دل‌های روشن در ورزش

نابینایـــــان با آنکه فراســــــوی زندگی را با روشن‌دلی درک می‌کنند، اما هیچ‌گاه معلولیت را به عنوان محرومیت نخواهند پذیرفت؛ بلکه با ابزارهای مختلف به دنبال گذر از تاریکی‌های دنیای پیرامون هستند که یکی از این ابزارها ورزش است. ابزاری که نه‌تنها آنان را از یک شهروند معلول در جامعه ارتقا داده، بلکه حضور در رویدادهای ورزشی داخلی و بین‌المللی باعث شده تا آنان به‌عنوان قهرمانانی قلمداد شوند که ضمن افتخارآفرینی در سطح جهان، به‌عنوان نماد گذر از محدودیت های ناخواسته شناخته شوند.

نابینایان امروز در ورزش ایران دیگر قابل‌انکار نیستند، بلکه می‌روند با کسب سکوهای جهانی همچون دیگر معلولان خود را در سطح جامعه معرفی کنند.
هنر این ورزشکاران در جاکارتا در چند رشته به اوج رسید و یکی از این رشته‌ها شطرنج نابینایان بود که با کسب ۱۴ مدال رنگارنگ به پدیده این رقابت‌ها تبدیل شدند و در پاراالمپیک توکیو نیز که به‌تازگی پایان یافته، رشته جودوی نابینایان دو مدال طلای خوش‌رنگ برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان آورد. این معلولان به طور کلی به دو دسته نابینا و کم‌بینا قابل تقسیم هستند، اما در طبقه‌بندی ورزشی بین این دو دسته تفاوتی وجود ندارد و فعالیت ورزشی با توجه به درجه بینایی و توانایی دید آن‌ها انجام گرفته و حضور ورزشکاران در رویدادهای بین‌المللی بر اساس کلاس‌بندی صورت می‌گیرد. پس از پایان جنگ، ورزش قشر معلولان در فدراسیون ورزشی جانبازان و معلولان متمرکز شده بود، اما در ادامه تصمیم به تخصصی‌سازی فعالیت‌ها گرفته شد و بر اساس معلولیت‌ها، دسته‌بندی فدراسیونی انجام شد و به تبع آن، در استان‌ها نیز هیئت‌های استانی شکل گرفت که ورزشکاران کم‌بینا و نابینا در استان‌ها زیر مجموعه هیئت کم‌بینایان و نابینایان شدند. شروع فعالیت هیئت اصفهان به سال 79 بازمی‌گردد و با توجه به اینکه افراد کم بینا و نابینا تحت حمایت بهزیستی محسوب شده و هیئت نیز امکاناتی در اختیار نداشت، طبق یک قاعده نانوشته، مدیرکل بهزیستی وقت، یعنی محمود محمدزاده به عنوان رئیس هیئت ورزش‌های کم بینایان و نابینایان انتخاب شد. پس از یک دوره نسبتا طولانی مدیریت محمدزاده و با بازنشسته‌شدن او و به دلیل آنکه سعید صادقی، مدیرکل بهزیستی، ریاست هیئت ناشنوایان را برعهده داشت، اصغر فیاض، معاون اداره بهزیستی و دبیر سال‌های گذشته هیئت، در مجمع انتخاباتی شرکت کرد و حائز اکثریت آرا شد. پس از پایان دوره مسئولیت فیاض، او نیز به دلیل بازنشسته‌بودن از ادامه فعالیت در هیئت منع شد تا مرضیه فرشاد، مدیرکل سابق بهزیستی عهده‌دار این مسئولیت شود. فرشاد که پس از یک دهه اولین رئیس زن هیئت‌های ورزشی اصفهان بود، پیش از آنکه دوره قانونی ریاستش در هیئت خاتمه پیدا کند، به دلیل بازنشسته‌شدن، به ناچار از ریاست هیئت کنار رفت و در انتخابات قبلی هیئت که سال گذشته برگزار شد، ولی الله نصر، مدیرفعلی اداره بهزیستی استان، صندلی ریاست هیئت کم‌بینایان و نابینایان را در اختیار گرفت.
هیئت اصفهان در رشته‌های دوومیدانی، گلبال، پاور لیفتینگ، جودو، شنا، شطرنج، فوتبال پنج‌نفره و همگانی در سطح شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، کاشان، لنجان، فلاورجان، شهرضا و شاهین‌شهر مشغول است.
نصف‌جهــــــان از گذشته‌هـــــا تاکنـــــــون ملی‌پوشان زیادی در رشته‌های مختلف تحویل تیم‌های ملی داده است که از این جمع محمد سرنجی در رشته گلبال و علی الهی در رشته دوومیدانی، دو ورزشکاری هستند که تجربه حضور در پاراالمپیک را دارند.
در رشته دوومیدانی ورزشکاران اصفهانی در مواد مختلف فعالیت دارند که به جز الهی که سابقه مدال‌آوری در بازی‌های پاراآسیایی را نیز دارد، آرین لطفی، محمد مشهدیان، راضیه محمودی، هاجر صفرزاده، امین بابلی و احمدرضا کاظمی ازجمله ملی‌پوشانی هستند که در رویدادهای بین‌المللی متعددی شرکت کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها در بازی‌های پاراآسیایی نیز مدال گرفته‌اند، البته با توجه به تغییر کلاس بندی، برخی از این ورزشکاران از دسته‌بندی کم‌بینایان و نابینایان خارج شده‌اند.
وحید علی نجیمی نیز از دوندگان اصفهانی سرشناس ورزش کم بینایان است که سابقه قهرمانی در بازی‌های آسیایی را دارد؛ اما حضورش در این رویداد و همچنین در پاراالمپیک توکیو به نام ورزشکار یک استان دیگر ثبت شد. از این جمع، هاجر صفرزاده، در بخش ورزش بانوان کم‌بینا و نابینا درخشش قابل توجهی داشته و سابقه انتخاب به عنوان جوان برتر ورزش نابینایان آسیا را نیز دارد.
در رشته گلبال، حسینعلی اکبری در سال‌های نه چندان دور به کاپیتانی تیم ملی نیز رسیده و محمد سرنجی نیز طی سال‌های اخیر نماینده استان در تیم ملی گلبال بوده است. در تیم ملی گلبال بانوان نیز طیبه استکی از باسابقه‌ترین‌ها محسوب می‌شود و سمیرا جلیلوند نیز در مقطعی به نام ورزشکار اصفهان راهی بازی‌های آسیایی شد؛ اما سال‌ها ورزشکار استان دیگری شده است. در رشته جودو نیز میثم بنی‌طبا پیش‌تر ورزشکار اصفهان بود و چندسالی نماینده استان در رویدادهای بین‌المللی بود، اما او نیز در سال‌های گذشته به نام استان دیگری در ورزش فعالیت دارد. در رشته شطرنج که در بازی‌های پاراآسیایی گوانگ جو برای نخستین بار شرکت داشت، امید کریمی و مهدی رومی‌فر دو نماینده استان بودند که کریمی 17 ساله با کسب مدال طلا دست به کار بزرگی زد و یکی از پدیده‌های کاروان ایران مطرح شد. رشته پاورلیفتینگ نیز از گذشته تا به امروز در اصفهان رونق خوبی داشته و مهدی و مهرداد بهارزاده، سجاد خالدان و محمد سلیمانی از جمله قهرمانان این رشته به شمار می‌آیند و علی محمد سیلانی نیز سرمربی تیم ملی در سال‌های گذشته بوده است.