رفع افسردگی پساکرونایی

کسالت پساکرونایی از یک طرف، از طرف دیگر افسردگی پس از آن از اختلالات مبتلایان به این بیماری است. این موضوعی است که اکنون در آمارها نشان داده شده است اما در یکی از شماره‌های پیشین درباره تمرینات یوگایی بر علیه افسردگی  پرداختیم حال به نکات مهمی که در این رابطه وجود دارد، با نظر کمال محمودی، مربی یوگا اشاره می‌کنیم.
 
تاریخ انتشار: 23:40 - پنجشنبه 1401/02/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
بازگشت به زندگی عادی پس از بهبودی کرونا یک روند تدریجی است و چیزی نیست که در فرد باقی بماند یا یکدفعه برطرف شود هر چند که بسیاری از بیماران کمی بیشتر از حد انتظار دچار خستگی مفرط، دردهای مفصلی و عضلانی و کسالت و بی‌حوصلگی می‌شوند و همین موارد موجب اختلال در کارهای روزمره زندگی آنها شده و به نوعی افسردگی و استرس را برای آنها ایجاد می‌کند. 
در این صورت بهتر است بدانید که ورزش یوگا می‌تواند نقش بسزایی در برطرف کردن اختلالات روحی و روانی و نیز توان‌بخشی بهبودیافتگان از کرونا داشته باشد. 
تحقیقات نیز نشان داده است که تمریتات یوگا برای افرادی که با بحران‌های روحی و روانی روبرو شده‌اند، مفید است و باعث آرامش آنها خواهد شد. در واقع یوگا، روشی طبیعی برای افزایش تولید سروتونین است از این رو به کاهش استرس کمک می‌کند و در بهبود افسردگی نقش مهمی دارد. ضمنا انجام تنفس‌های یوگایی به دستیابی به حداکثر ظرفیت ریه و تنفس، و نیز بهبود جذب اکسیژن و سیستم عصبی مفید است. البته این مهم است که تمرینات یوگا را بدون فشار آوردن بیش از حد بر بدن و با خیال راحت و آرام انجام دهید.
 
نکاتی از یوگا
-برای شروع تمرینات یوگا، روزانه به 5 تا ۱۰ دقیقه بسنده کنید و به مرور انجام این ورزش را افزایش دهید.
-توجه داشته باشید که باید با پزشک یا فیزیوتراپ و یا مربی یوگا در مورد اینکه چه تمریناتی را شروع کنید، مشاوره کنید.
علاوه بر این، تنفس عمیق به صورت دم و بازدم می‌توانند از تمرینات معمول شما بعد از بهبودی باشند.
-شما باید از انجام هر گونه فعالیت ورزشی که باعث شود ریه و سینه تحت انقباض قرار گیرد، خودداری کنید.
-تمریناتی را انتخاب کنید که خیلی شدید نیستند اما به شما کمک می‌کنند بدن را به آرامی در جهات مختلف حرکت دهید. این تمرینات به باز شدن مجاری تنفسی و گردش خون در بدن کمک می‌کنند و انرژی شما را افزایش می‌دهند.
-تمرکز بر روی بهبود ظرفیت ریه و مکانیسم‌های طبیعی پاکسازی دستگاه تنفسی از طریق تمرینات تنفسی ساده باشد چرا که تمرینات تنفسی بیش از حد می‌توانند آسیب برسانند و نباید در زمان ورزش، به مدت طولانی نفس خود را نگه دارید. بخصوص اگر به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده‌اید، باید تمرینات ساده انجام دهید. 
-از انجام تمرینات یوگایی سخت مانند: پرانایاما خودداری کنید. زیرا بازدم با فشار باعث می‌شود برخی از شما که در دوران نقاهت بیماری هستید، دچار سرگیجه شوید. 
-بسیار مهم است که درک کنید این تمرینات یوگاییِ آساناها باید تحت نظارت یک متخصص انجام شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ صدمه یا فشار بیش از حدی وجود ندارد و مطمئن شوید که تمرینات را صحیح انجام می‌دهید.
-انجام برخی از تمرینات شل‌کنندگی مانند چرخش مفصل یک روش عالی برای کمک به بهبود گردش خون و کاهش درد بدن است. این حرکات را می‌توان در حالت خوابیده یا نشسته روی صندلی و با حرکت دادن تمام مفاصل حساس مانند مچ پا، زانوها، مفصل ران، ستون فقرات، مچ دست، آرنج، شانه و گردن انجام داد. 
-به بدن خود گوش دهید چون مسیر بهبودی هر فرد متفاوت است. یعنی اگر هر فعالیت یا حرکتی باعث خستگی یا سختی تنفس شد، استراحت کرده و پس از مدتی دوباره شروع کنید.
-چند هفته بعد از بهبودی و افزایش انرژی می‌توانید مدت زمان و شدت تمرینات خود را به آرامی افزایش دهید.
-سعی کنید تمرینات ورزشی و یوگا را تقریباً در ساعاتی از روز که بیشترین انرژی را دارید، انجام دهید.
-اگر علائمی مشاهده کردید، قبل از ادامه تمرینات یوگا از یک متخصص مشورت بگیرید تا شما را راهنمایی کند.
 
تاثیر مدیتیشن
هر چه بدون استرس، مثبت و آرام باشید، سرعت بهبودی شما نیز سریع‌تر خواهد بود. به یاد داشته باشید، همانطور که ذکر شد، کرونا از نظر جسمی و روحی موجب خستگی می‌شود. به همین دلیل تمرینات روحی مثبت می‌تواند سلامتی و شادی ایجاد کند. بدین منظور مدیریت استرس حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای مدیریتی برای کنترل استرس، مدیتیشن است. 
شما می‌توانید مدیتیشن که جزو تمرینات یوگا به شمار می‌رود را انجام دهید و از مزایای بسیار آن برخوردار شوید.مراقبه یا همان مدیتیشن می‌تواند در روند بهبودی بسیار مؤثر باشد زیرا به بدن کمک می‌کند تا به حالت آرام برسد و باعث بهبودی و بازسازی بدن شود. با مدیتیشن می‌توان قدم زدن در مناظر زیبا و نفس کشیدن عمیق را تصور کرد که به دستیابی روحیه بهتر و آرام کمک می‌کند.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی