سوت‌زنی علیه فسادهای اداری

 احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شـهـر اصـفـهـان می‌گوید سامانه سوت‌زنی یک امر رایج در دنیا و بخشی از فرایند شفافیت بوده و از ابتدای این دوره مدیریت شهری برای تحقق آن تلاش شده است؛ امیدواریم تا حدی فرایندها شفاف شود که جایی برای رانت اطلاعاتی و سوءجریان‌های اداری وجود نداشته باشد.

تاریخ انتشار: 09:38 - چهارشنبه 1400/11/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

با توجه به افزایش فساد اداری در بیشتر سیستم‌های اداری کشور و تلاش مسئولان کشور برای مبارزه با آن، وجود سامانه‌ای برای اطلاع از این فساد ضروری است. در ایران نیز با وجود داشتن قوانین شفافیت، سامانه‌ای برای اعلام سوءجریان‌های احـتـمـالـی اداری وجود دارد. در مقیاس کوچک‌تر، شورای اسلامی شــهـر اصفهان برای مقابله با فساد اداری و سوءجریان‌های احتمالی، سامانه سوت‌زنی را که یک راه ارتباطی محرمانه و مناسب بین شورای اسلامی شهر اصفهان و شهروندان است، راه‌اندازی کرده تا مردم هرگونه رانت، فساد و سوءجریان را به این شورا گزارش کنند و با سرعت و دقت به آن رسیدگی شود. به گزارش ایمنا، شهروندان می‌توانند با استفاده از ســـامـــانه سوت‌زنی هرگونه تخلفی را گــزارش کنند؛ اعضای شورا در کمیـتـه‌هــای نــظـــارتـی، مـشـکلات شهــرونـدان را شــنـیــده و سـعــی می‌کـنند وظـیـفــه نظارتی خود را سیستماتیک‌مــحـــور کنند. در همین راستا برای اطلاع از کارایی این سامانه و همچنین دیگر فعالیت‌های انجام‌شده، گفت‌وگویی را با احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسـلامــی شـــهــر اصــفـهـان انـــجــام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

آیا سامانه سوت‌زنی به طور کامل در اختیار شهروندان قرار گرفته است و مردم از وجود چنین سامانه‌ای اطلاع دارند؟

هدف اصلی برای ایجاد سامانه سوت‌زنی شورای اسلامی شهر، ایجاد یک راه ارتباطی امن و مطمئن برای اطلاع از سوءجریان‌ها و فسادهای اداری است. این سامانه به صورت ساده برای عموم شهروندان در دسترس بوده و اطلاعات ثبت‌شده در آن، ابتدا به نهادهای مربوط در شهرداری منتقل شده و شورا نیز پیگیر صحت اطلاعات است و در صورت لزوم، این اطلاعات به مراجعی بیرون از مدیریت شهری منتقل می‌شود. سامانه سوت‌زنی یک امر رایج در دنیا و بخشی از فرایند شفافیت بوده و از ابتدای این دوره مدیریت شهری برای تحقق آن تلاش شده است؛ امیدواریم تا حدی فرایندها شفاف شود که جایی برای رانت اطلاعاتی و سوءجریان‌های اداری وجود نداشته باشد. ازاین‌رو طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری در شورای اسلامی شهر مطرح شد و درخواست کردیم سامانه سوت‌زنی نیز در شهرداری ایجاد شود. دسترسی به اطلاعات این سامانه محدود بوده و در شورای اسلامی شهر تعداد بسیار معدودی و در شهرداری نیز شخص شهردار، مدیرکل سازمان بازرسی شهرداری و رئیس حراست شهرداری به این اطلاعات دسترسی دارند. این موضوع، امکان توانایی کنترل صحت اخـبار و افزایش سرعت رسیدگی را به ما می‌دهد. تبلیغات برای اطـلاع‌رسـانی ایجاد این سامانه در آینده‌ای نـه‌چندان دور به صورت وسیع‌تری در مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان انجام می‌شود تا همه شهروندان از وجود چنین سامانه‌ای مطلع شوند.

 کارایی این سامانه تاکنون چگونه بوده است؟

بـخـش عـمـده‌ای از مـوضـــوع‌هـــــای ثبت‌شده در سامانه سوت‌زنی مربوط به مباحث عمومی بوده و تنها یکی‌دو مورد مربوط به عملکرد اشتباه و مباحثی بوده که ممکن است منجر به سوءجریان اداری و مالی شود که موضوع به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است.

