رمزگشایی از رازهای گنجه‌ها

شهردار اصفهان دیروز به صدوسی و هشتمین جلسه علنی شورای شهر آمد تا علاوهبر ارائه گزارش عملکرد یکساله شهرداری اصفهان، به شبهههای طرحشده درباره خرید اتوبوسهای نو نیز پاسخ دهد. نوروزی از کسب نمره عالی مدیریت شهری در سه سال اخیر خبر داد و گزارش عملکرد سال 98 شهرداری را بهصورت مکتوب تقدیم شورای شهر کرد. در این جلسه همچنین ششمین برنامه بلندمدت اداره اصفهان و سند بالادستی مدیریت شهر با عنوان اصفهان 1405 نیز توسط شهردار برای بررسی و تصویب نهایی به رئیس شورای شهر تحویل داده شد.

مدیریت خوب شهر

شهردار اصفهان گفت: شهر در شرایط مختلف به خوبی مدیریت و بودجه‌ها محقق شد. پروژه‌های عمرانی نیز با قدرت در حال احداث است و این به معنای کسب نمره عالی در مدیریت شهری است. قدرت‌اله نوروزی با بیان اینکه مدیریت موفق و مؤثر با دیپلماسی شهری، توسعه همه‌جانبه فعالیت‌ها را رقم‌زده، به‌طوری‌که خدمت‌رسانی به مردم حتی یک روز هم دچار اخلال نشده است، اظهار کرد: شهر اصفهان در سه سال گذشته حتی یک روز هم تحت تأثیر اتفاق‌های کشور در امر خدمت‌رسانی دچار اختلال نشد و توانست با فعال کردن 2500 میلیارد تومان پروژه در حوزه عمران ظرف یک سال به حوزه اشتغال‌زایی نیز کمک کند. او ادامه داد: امروز آرزوی ۴۰ساله متخصصان حوزه میراث برای تغییر شرایط چهارباغ محقق شده و همچنین آرزوی ۲۰ساله همه مدیران برای احداث رینگ چهارم به واقعیت پیوست. او تأکید کرد: امروز پس از سه سال تلاش، نتیجه این فعالیت‌ها به‌طور محسوس قابل‌مشاهده است.
به گفته شهردار اصفهان، مدیریت شهری و شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود به دنبال توسعه شهر بودند و در این مسیر اعتقاد داشتند که توسعه شهر توسط کسانی محقق می‌شود که ذهن توسعه‌یافته‌ای داشته باشند. او با تأکید بر اینکه مدیران و تصمیم‌گیران برای تحقق توسعه باید ذهن منتقد داشته باشند، اظهار داشت: ذهن توسعه‌یافته علاوه‌بر تلاش برای خدمت به مردم، اخلاق را ملاک عمل خود قرار داده و رفتار مبتنی بر خردگرایی و منطق دارد. شهردار اصفهان ادامه داد: در شرایط سخت فعلی، انجام فعالیت‌ها به همت همگانی نیاز دارد و البته عقل سلیم هم باید زیربنای تمام امور قرار گیرد. او با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان در سه سال گذشته تلاش کرده با رفتار و عملکرد خوب رضایت شهروندان را جلب کند، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تلاش کرده بر پایه متین‌ترین داوری و برترین دانش از راه‌هایی که هزینه و ضرر کمتر و بیشترین منفعت را به دنبال دارد، عمل کند؛ به‌طوریکه در زمان وقوع سیل، شیوع ویروس کرونا و فشارهای ناشی از تحریم‌ها، شهرداری اصفهان بر اساس مسئولیت اجتماعی خود در تمام این صحنه‌ها حضور یافته که این اقدام ریشه در اندیشه نیک این دوره از مدیریت شهری دارد. شهردار اصفهان با اشاره به اجرای برنامه هر یکشنبه، یک افتتاح برای بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و کلنگزنی پروژه‌های جدید اظهار داشت: در سال جاری پنج پروژه بزرگ عمرانی شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده فعالیت مدیریت شهری است.

ماجرای اتوبوس‌های نو

نوروزی با تأکید بر اینکه در سه سال گذشته به دلیل رعایت مصالح شهر و منفعت عمومی به بسیاری از مسائل پاسخ ندادیم، گفت: اعضای شورای شهر حق طرح سؤال و ارائه تذکر را دارند؛ اما باید حق کسی که مورد خطاب قرار می‌گیرد هم برای پاسخگویی محفوظ باشد. شهردار اصفهان درباره نحوه خریداری اتوبوس‌های جدید برای اصفهان بیان کرد: ورود ۸۰ دستگاه اتوبوس تازهنفس به شهر یکی از خدمات ارزندهای بود که با تبلیغات مناسب و حضور وزیر راه و شهرسازی تقدیم شهروندان شد. او ادامه داد: در سال ۹۵ دو قرارداد که یکی از آنها به‌صورت توافقنامه تنظیم شده بود برای خرید اتوبوس منعقد شد. نوروزی افزود: طبق قرارداد اول باید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس خریداری میشد که تعداد آن به ۱۳۷ دستگاه به مبلغ 87 میلیارد تومان افزایش یافت؛ اما فقط 20 میلیارد تومان آن پرداخت شده و به دلیل عدم تعهد شهرداری، وجه لازم پرداخت نمی‌شود. شهردار اصفهان افزود: ۱۴ ماه از این قرارداد گذشته بود که مدیریت جدید شهری پس از آغاز فعالیت خود تنها در یکی از سازمان‌ها با ۷۰۰ نفر از کارگرانی مواجه شد که شش ماه حقوق دریافت نکرده بودند و تجمعات کارگری، پروژه‌های نیمه‌کاره و بدهی‌های گذشته هم به این موارد افزوده شد. او تصریح کرد: اولویت شهرداری جلب رضایت کارگران و فعال شدن پروژه‌هایی است که به دلیل تأخیر در پرداخت دیون کارگران و پیمانکاران نیمه تعطیل شده بود. این موارد در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. نوروزی ادامه داد: در این دوره از مدیریت شهری در حالی که تعدادی اتوبوس وارد شهر شده بـود، شرکت سازنده به علت عمل نکردن به تعهدات برای بازپس‌گیری اتوبوس‌های تحویل‌شده، تلاش می‌کرد. به گفته شهردار اصفهان، شهرداری در مرحله نخست پنج میلیارد تومان، مرحله دوم ۱۲ میلیارد تومان و در مرحله نهایی ۴۰ میلیارد تومان به‌صورت غیر نقد پرداخت کرد و ۵۰ دستگاه اتوبوسی را که مدیران عقابافشان تحویل نمی‌دادند، دریافت کرد تا در خیابان‌های شهر به شهروندان سروی‌سدهی کند. این قرارداد نیز تسویه شد. او افزود: قرارداد دوم هم ۱۴ ماه قبل از پایان کار مدیریت قبلی شهری تنظیم شده ولی هیچ‌وجهی در قبال آن پرداخت نشده بود و پس از آغاز فعالیت مدیریت جدید شهری دو ماه هم از زمان انقضای این قرارداد گذشته بود.

 به گنجه‌ها سر نمی‌زنم

نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگر از استخدام‌ها و مدیریت‌های حزبی سخن گفته می‌شود باید تیمی تشکیل شود تا فامیل‌های تکراری، دامادها، برادران و فرزندان شناسایی و مردم از این مسائل به صورت شفاف آگاه شوند و بدانند چه کسانی در دوره های مختلف اینگونه عمل کرده‌اند؛ ولی من به دنبال سرزدن به گنجه‌ها نیستم تا سندها را رو کنم. او با تأکید بر اینکه مأموریت شهرداری، خدمت به مردم است و این مورد اجازه نمی‌دهد بدون دلیل به برخی مسائل ورود پیدا کند، گفت: هرروز افرادی در این شهر حاشیه‌سازی می‌کنند. من درخصوص حاشیه‌سازان همچون نجیب‌زادگان بی‌اعتنا خواهم بود؛ اما پاسخ کسانی را که از جایگاه قانونی سخن بگویند، می‌دهم. نوروزی ادامه داد: باید پرسید شرکتی که ۱۵درصد کار خود را شروع کرده چقدر پاداش گرفته است و همان شرکت پس از آغاز فعالیت کامل امروز چه میزان پاداش دریافت می‌کند. اگر قرار است به این بحث‌ها وارد شوم، از شرکتی در اسلواکی سخن خواهم گفت و آنهایی که از پاریس می‌خواستند در اصفهان شرکت ایجاد کنند. باید درباره شرکت‌ها در اوگاندا، ازبکستان و دفتر در مالزی صحبت کنم. او افزود: زمانی که پراید ۱۵ میلیون بود، با وام‌های ۳۰۰ میلیونی ۲۰ پراید می‌خریدند. شهردار اصفهان تأکید کرد: من امروز فقط عناوین را طرح کردم.

عملکرد موفق

شهردار اصفهان با اشاره به عملکرد سال گذشته شهرداری افزود: بودجه عمرانی شهر در سال ۹۷، ۱, ۱۰۰ میلیارد تومان با ۷۳۴ قرارداد بود که این نرخ در سال گذشته به ۱, ۸۰۰ میلیارد تومان و ۷۸۳ قرارداد افزایش یافت؛ درواقع رشد ۶۰ درصدی را در بودجه و رشد 7درصدی در قراردادها را شاهد بودیم. او درباره میزان عملیات آسفالت در شهر نیز گفت: اجرای آسفالت معابر اصلی و فرعی شهر نسبت به سال 97، 142 درصد افزایشیافته و این نرخ برای پروژههای شاخص 1200 درصد بوده است. نوروزی خاطرنشان کرد: پروژه مرکز همایشهای بینالمللی در سال ۹۰ آغاز شد. قرار بود این  پروژه یک سال بعد به بهرهبرداری برسد، دولت وقت متعهد شده بود برای احداث این مجموعه ۱۰۰ میلیارد تومان کمک کند؛ اما فقط ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرد و در سال ۹۶ پروژه با 51 درصد پیشرفت به حالت نیمه تعطیل درآمد که با تدابیر انجامشده این پروژه تا پایان سال گذشته ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.
او گفت: تاکنون برای احداث پروژه مرکز همایشهای بینالمللی اصفهان ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است. شهردار اصفهان با اشاره به پروژه پل آفتاب در بزرگراه شهید اردستانی افزود: برای آزادسازی این پروژه ۴۶ میلیارد تومان و برای اجرای آن ۷۸ میلیارد تومان هزینه شده است. او با بیان اینکه پروژه ادامه بلوار فرزانگان با صرف هزینهای معادل ۶۸ میلیارد تومان احداث شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت، گفت: پروژه مجموعه پلها و تقاطع غیر همسطح سردار شهید سلیمانی در حال حاضر ۶۴ درصد پیشرفت دارد که برای آزادسازی آن ۲۹۰ میلیارد تومان و برای اجرای این پروژه ۱, ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. نوروزی با بیان اینکه در سال ۹۷ یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون سفر درونشهری در اصفهان انجام شد، ادامه داد: سال گذشته تعداد سفرهای درونشهری اصفهان به یک میلیارد و ۵۱۵ سفر رسید که ۱۱ درصد افزایش داشت. او با اشاره به فرایند بازسازی اتوبوسهای شهر، اظهار داشت: در سال ۹۷، ۴۷ دستگاه اتوبوس شهر بازسازی و در سال گذشته نیز ۸۳ دستگاه اتوبوس بازسازی شد؛ همچنین در سال ۹۷، ۵۰ دستگاه اتوبوس و سال گذشته نیز ۵۰ اتوبوس برای شهر خریداری شد.

رشد سرمایه‌گذاری

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حوزه مالی و اقتصادی در سال گذشته ۲۳ درصد کاهش فروش اموال منقول و غیرمنقول اتفاق افتاد، گفت: سال گذشته دریافت وام برای شهرداری ۸۳۲ درصد افزایش یافت.او با تأکید بر اینکه درآمدهای وصولی شهرداری در سال گذشته ۴۸درصد رشد داشت، افزود: درزمینه پروژه‌های مشارکتی نیز آورده شهرداری ۱۰درصد کاهش و آورده سرمایه‌گذاران ۲۰درصد افزایش داشت که شاهد افزایش جذب مشارکت‌ها بودیم. نوروزی با بیان اینکه استفاده از آب‌های خاکستری (پساب) در سال 98، ۶۵ درصد افزایش یافت، اظهار کرد: سال گذشته میزان توسعه فضای سبز شهر 184 درصد رشد داشت. او ادامه داد: بخش زیادی از تجهیزات سازمان آتش‌نشانی و سازمان خدمات موتوری با تخصیص اعتبارات لازم بهر‌وزرسانی شده است. شهردار اصفهان با اشاره به تعداد پروانه‌های صادرشده در بافت فرسوده شهر، گفت: تعداد پروانه‌های صادرشده در بافت فرسوده ۱۶درصد رشد داشته است؛ همچنین تعداد آرای صادرشده در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری 2 درصد رشد و تعداد پرونده‌های وارده ۱۳درصد کاهش داشته است.   او ادامه داد: در سال گذشته رأی تخریب در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ۷۰ درصد رشد، رأی برائت ۴۵درصد منفی و جریمه‌های صادرشده ۱۰۸ درصد رشد داشت.

