاراته‌کاران ایران باید به اتفاق‌ها خوش‌بین باشند. حمیده عباسعلی در کاراته بانوان دنیا نام پرآوازه‌ای است و با قـرعــه خــوب و خوش‌شانسی می‌تواند مدال بگیرد، سارا بهمنیار و سجاد گنج‌زاده نیز دو المپیکی دیگری هستند که روی تاتامی به مصاف حریفان می‌روند.

 شمشیربازی

شمشیربازی ایران از حدود نیم‌قرن پیش در المپیک حضور داشته اما بهترین نتیجه این رشته را می‌توان به المپیک ریو مربوط دانست که مجتبی عابدینی توانست در جایگاه چهارم قرار بگیرد و در یک قدمی مدال قرار گرفت. طی سال‌های گذشته، مسئولان فدراسیون روی این اتفاق مانور زیای داده‌اند؛ اما کسب مدال در این رشته کمی دشوار به نظر می‌رسد. مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی در اسلحه سابر ترکیب ملی‌پوشان کشورمان را تشکیل می‌دهند.

 دوومیدانی

این رشته در المپیک تاکنون یک‌بار صاحب مدال شده که همان یک‌بار را نیز باید به واسطه استعداد شخصی احسان حدادی دانست. تیم دوومیدانی کشورمان با 4 سهمیه راهی توکیو شده که احسان حدادی در بخش پرتاب دیسک می‌تواند مدال‌آور باشد. حسن تفتیان در بخش 100 متر سرعت و مهدی پیرجهان در بخش 400 متر با مانع در این دوره از رقابت‌ها حضور دارند و فرزانه فصیحی هم تنها نماینده بانوان در تیم دوومیدانی ایران در المپیک است که در بخش 100 متر سرعتی فعالیت می‌کند و تجربه خوبی را پیش رو خواهد داشت.

 وزنه‌برداری

برخلاف دوره‌های گذشته که رشته وزنه‌برداری یکی از امیدهای اصلی مدال‌آوری ایران در المپیک بود؛ اما سهمیه‌نگرفتن سهراب مرادی و کیانوش رستمی باعث شده تا این رشته چندان امیدی برای روی سکو رفتن نداشته باشد. علی هاشمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و علی داودی در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم دو ملی‌پوش اعزامی ایران هستند که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، شاید داودی به مدال برسد، هر چند همه‌چیز در این رشته به شانس و وضعیت ورزشکاران در آن مقطع بستگی دارد.

 تکواندو

تکواندوی ایران در مدال‌آوری در المپیک سابقه درخشانی دارد؛ اما برای این دوره نمی‌توان چندان روی این رشته حساب باز کرد. آرمین هادی‌پور در ۵۸- کیلوگرم و میرهاشم حسینی در ۶۸- کیلوگرم دو تکواندوکار مرد ایران هستند که حسینی با قرعه بسیار سختی مواجه شده است؛ اما هادی‌پور نسبتا وضعیت بهتری دارد و با قرعه بهتر می‌تواند به مراحل بالایی صعود کند. ناهید کیانی در وزن ۵۷- کیلوگرم نماینده بانوان ایران است که در گام اول با کیمیا علیزاده، عضو تیم پناهنده‌ها دیدار می‌کند.

 بدمینتون

معمولا در این رشته ورزش ایران نماینده ندارد؛ اما بر اساس یک اتفاق، یک سهمیه به تیم ایران رسید و ثریا آقایی تنها ورزشکار ایرانی حاضر در رشته بدمینتون است که در مسابقات انفرادی زنان مسابقه خواهد داد. او که حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون (۲۰۱۴) را در کارنامه دارد، عناوینی چون مقام‌های سوم انفرادی در مسابقات بین‌المللی قزاقستان، مقام سوم انفرادی در مسابقات بین‌المللی مغولستان و مقام اول دوبل و مقام سوم انفرادی در مسابقات بین‌المللی عراق را کسب کرده و حضور در المپیک فرصت خوبی برای اوست.

 تنیس روی میز

در دو المپیک قبلی، نوشاد عالمیان و ندا شهسواری نمایندگان تنیس روی میز ایران بودند؛ اما در توکیو، در رشته تنیس روی میز، ایران تنها یک نماینده دارد. نیما عالمیان متولد ۱۳۷۱ در بابل بوده و سابقه حضور در مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و یک دوره نیز در المپیک ۲۰۱۶ برزیل شرکت کرده است.

 تیراندازی با کمان

تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی زیادی شرکت کرد؛ اما نتیجه آن کسب تنها یک سهمیه بود که میلاد وزیری به‌واسطه آن در ژاپن حضور یافته است. وزیری در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک تابستانی ۲۰۱۲ در شهر تهران با شکست حریفی از تایلند موفق به کسب سهمیه المپیک، عنوان قهرمانی و نشان طلای مسابقات شد. این ورزشکار که دومین المپیک خود را تجربه می‌کند، در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم حضور داشت که در مرحله یک سی و دوم و دور نخست جدول حذفی شکست خورد و حذف شد.

 دوچرخه‌سواری

سعید صــفـــرزاده تــنـــها ســهـمـیـــه رشــتــه دوچرخه‌سواری جاده ایران در رقابت‌های المپیک توکیو است که در رقابت‌های جاده انفرادی و تایم‌تریل مردان مسابقه خواهد داد. صفرزاده جزو رکاب‌زنان مطرح ایران نیست و انتخاب او برای المپیک انتقادهای زیادی را به همراه داشت؛ درهرصورت این رکاب‌زن راهی توکیو شده است.

 قایقرانی

کاروان ایران در رشته روئینگ و کایاک قایقرانی دو نماینده خواهد داشت. نازنین ملایی نماینده ایران در رشته روئینگ به شمار می‌رود. وی در رقابت‌های قهرمانی آسیا لوآن ۲۰۱۳ مدال نقره روئینگ چهار نفره را به دست آورده و در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ و اینچئون ۲۰۱۴ به ترتیب موفق به کسب مدال نقره و برنز سبک وزن چهار نفره دوپارو شده است.
علی آقا میرزایی نیز در رشته کایاک یک‌نفره ۱۰۰۰ متر مردان در المپیک به میدان خواهد رفت. وی توانسته در بازی‌های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ در رشته کایاک دو نفره ۱۰۰۰ متر مدال نقره و در ۲۰۱۸ جاکارتا در رشته کایاک چهار نفره ۵۰۰ متر مدال برنز را کسب کند و در مسابقات قهرمانی آسیای جوانان و بزرگ‌سالان موفق به کسب مدال طلا در سال ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ شده است.

 شنا

شنای ایران برای کسب سهمیه المپیک در چند رویداد انتخابی شرکت کرد؛ اما به دلیل اینکه ورزشکاران ایرانی به سهمیه نرسیده بودند، فدراسیون شنا درخواست سهمیه یونیورسالیتی کرد. درست در همین مقطع تیم اصفهان در مسابقات بلغارستان شرکت کرد و مهرشاد افقری به سهمیه B رسید؛ بااین‌حال به دلیل اینکه فدراسیون زودتر متین بالسینی را معرفی کرده بود، شناگر جوان اصفهانی فرصت اعزام به توکیو را از دست داد.

 بوکس

در رشته بوکس ایران دو نماینده در بخش مردان دارد که هر دو اولین تجربه خود را در المپیک تجربه می‌کنند. دانیال شه‌بخش، دارنده مدال نقره آسیاست و سیدشاهین موسوی نیز دارنده دو مدال برنز آسیا و چهارمین بوکسور تاریخ ایران است که توانسته به مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات بوکس قهرمانی جهان روسیه راه یابد.

 کشتی آزاد

کشتی آزاد به‌عنوان ورزش اول ایران همیشه امید اصلی کسب مدال‌های رنگارنگ بوده و در شرایط خوبی هم کشتی‌گیران راهی توکیو شدند و امید می‌رود با دست پر به ایران برگردند. تیم کشتی آزاد ایران هم با شش نفر در اوزان مختلف در این مسابقات حاضر شده و حسن یزدانی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا محسوب می‌شود. رضا اطری، حسن یزدانی، امیرحسین زارع، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین‌خانی و محمدحسین محمدیان، ملی‌پوشان کشتی اعزامی به المپیک هستند که نتیجه کسب‌شده توسط آن‌ها بستگی زیادی به قرعه و وضعیتشان در روز مسابقه دارد.

 کشتی فرنگی

تیم کشتی فرنگی ایران هم با پنج نفر در مسابقات حاضر می‌شود که در مسابقات آسیایی و جهانی صاحب مدال‌های رنگارنگ شدند و توانستند سهمیه کسب کنند. اگرچه کار برای کسب مدال طلا سخت است؛ ولی امید زیادی برای کسب مدال‌های رنگارنگ در تیم ما در توکیو وجود دارد؛ حضور محمد بنا به‌عنوان سرمربی نیز مزید بر علت شده است. علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی، امین میرزازاده، محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی ملی‌پوشان کشتی فرنگی در توکیو هستند.

 والیبال

والیبال ایران در سال‌های اخیر به یک قدرت در سطح جهان تبدیل شده است؛ ولی نتایج ضعیف در مسابقات اخیر لیگ جهانی به‌نوعی باعث ناامیدی در این رشته ورزشی برای علاقه‌مندان شده است. اگرچه کادر فنی، جوان‌گرایی را دلیل نتایج نه‌چندان خوب می‌داند، باید دید آن تیم قدرتمند سال‌های اخیر در المپیک دیده می‌شود یا نه. حضور آلکنو روی نیمکت تیم ملی، اتفاق بزرگی است که می‌تواند به سود تیم ملی شود و حضور جمعی از ستاره‌ها در تیم ملی نیز مزید بر علت است تا این تیم شانس خوبی برای روی سکو رفتن داشته باشد.