نحوه انتصابات در شهرداری اصفهان چگونه بوده است و نظارت بر انتصابات شهرداری چگونه انجام می‌شود؟

انتصاب مدیران در چهارچوب ضوابط و صلاحیت‌های عمومی و تخصصی بوده است و خواهد بود. شورای اسلامی شهر دخالتی در انتصابات شهرداری نداشته و این موضوع جزو اختیارات قانونی شهردار و مدیران منصوب‌شده وی است؛ اما شورای اسلامی شهر در چهارچوب قانون، وظیفه رصد و نظارت بر این مصوبات را بر عهده دارد که این موضوع تاکنون انجام شده و ادامه‌دار خواهد بود. این موضوع بدان معناست که لزوما نباید شورای اسلامی شهر با همه انتصابات در شهرداری موافق یا مخالف باشد، بلکه مهم این است که در چهارچوب برنامه‌های شهردار، وظایف انجام می‌شود. در بخش صلاحیت‌های عمومی، نهادهای نظارتی و در بخش صلاحیت‌های تخصصی، شخص شهردار، معاونان ایشان و مدیرانی که وظیفه تطبیق آن را دارند، بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند. برای ارزیابی عملکرد مدیران نیز، با در نظر گرفتن زمان کافی برای اجرای برنامه‌ها توسط مدیران و با توجه به برنامه‌های ارائه‌شده در بدو انتصابات، بـررسی‌هــا بــه‌صــورت عمومی توسط شورای اسلامی شهر و به صورت تخصصی توسط کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان انجام می‌شود.

 وظایف و اقدامات کمیته نظارتی شورا و برنامه‌های آینده آن چیست؟

از دوره دوم شورای اسلامی شهر اصفهان، طرحی مبنی بر ایجاد کمیته‌های مـخـتـلـف متشکـل از چند نفر از اعـضـای شورا بـرای تعدادی از مناطق شهرداری مطرح شد؛ به‌عنوان‌مثال مناطق 4، ۱۵ و ۱۰ شهرداری یک کمیته نظارتی و مناطق 7، 8، ۱۲ و ۱۴ یک کمیته نظارتی دیگر دارد. اعضای هر کمیته نظارتی به صورت هفتگی جلساتی را در هر منطقه برگزار می‌کنند که با بررسی آخرین وضعیت پروژه‌ها، مباحث درآمدی و گردش اداری در مناطق، همراه است. البته بخشی از زمان کمیته نظارتی در مناطق، صرف پیگیری مشکلات شهروندانی می‌شود که به هر دلیل نتوانستند مشکل خود را از طریق مراجعه به شهرداری حل کنند. کمیته نظارتی به صورت یک‌طرفه نظر نمی‌دهد و در صورت لزوم به پروژه، محله یا فرد کمک خواهد کرد یا اگر حقی از شهروندان تضییع شده است، آن را بازمی‌گرداند. اساس فلسفه تشکیل کمیته‌های نظـارتـی، کوتـاه‌کـردن دیوار بی‌اعتمادی شهروندان به شهرداری و مدیریت شهری است. بسیاری از اقدامات بزرگ شهرداری در مناطق از لحاظ رفع محرومیت، رفع گلوگاه‌های اداری، اصلاح فرایندها و تصحیح رفتار کارمندان خاطی از برکات تشکیل کمیته‌های نظارتی است. وجود کمیته نظارتی باعث آشنایی هرچه بیشتر اعضای شورای اسلامی شهر با مشکلات شهروندان شده که امیدواریم با همکاری شهرداری، این مشکلات با راه‌حل‌های مناسب کاهش پیدا کند.

آیا تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ انجام شده است و در ۱۴۰۰ اصلاح بودجه داشتیم؟

تفریغ بودجه سال۱۳۹۹ به شورای اسلامی شهر ارائه شده، طبق روند قانونی مورد بررسی قرار گرفته و روال عادی خود را طی کرده است. به صورت عادی و قانونی، هر بودجه‌ای که به شورای اسلامی شهر تقدیم شود امکان اصلاح آن نیز وجود دارد و معمولا در شهرداری هر ساله دو بار متناسب با وضعیت درآمدها و اجرای برنامه‌ها، اصلاح بودجه انجام می‌شود؛ حتی بیشتر از دو بار نیز در قانون پیش‌بینی شده است و شهرداری می‌تواند از حق خود استفاده کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر