رشته موتورسواری فرهنگ‌سازی می‌خواهد

ورزش را با رشته تکواندو آغاز کرده،‌ اما علاقه اصلی او به رشته موتورسواری بوده و بعد از خرید موتور، به طور جدی به این رشته پرداخته است. محمدرضا نعمت‌الهی سابقه قهرمانی در مسابقات سرعت قهرمانی کشور،  مقام اول کلاس ۲۵۰ سی‌سی و مقام سوم کلاس ۴۰۰ سی‌سی را دارد. او به واسطه علاقه‌مندی زیاد به این رشته، یک دوره موتورسواری را در خارج از کشور گذرانده است، هرچند که افزایش بی رویه هزینه‌های فعالیت در رشته موتورسواری به عنوان قهرمان، مانع از ادامه کار حرفه‌ای او در این رشته شده و ترجیح داده با سپری‌کردن د‌وره‌های مربیگری و فراگرفتن دانش رشته موتور ریس، تجربیاتش را به علاقه‌مندان منتقل کند.

نعمت‌الهی این روزها مشغول تألیف کتابی درخصوص موتورسواری است تا افرادی که به هر دلیل به مربی دسترسی ندارند، با مطالعه این کتاب سطح اطلاعاتشان را بالا ببرند و عموم افراد نیز با این رشته مهیج و اصول رانندگی آن آشنا شوند. این مربی که هدفش را تأسیس یک باشگاه حرفه‌ای برای ورزش موتورسواری و آموزش این رشته از سنین پایه به علاقه‌مندان عنوان کرده، در این گفت‌وگو از وضعیت این رشته در استان و کشور می‌گوید.

شرایط کرونایی چه تأثیری بر وضعیت رشته موتورسواری داشته است؟

متأسفانه به خاطر بیماری کرونا،‌ چندماهی است تمرینات لغو شده و آمادگی ورزشکاران بسیار پایین آمده است. ما هر سال چند دوره مسابقات استانی و کشوری داشتیم که به طور منظم برگزار می‌شد، اما امسال تنها دو راند برگزار شده که هر دو راند نیز با استقبال کمی مواجه شده است. همچنین نبود تماشاگران باعث شده تا سطح کیفی رویدادها پایین بیاید؛‌ همچنان که در دیگر رشته‌ها نیز این اتفاق رخ داده است، در رشته موتورسواری نیز تماشاگران هیجان ویژه‌ای در پیست و محل برگزاری مسابقات ایجاد می‌کنند و نبود آن‌ها خلل بزرگی است.

وضعیت موتورسواری اصفهان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در کل، وضعیت موتورسواری استان را نمی‌توان مطلوب دانست. استعدادهای زیادی در این رشته به ویژه رشته موتور ریس وجود دارد، اما به خاطر دلایلی همچون عدم حمایت مسئولان و نبود زیرساخت‌های آموزشی، مخارج بالا و نبود اسپانسر و مشکل تردد موتورها این استعدادها شکوفا نمی‌شوند یا اینکه مجبور به تغییر رشته ورزشی می‌شوند. در این رشته قهرمانان زیادی داریم که به آن‌ها توجه زیادی نمی‌شود. خوشبختانه اقداماتی به‌تازگی انجام شده که می‌توانیم نتایج مثبت آن را در آینده ببینیم.

نبود پیست موتورسواری استاندارد چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

تا چند سال قبل پیست موتور ریس نداشتیم اما با افتتاح پیست نقش‌جهان، بسیاری از مشکلات حل شده است. البته نقاط‌ضعفی هم وجود دارد که پیست را از استانداردهای موردنظر دور کرده و باعث به‌وجودآمدن مصدومیت‌های بلندمدتی برای ورزشکاران شده اما در کل وجود این پیست امتیازی برای ورزشکاران رشته موتور ریس است.

گرانی دلار و تحریم‌ها چه تاثیری بر وضعیت رشته موتورسواری داشته است؟

نبود اسپانسر بزرگ‌ترین مشکل این رشته است. قیمت‌ها به طور باورنکردنی بالا رفته است، تا جایی که بسیاری از ورزشکاران از جمله من، امکان فعالیت در این رشته را نداریم یا مجبور به استفاده از موتورهای مدل پایین می‌شویم که خرابی آن بیشتر است و به دلیل تحریم‌ها نیز با مشکل نبود قطعات موتور در بازار مواجه هستیم. این شرایط باعث شده تا تعداد خروجی‌های رشته موتورسواری بیشتر از ورودی‌های این رشته شود.

مربی تخصصی موتورسواری داریم؟

متأسفانه در اصفهان برخی مربیانی فعالیت دارند که دوره‌های مربوط به این رشته را نگذرانده‌اند و بدون مدرک مربیگری اقدام به آموزش‌دادن کرده‌اند. مکان‌هایی هم که آموزش می‌دهند، مناسب نیست. مربیانی هم که حکم مربیگری دارند، باید به طور مداوم در دوره‌های دانش‌افزایی شرکت کنند تا با علم روز جلو بروند؛ اما در کشور ما برخی مربیان با آموزش‌های قدیمی یا براساس تجربیات خود مشغول به فعالیت هستند، در صورتی که نیاز است مربیان موتورسواری بسیار به‌روز باشند.

