سوء تغذیه یاریگر کروناست

کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف و سوء تغذیه‌اند، شکار خوبی محسوب می‌شود!از این رو باید دید چگونه با تغذیه مناسب سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با این بیماری و نیز آنفولانزا که آن هم در این موقعیت گزارش شده است، تقویت کنیم؟ بدین منظور نظر پروفسور محمد شاهدی، مهندس صنایع‌غذایی و مشاور فرهنگستان علوم،را جویا شدیم. نکات تـوصیه‌شـده را در این مبحث بخوانید.

در کنار فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌توان با یک رژیم غذایی مناسب و مغذی از ابتلا به آنفولانزا و بیماری کرونا جلوگیری کرد. تاکنون تلاش‌ها برای ساخت واکسن برای مقابله با کرونا به نتیجه مشخصی نرسیده و در نتیجه پیشگیری برای مقابله با ویروس کرونا بهترین راه است، به عبارتی تقویت سیستم ایمنی برای هر فردی ضروری است.بیماری کووید ۱۹ مشابه آنفولانزای فصلی شامل سرفه، ضعف، درد، تنگی نفس، کاهش یا از بین رفتن قوه بویایی و چشایی و غیره بوده و یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از آن تغذیه است. هر چند ابتلا به کرونا خود می‌تواند موجب سوء تغذیه در دوره بیماری و حتی پس از بیماری شود. در این بین، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مشکل بسیاری از افراد سالخورده مبتلا به کووید ۱۹ سوء تغذیه است.

خطر سوء تغذیه

سوء تغذیه با در نظرگرفتن چند شاخص و معیار، مشخص می‌شود. برای تشخیص تغذیه مناسب معمولا توده وزن بدن یا شاخص‌BMI، کاهش وزن در چند ماه گذشته، بیماری‌های مزمن و موارد دیگر در نظر گرفته می‌شود و بر این اساس بیماران در یکی از سه دسته کم خطر، پرخطر و متوسط قرار داده می‌شوند.

ضرورت حمایت تغذیه‌ای

یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، حمایت تغذیه‌ای است، بر همین اساس برای بیماران هر کدام از این گروه‌ها رژیم غذایی مشخصی توصیه می‌شود و سپس تغییر وضعیت آن‌ها تحت نظر گرفته می‌شود.

نکات لازم تغذیه‌ای

پروتئین کافی: برای بیمارانِ با سوءتغذیه متوسط؛ رژیمی با پروتئین و انرژی کافی تجویز شده و مکمل‌های تغذیه‌ای داده می‌شود.
بر اساس استانداردها، هر فرد باید در هر روز به ازای هر کیلوگرم از وزن خود حداقل ۱.۲ گرم پروتئین مصرف کند، یعنی فردی با وزن ۷۰ کیلوگرم، تقریبا باید به ‌صورت روزانه حداقل ۸۴ گرم پروتئین بخورد، همچنین افراد معمولی به ازای هر کیلوگرم از وزن خود ۲۵ تا ۳۰ کیلوکالری، برای بیماران مبتلا به چند بیماری و بالای ۶۵ سال ۲۷ کیلو کالری و افراد مسن ۳۰ کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم از وزن خود باید دریافت کنند. یعنی یک فرد ۷۰ کیلویی باید روزانه 2هزار کالری مصرف کند.
به‌ طور کلی توصیه می‌شود افراد مبتلا به کووید ۱۹ و کسانی که به‌ تازگی بهبود یافته‌اند، رژیم غذایی با پروتئین بالا و کالری کافی داشته باشند، برای این کار می‌توان از مکمل‌های پروتئین هم استفاده کنند.
غذاهای حاوی انرژی لازم: ‌افراد مشکوک به کرونا باید هر چه زودتر تغذیه خود را طبق استاندارد مشخص شده تغییر دهند، اگر بیمار یا فرد مشکوک به بیماری قادر به تغذیه از طریق دهان است، توصیه می‌شود از رژیم غذایی با انرژی کافی و نه زیاد و پروتئین بالا استفاده شود. برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، دارای اضافه وزن و نقص‌های مادرزادی باید از همان ابتدا برنامه کامل حمایت تغذیه‌ای اجرا شود و در بیمارستان‌ها این برنامه بسیار سریع و در ۲۴ ساعت اول مراجعهِ بیمار باید آغاز شود.
مایعات: میزان مایعات مورد نیاز بدن بر اساس وزن بدن مشخص می‌شود، به عنوان مثال افراد ۱۸ تا ۵۵ سال به ۳۵ میلی لیتر، افراد ۵۵ تا ۷۵ ساله به ۲۵ – ۳۰ میلی لیتر و افراد بالای ۷۵ سال به ۲۵ میلی لیتر مایعات به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود در روز نیاز دارند، یعنی یک فرد ۲۰ ساله با وزن ۷۰ کیلوگرم در طول روز باید ۲.۱ تا ۲.۴۵ لیتر مایعات بنوشد. البته در صورت وجود تب یا علائم دیگری که باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند، میزان دریافت مایعات هم باید افزایش داده شود.
به خاطر بسپارید که نوشیدنی‌های طبیعی و آب بسیار مفید است.در واقع باید از نوشیدن مایعات به‌ اندازه کافی برای تأمین آب کافی برای بدن غفلت نشود.
فیبرهای خوراکی: توجه داشته باشند که فیبر خوراکی هم می‌تواند به هضم بهتر مواد غذایی کمک کند. نان سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات دارای فیبر خوراکی هستند.
مکمل‌ها: در صورت کمبود ویتامین و مواد معدنی، ضمن مصرف مواد غذایی دارای انواع ویتامین‌ها، بهتر است بیمار از مکمل‌ها نیز استفاده کند.
گفتنی است که مصرف بیش از حد برخی از مکمل‌های ویتامین مسمومیت‌زاست.
ویتامین و املاح: برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید مجموعه‌ای از مواد مغذی دارای ویتامین‌ها و املاح مصرف شود. اگر در مصرف غذا تنوع غذایی وجود داشته باشد و تنوع رعایت شود، می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند. بنابراین تاکیدی بر یک نوع ماده غذایی وجود ندارد و مجموعه مواد غذایی مثل مصرف کافی میوه‌ها و سبزی‌ها و پروتئین‌ها و حبوبات می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.
در کل باید توجه داشت که مصرف کافی از مواد غذایی پروتئینی و ریزمغذی‌ها مثل ویتامین‌های D, C,E,A و مینرال‌ها مثل آهن و روی و منیزیم و سلنیم و کلسیم برای تأمین مقاومت بدن درمقابل بیماری کرونا ضروری است.
محدودیت شیرینی‌ها: مصرف خیلی کم شیرینی‌ها، شکر و چربی‌ها توصیه می‌شود.

نکته

سرعت عمل بالا جهت کاهش التهاب ایجاد شده در بدن، تحلیل مخاط، تقویت سیستم ایمنی، کمک به رشد باکتری‌های مفید روده و کاهش مقاومت به انسولین است.