دومیلیاردی‌های اصفهان

خریدهای پایان سال در بازار مسکن اصفهان آغاز شده است و اگرچه عرضه‌ها چند برابر بیشتر از تقاضاست؛ ولی امروز نسبت به سه ماه گذشته خریداران بیشتری راهی بازار می‌شوند. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد درصد بالایی از خریداران بودجه‌ای کمتر از دو میلیارد تومان دارند در نتیجه مناطق حاشیه‌ای و متوسط شهر اصفهان بیشتر مورد توجه آن‌هاست؛ محله‌هایی مانند شفق، شهیدکشوری، برازنده و حتی رزمندگان در طول بهمن تعداد زیادی آپارتمان فروشی با قیمت زیر دو میلیارد تومان داشتند و امروز موردتوجه متقاضیان بازار مسکن اصفهان قرار گرفته‌اند. آپارتمان‌های‌فروشی این مناطق گاهی از آپارتمان‌های شهرهای همسایه با اصفهان مانند فولادشهر، سپاهان‌شهر و شاهین‌شهر نیز ارزان‌تر است!

آپارتمان‌های کمتر از دو میلیارد تومان شهر اصفهان با قیمت کمتری نسبت به سه ماه قبل عرضه می‌شوند. گفت‌وگو با فعالان بازار نشان می‌دهد قیمت درج‌شده در درصد بالایی از آگهی‌ها نسبت به سه ماه قبل کاهش پیدا کرده‌است.

شفق

با هر بودجه‌ای در بازه قیمتی یک تا دو میلیارد تومان امکان خرید آپارتمان در محله شفق وجود دارد. این محله امروز بازار کاملی برای آپارتمان‌های کمتر از دو میلیارد تومان اصفهان دارد و به قول یکی از فعالان بازار این بخش از شهر «جنس محله شفق جور است.» آپارتمان‌های فروشی این محله در طول بهمن‌ماه از نظر سن ساخت قدیمی نیستند، بلکه تعداد زیادی از آن‌ها کمتر از ده سال سن دارند و برای دریافت وام مسکن مناسب‌اند. در محله شفق با بودجه کمتر از دو میلیارد تومان امکان خرید آپارتمان نوساز هم وجود دارد، برای مثال دو هفته قبل آپارتمانی 110 مترمربعی نوساز در این محله با قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان آگهی شد. نقطه ضعف آپارتمان‌های فروشی این محله برای بازار پایان سال، متراژ آن‌ها بود. سازندگان در این منطقه طی سال‌های گذشته آپارتمان‌های اقتصادی احداث کردند تا قیمت تمام‌شده آن‌ها پایین باشد و این آپارتمان‌های اقتصادی به ندرت بزرگ‌تر از 100 مترمربع هستند. در محله شفق پیدا کردن آپارتمان کوچک‌تر از 100 مترمربع به مراتب راحت‌تر از آپارتمان‌های بزرگ‌تر از 100 مترمربع است.

شهید کشوری

شهید کشوری راسته آپارتمان‌های نوساز یا کم‌سن اصفهان با قیمت یک تا دو میلیارد تومان اصفهان است. در این محله برخلاف شفق آپارتمان‌های بزرگ‌تر از صد مترمربع مثل نقل و نبات با قیمت‌های زیر دو میلیارد تومان آگهی می‌شوند. آپارتمانی 115 مترمربعی و نوساز با قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان، آپارتمانی 120 مترمربعی و نوساز با قیمت یک میلیارد و 650 میلیون تومان و آپارتمانی 110 مترمربعی نوساز با قیمت یک میلیارد و 380 میلیون تومان از جمله آپارتمان‌های فروشی شهید کشوری در طول بهمن بودند. تعدادی از آپارتمان‌های فروشی محله شهید کشوری توسط نهادهای مختلف ساخته شده‌اند و بخشی از قیمت‌های آن‌ها درقالب وام با سود پایین است؛ ضمن اینکه بازار پیش‌فروش آپارتمان به صورت اقساطی هم در محله شهید کشوری گرم است.

برازنده

آپارتمان‌های فروشی در بازار مسکن برازنده قیمت بالاتری نسبت به شفق و کشوری دارند، با این حال این محله نیز بازار مسکن شلوغی در بازه قیمتی یک تا دو میلیارد تومان برای پایان سال دارد. در محله برازنده آپارتمان‌ها از نظر متراژ، ویترین کاملی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. گاهی آپارتمان‌های فروشی بسیار کوچک هستند؛ مانند آپارتمانی 75 مترمربعی با7 سال ساخت با قیمت یک میلیارد و 150 میلیون تومان یا آپارتمانی 85 مترمربعی با 10 سال ساخت با قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان؛ گاهی متراژ بزرگ‌تر از 100 مترمربع می‌شود مانند آپارتمانی 130 مترمربعی و نوساز با قیمت یک میلیارد و 900 میلیون تومان یا آپارتمان 130 مترمربعی دیگری با سن ساخت پنج سال و قیمت یک میلیارد و 500 میلیون تومان از جمله آپارتمان‌های فروشی و بزرگ این محله در طول بهمن بودند. آپارتمان‌های فروشی برازنده از نظر متراژ طیف بزرگی از سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند؛ ولی از نظر عمر بنا آپارتمان‌های نوساز این محله محدود هستند.

رزمندگان

مطالعات آماری نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت مسکن در طول سه ماه گذشته در میان این چهار محله مربوط به آگهی‌های فروش محله رزمندگان است. سه ماه قبل درصد بالایی از آگهی‌های فروش آپارتمان در این منطقه بالاتر از دو میلیارد تومان بود؛ ولی امروز تعداد آگهی‌های یک میلیارد و 500 میلیون تا دو میلیارد تومانی در حال افزایش است. فعالان بازار مسکن این بخش از شهر نیز مدعی‌اند فروشنده‌ها قیمت پیشنهادی را چند صد میلیون تومانی کاهش داده‌اند تا رزمندگان یک بازار تمام عیار برای خریداران پایان سال آماده کند.
آپارتمان‌های فروشی محله رزمندگان با قیمتی زیر دو میلیارد تومان از نظر سن بنا و متراژ شبیه به محله برازنده هستند. در محله رزمندگان آپارتمان‌های بسیار بزرگ یا خیلی کوچک به تعداد زیاد آگهی شده‌اند. برای مثال به تازگی آپارتمانی 75 مترمربعی و چهار سال ساخت با قیمت یک میلیارد و 150 میلیون تومان در این محله‌آگهی شده است. آپارتمان‌های کمتر از 100 مترمربع این محله در بیشتر مشاهده‌ها، هم سن کمی دارند و هم قیمتی کمتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان ولی آپارتمان‌های بزرگ‌تر از 100 مترمربع رزمندگان بیشتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.