از لحاظ بحث درآمدی می‌توان به مربیگری موتورسواری به عنوان یک شغل نگاه کرد؟

نه این طور نیست. اکثر ورزشکاران می‌خواهند به‌تنهایی حرفه‌ای شوند و درست یا غلط‌بودن برایشان مهم نیست و فقط به اول شدن فکر می‌کنند، ضمن اینکه آن قدر هزینه‌های فعالیت در این رشته بالاست که کمتر توجهی به هزینه برای آموزش می‌شود.

برای مربیان ایرانی فرصت پیشرفت و لژیونر شدن فراهم است؟

قطعا، چون در برخی کشورها به این رشته اهمیت زیادی می‌دهند و هم برای مربی و هم برای ورزشکار بستر فعالیت مهیاست و جای پیشرفت دارند.

برای توسعه رشته موتورسواری در سطح استان چه اقداماتی نیاز است؟

فرهنگ‌سازی در وهله اول اهمیت زیادی دارد و باید این رشته را به مردم معرفی کرد، زیرا بسیاری هنوز موتورسواری را به‌عنوان یک رشته ورزشی نمی‌شناسند. برای توسعه این رشته فراهم‌کردن زیرساخت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و با استفاده از مربیان با دانش، علاقه‌مندان به این رشته را می‌توان از خیابان‌ها و اتوبان‌ها به پیست‌های موتورسواری کشاند تا فعالیت ایمنی را تجربه کنند، ضمن اینکه با این اقدام از حجم حوادث به نحو قابل توجهی کاسته می‌شود.

شرایط هیئت موتورسواری در آستانه تغییرات پیش رو را چطور می‌بینید؟

طی چند سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و پیست اصفهان برای میزبانی مسابقات و برگزاری دوره‌های آموزشی مهیاتر شده و استقبال از رشته‌های اتومبیل رانی و موتورسواری بیش از گذشته شده است، به‌هرحال نقاط ضعفی هم وجود دارد که انتظار می‌رود با همدلی اهالی این رشته و درایت مسئولان برطرف شود.

رئیس آینده هیئت باید چه اولویت‌هایی را در دستور کار قرار دهد؟

ضروری است مسئولان آینده هیئت با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با ورزشکاران و مربیان این رشته، در جریان نیازها و خواسته‌های آن‌ها قرار گرفته و سعی در اجرای آن داشته باشند. استعدادیابی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. تردد موتورهای مسابقه مشکل بزرگی در رشته موتورسواری است و انتظار می‌رود مسئولان هیئت برای رفع این معضل دست وپاگیر، رایزنی‌های لازم را انجام بدهند. توجه به شهرستان‌ها نیز موضوع مهمی است که نباید از دید مسئولان آینده هیئت مغفول بماند. برگزاری مسابقات در رده‌های سنی مختلف و در رشته‌های زیر مجموعه هیئت می‌توانند انگیزه ورزشکاران برای رقابت را بیشتر کنند.

شهرستان‌ها چه پتانسیلی دارند و مدنظر هیئت استان هستند یا نه؟

پتانسیل این رشته در شهرستان حتی بیشتر از کلان‌شهر اصفهان است اما تا زمانی که شرایط به گونه‌ای فراهم نشود که استعدادها شکوفا شوند، نمی‌توانیم به پیشرفت حتی فکر کنیم، زیرا ورزش مختص به یک شهر و شهرستان نیست. البته شهرستان‌ها هم باید تمایل برای پیشرفت داشته باشند و از هیئت استان بخواهند که برای پیشرفتشان گام بردارند. من به عنوان روابط‌عمومی هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری شهرستان سمیرم، رایزنی‌هایی با هیئت استان داشته‌ام که عموما نتیجه بخش بوده است.

با توجه به ذهنیتی که درباره خطرناک بودن رشته موتورسواری وجود دارد، باید برای تغییر این ذهنیت چه کرد؟

تا فرهنگ‌سازی نشود و موتورها را از اتوبان‌ها و خیابان‌ها به پیست‌های موتورسواری نکشانیم هم شاهد تصادفات شدید هستیم و هم دیدگاه‌های منفی نسبت به این رشته وجود دارد، زیرا پیست مکان ایمنی برای تخلیه انرژی جوانان است و می‌توانند به ورزش حرفه‌ای مبادرت کنند اما نیاز است رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی پیش‌قدم شوند. ما برای سلامتی ورزش می‌کنیم و از تمام افرادی که در این رشته فعالیت دارند یا می‌خواهند در آینده در آن مشغول شوند، درخواست می‌کنم حتما از تجهیزات ایمنی استفاده کرده و زیر نظر مربی در مکان امن فعالیت کنند.

در دنیا موتورسواری به عنوان رشته پرمخاطب و درآمدساز محسوب می‌شود، اما چرا در کشور ما چنین دیدگاهی وجود ندارد؟

متاسفانه در کشور ما تنها به رشته فوتبال اهمیت داده می‌شود و بیشترین بودجه نیز صرف این رشته می‌شود. در دنیا موتورسواری دومین رشته پرمخاطب شناخته می‌شود. اگر یک‌چهارم بودجه فوتبال را صرف موتورسواری کنند و رسانه‌ها نیز به جای بازنمایی نکات منفی، به جنبه‌های مثبت آن توجه کنند، موتورسواری می‌تواند به جایگاه واقعی خود برگردد. امیدوارم مسئولان ورزشی کشور دیدگاهشان نسبت به این رشته را تغییر بدهند.