سرمایه اصلی مناطق مردم محله‌ها هستند

شنبه‌های بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرداری این هفته اختصاص داشت به منطقه 2؛ چنانکه روز گذشته شهردار اصفهان به همراه مدیران ارشد شهری برای بررسی وضعیت پروژه‌های در حال اجرا و شناسایی ظرفیت‌های موجود محله‌ها از منطقه 2 شهرداری اصفهان بازدید کرد. در این جلسه، مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان پروژه‌ها، مشکلات و ظرفیت‌های این منطقه را برای شهردار اصفهان تشریح کرد.

شهردار اصفهان در بازدید از  پروژه‌های عمرانی منطقه 2 شهرداری گفت: پیش‌بینی شده است که در سال آینده سیستم مالی به گونه‌ای عمل کند تا مشکلات مناطق کمتر و به صفر برسد تا اگر طرحی در هر منطقه پیش‌بینی شد، به خاطر موضوعات مالی، متوقف نشود. علی قاسم‌زاده تصریح کرد: زمانی که با مردم درباره پرداخت‌ها گفت‌وگو و توافق می‌کنیم نباید موقع پرداخت با مشکل مواجه شویم و شهرداری خالی باشد؛ چراکه این موضوع باعث بی‌اعتمادی می‌شود و در ادامه مردم از شهرداری استقبال نمی‌کنند. باتوجه‌به پیش‌بینی‌های انجام‌شده به‌زودی این مشکل رفع خواهد شد تا اعتماد مردم از بین نرود. او با اشاره به اینکه پرداخت‌ها در بودجه سال 1401 مبنای گردش مالی خواهد بود، تصریح کرد: مدیریت شهر هم‌گرا، سبک مدیریت‌شهری در این دوره است و همه افراد باید در رابطه با کلمه «شهر هم‌گرا» تحقیق کنند تا اطلاعات لازم را به‌دست آورند؛ البته کارگاه‌های مربوط به این موضوع برگزار خواهد شد.
شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه مدیریت شهر هم‌گرا، یکی از ویژگی‌های عدالت‌محوری است، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به گزارشی که از منطقه 2 ارائه شد، متوجه شدیم منطقه از مسیر توسعه بازمانده و دلیل اصلی آن بی‌توجهی به عدالت‌محوری است. قاسم‌زاده اضافه کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا هماهنگی‌های موجود در مناطق انجام شود تا به اهداف خود برسیم.
 او تصریح کرد: گره‌های شهرسازی باید پیگیری شود. با توجه به تیم جدیدی که در استانداری حاضر شدند، شاید بتوانیم از این ظرفیت برای گره‌گشایی استفاده کنیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه مردم محله، سرمایه اصلی مناطق هستند، خاطرنشان کرد: شهروندان محلی اصالت و نجابت دارند و ما می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها برای رسیدن به اهداف استفاده کنیم، البته مشارکت‌جویی نیز یکی از اصول شهر هم‌گراست که روی استفاده از ظرفیت نخبگان، مردم و بخش خصوصی تأکید می‌کند. قاسم‌زاده گفت: مشکلات منطقه2 شهرداری اصفهان از گذشته تا به امروز وجود داشته است که از نظر من این مشکلات باید در یک دوره حل شود و با نگاه عدالت‌محور شاهد جهش در شهرداری منطقه 2 خواهیم بود.

ایفای نقشی پررنگ‌تر در پروژه‌های محرک توسعه

در ادامه برنامه، مدیر منطقه2 شهرداری اصفهان گفت: مساحت کل منطقه ما 2.145 هکتار است که 1.031 هکتار آن (48درصد) مساحت قانونی است.
محمد صیرفی‌نژاد افزود: باتوجه‌به سرشماری که در سال 95 انجام شد، منطقه 2؛ 6912 نفر جمعیت دارد و 366 هکتار زمین کشاورزی نیز در این منطقه وجود دارد که 278 هکتار آن در محدوده قانونی است. این منطقه دارای 9 محله و 110 هکتار بافت فرسوده است و با مناطق 1،8،9،11،12، شاهین‌شهر و خمینی‌شهر مرز مشترک دارد. او تصریح کرد: باتوجه‌به سرشماری که سال 95 انجام شد، در محله دهنو حدود 16 هزار نفر، محله جلوان 11088 نفر، ولدان 10174 نفر، آفاران 8864 نفر، برزان 9898 نفر، بابوکان 7010 نفر، رسالت 7152 نفر، مشکین 1478 نفر و بختیاردشت 836 نفر زندگی می‌کردند.
مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان با بیان اینکه در کل معادل 18درصد محدوده قانونی ظرفیت صدور پروانه ساختمانی را داشته که از این مقدار تاکنون حدود 50درصد آن به نتیجه رسیده است، گفت: 48درصد معادل 96 هکتار منطقه دارای قابلیت صدور پروانه و 27درصد بافت فرسوده است که 23درصد معابر و 2درصد پلاک‌های قدیمی را تشکیل داده‌اند. همچنین 16درصد منطقه استفاده کشاورزی، 12درصد فضای سبز،3درصد کمربند سبز،2درصد گستره ویژه، 20درصد سایر موارد و 47درصد معادل 401 هکتار منطقه را بافت مسکونی تشکیل داده است.
صیرفی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این منطقه، خاطرنشان کرد: 278 هکتار زمین کشاورزی در محدوده قانونی منطقه وجود دارد که اگر تغییر کاربری این دسته از املاک انجام شود، بسیاری از آن‌ها دارای پتانسیل زیاد برای ساخت‌وساز و تأمین‌کننده اهداف توسعه شهری هستند. او اضافه کرد: گستره‌های ویژه موجود در منطقه شامل 27 پهنه است که از 50درصد مسکونی، 25درصد خدماتی و 25درصد معابر تشکیل می‌شود که مساحتی بالغ بر 17 هکتار را به خود اختصاص داده است. مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان افزود: منفصل‌بودن شکل فیزیکی منطقه و انسجام‌نداشتن در تعریف کاربری، چالش‌های حفظ حریم شهر اصفهان در محل اتصال این حریم به مرز شاهین‌شهر و خمینی‌شهر، تداخل کاربری‌های ناسازگار با محیط مسکونی از جمله موزاییک‌سازی‌های موجود در سطح منطقه، آلودگی هوا ناشی از پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی و شدت تأثیر آن در محله‌های بختیاردشت و دهنو، عقب‌ماندگی از جریان توسعه و اجرای طرح‌های مصوب در طرح تفصیلی به دلیل درآمدزانبودن منطقه، روان‌سازی و ارتقای سطح کیفی شبکه معابر و بازگشایی گلوگاه‌ها و تعیین تکلیف اراضی کشاورزی و گستره‌های طرح‌های ویژه از اولویت‌ها و مسائل کلیدی منطقه2 شهرداری اصفهان است. صیرفی‌نژاد اظهار کرد: عدم تمایل صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در این منطقه و رونق پایین ساخت‌وساز، زمین‌های کشاورزی داخل محدوده قانونی، مشکلات ترافیکی در محدوده اتوبان خرازی، اتوبان امام‌خمینی و خیابان‌ها و کندروهای متصل به آن‌ها و عدم پرداخت بودجه‌های محرک توسعه دیگر اولویت‌ها و مسائل کلیدی است که باید به آن توجه شود. مدیر منطقه2 شهرداری اصفهان گفت: بودجه سال 97 این منطقه 490.000.000.000 ریال بوده که این بودجه در سال 1400 به 700.000.000 ریال رسید. همچنین در سال 97، منطقه2؛ 87 درصد بودجه را محقق کرد که این عدد در سال 99 به 114 درصد رسید؛ در حال حاضر نیز حدود 364.389.433 ریال (52درصد) از بودجه منطقه تا 21 آبان سال 1400 محقق شده است. در سال 1382 سرانه بودجه عمرانی برای هر نفر 311.009 ریال بود که اکنون این عدد به 7.751.971 ریال رسیده است.

 تملک بازگشایی گلوگاه‌ها و روان‌بخشی بافت محله‌ها

صیرفی‌نژاد با اشاره به پروژه‌هایی که در ردیف بودجه محرومیت‌زدایی قرار داشتند، بیان کرد: تملک بازگشایی گلوگاه‌ها و روان‌بخشی بافت محله‌ها، تملک و احداث پارک متلی جاوران، تملک فاز اول خیابان اردشیر ولدان، تملک خیابان کمکی امام‌خمینی، تملک پارک قلمستان در فاز دوم، تملک فضای سبز بین نهرهای شمس‌آباد پرتمان، تملک کندروی امام خمینی (ره)، روکش و ترمیم آسفالت، سامان‌دهی مجموعه فرهنگی شهرک رسالت، احداث خانه دوستدار کودک، مشارکت در احداث پایانه صمدیه، احداث منبع آب دهنو، تملک و احداث خیابان 30 متری شهرک رسالت، خرید پساب و نرده‌گذاری بخشی از بزرگراه امام‌خمینی (ره) و کندروی اتوبان شهید خرازی ازجمله پروژه‌هایی بودند که در این قالب وجود داشتند.
او با بیان اینکه تملک فضای سبز بین نهرهای شمس‌آباد و پرتمان، احداث خانه کودک و مشارکت در احداث پایانه صمدیه از پروژه‌های شاخص شهری منطقه است، گفت: کسب رتبه اول آموزش در بین مناطق 15گانه، اولین منطقه اجرا کننده میز خدمت و اولین منطقه در پیاده‌سازی مدل تعالی سازمانی و کسب تقدیرنامه دوستاره تعالی سازمانی با بالاترین رشد امتیازی در سال 1400 از عناوین مهمی است که منطقه2 شهرداری اصفهان کسب کرده است.
مدیر منطقه2 شهرداری اصفهان با اشاره به محله دهنو تصریح کرد: این محله 13428 نفر جمعیت و 186 شهید دارد و فرهنگ‌سرای تاج، کتابخانه و سالن اندیشه دهنو و پارک محلی از ظرفیت‌های آن است. صیرفی‌نژاد اضافه کرد: محله ولدان 10603 نفر جمعیت و 56 شهید دارد و فرهنگ‌سرای اسوه، ورزشگاه میثاق و پارک محلی از ظرفیت‌های آن است و عدم تکمیل شبکه معابر و گذرهای طرح تفصیلی، سینما، پارک بزرگ، سالن تئاتر، استخر و ایستگاه‌های بازی کودکان از جمله کمبودهای کالبدی این محله است.
او با بیان اینکه محله بابوکان 7315 نفر جمعیت دارد و 7 شهید نیز در این محله هستند، گفت: ورزشگاه نیکان، سالن مطالعه نیایش، پارک محلی و زمین روباز در این محله وجود دارد، اما نبود فرهنگ‌سرا، استخر و مجموعه ورزشی ازجمله کمبودهای کالبدی این محله است. همچنین محله رسالت دارای 7645 نفر جمعیت است که 12 شهید نیز در این محل وجود دارد و از ظرفیت‌های این محله می‌توان به مجموعه فرهنگی رسالت و پارک محلی اشاره کرد.
مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان با اشاره به محله مشکین خاطرنشان کرد: این محله 1685 نفر جمعیت و 2 شهید دارد و کمبودهایی مانند فرهنگ‌سرا، مجموعه ورزشی و استخر در این محله احساس می‌شود. محله برزان نیز 9403 نفر جمعیت و 138 شهید را در خود جای داده که از ظرفیت‌های آن می‌توان به سالن مطالعه قلمستان و پارک قلمستان اشاره کرد؛ اما نبود فرهنگ‌سرا، مجموعه ورزشی و استخر ازجمله کمبودهای کالبدی این محله است.
 محله بختیاردشت دارای 791 نفر جمعیت و 2 شهید است که از ظرفیت‌های آن می‌توان به مجموعه فرهنگی امام حسین (ع) و پارک محلی اشاره کرد؛ اما کمبود مجموعه ورزشی در محله بختیاردشت احساس می‌شود. او گفت: شهرداری منطقه2 در سال‌های گذشته تنها توانسته است مسائل جاری خود را انجام دهد و در پروژه‌های کوچک محلی فعالیت کند؛ اما نتوانسته پروژه‌های محرک توسعه را انجام دهد.
صیرفی‌نژاد تصریح کرد: بودجه سال آینده این منطقه، 84 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ اما همچنان برای محرومیت‌زدایی بودجه‌ای مد نظر قرار نداده‌ایم. او با بیان اینکه در محله ولدان، مهاجرانی وجود دارد که در حال پایش آن‌ها هستیم، اظهار کرد: با توجه‌به اینکه منطقه2 در حاشیه شهر است، کارتن‌خواب زیادی ندارد و در محله‌ها کمتر شاهد معتادان و کارتن‌خواب‌ها هستیم که دلیل اصلی آن انسجام محله‌محوری است. مدیر منطقه2 شهرداری اصفهان گفت: در همه مناطق دلالی‌هایی وجود دارند، اما در این منطقه کمتر دیده شده‌اند. با توجه به اینکه روزانه ارتباط‌های مختلفی با مردم داریم تلاش کرده‌ایم واسطه‌ها را از میدان خارج کنیم.

 معرفی بیشتر سامانه 137 به مردم منطقه 2

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز در پایان این بازدید گفت: با توجه به بافت این منطقه در سامانه 137 و تبلیغات شاهد استقبال کمی هستیم، اما با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم این منطقه از رتبه خوبی برخوردار است؛ چراکه در منطقه 2 ارتباطات چهره‌به‌چهره بیشتر از ارتباطات تلفنی انجام می‌شود که نتایج خوبی را به همراه داشته است.
سیدعلی معرک‌نژاد تصریح کرد: همت مردم منطقه برای ارتباطات چهره به‌چهره با افراد قابل قبول است، اما باید تلاش کنیم که سامانه 137 و ارتباطات مشابه را در بین مردم این منطقه بیشتر جا بیندازیم تا به نتیجه لازم برسیم و شاهد نظرات و پیشنهادهای بیشتری از آن‌ها باشیم.