کمک به مساجد

نوروزی با بیان اینکه سال گذشته تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد مشارکت‌کننده با شهرداری ۱۰۸ درصد رشد داشت، گفت: تعداد خیریه‌ها و سمن‌های مشارکت‌کننده ۳۳ درصد و میزان مساعدت عمرانی به مساجد شهر ۲۳۰ درصد رشد داشت؛ این در حالی است که این آمار با حاشیه‌سازی بعضی افراد سازگاری ندارد. او افزود: هزینه برنامه‌های اجرایی با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد ۶۲ درصد رشد داشته است.

اصفهان1405

شهردار اصفهان با اشاره به برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ گفت: این برنامه با مشارکت جدی ذینفوذان، متخصصان و کارشناسان با چهار هزار و ۶۶۳ نفر ساعت جلسه در مدت زمان یک سال تدوین شده است. نوروزی درباره چشم‌انداز این برنامه نیز اظهار کرد: در این برنامه اصفهان شهری زیست‌پذیر و رقابت‌پذیر تعریف شده است. او ادامه داد: بر اساس این برنامه تاب‌آوری شهری در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی افزایش خواهد یافت و بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینان در فضای منصفانه از تجربیات یکدیگر استفاده و به تولید و رونق بخشی شهر کمک خواهند کرد.
نوروزی با بیان اینکه اجرای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ باعث هماهنگی، هم‌سویی و هم‌افزایی در مدیریت شهری می‌شود، تصریح کرد: قلمروی برنامه اصفهان ۱۴۰۵ همه مدیریت شهری اصفهان را در برمی‌گیرد.  او تأکید کرد: این برنامه دارای شفافیت زیادی بوده و برای نخستین بار از اسناد پشتیبان برخوردار است.  شهردار اصفهان از برنامه اصفهان ۱۴۰۵ بهع نوان برنامه‌ای نتیجه‌محور و سنجش‌پذیر یاد کرد. به گفته او، برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به‌عنوان ششمین برنامه پنج‌ساله شهر در سایت شفافیت شهرداری بارگذاری شده است و شهروندان می‌توانند آن را مشاهده کنند.

بودجه 1400 طبق سند 1405

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان نیز در این جلسه گفت: سال ۱۴۰۰ نخستین سال اجرای برنامه اصفهان ۱۴۰۵ است و بودجه بر اساس آن تدوین خواهد شد. به گفته علیرضا صادقیان، برنامه اصفهان ۱۴۰۵ در دو قالب راهبردی و عملیاتی تدوین شده است که امیدواریم در کمیسیون‌های هفتگانه شورا و صحن علنی آن تصویب شود. او ادامه داد: در فرایند تدوین اصفهان ۱۴۰۵ سعی شد از مشارکت حداکثری ذینفعان استفاده شود؛  به همین دلیل در حوزه‌های مختلف از نظرات استادان دانشگاه، خبرگان و مدیران شهری دوره‌های قبل و سایر دستگاه‌های اجرایی استان استفاده شد.
او خاطرنشان کرد: اصفهان به عنوان کلان‌شهری که سابقه طولانی و نقش مؤثری در فرهنگ کشور دارد، الگویی برای بسیاری از شهرهای اسلامی است که امیدواریم در آینده نیز آن را پررنگ‌تر ایفا کند. او تصریح کرد: در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سعی شد به‌جای تمرکز بر برنامه بخش‌های مختلف شهرداری و رصد آن، نتایج مورد انتظار در شهر اصفهان تعیین شود و هر یک از بخش‌های مختلف در راستای دستیابی به آنها فعالیت کنند و درنهایت نیز میزان حصول نتایج، ارزیابی و رصد شود.