«سیمرغ» ایران برای سفر ایمن

یک زوج جوان، یک خانواده و مردی که به نظر می‌رسد به سفری کاری آمده، مهمانانی هستند که قرار است به خارجی‌ها نشان بدهند ایران مقصدی امن در دوران کروناست. ضدعفونی هواپیما و فرودگاه، رعایت پروتکل‌ها در هتل‌ها و رستوران‌ها و حتی شهر آبی و فروشگاه‌ها را در فیلم می‌بینیم و جملات کوتاهی هم در تأکید بر جو مناسب سفر به ایران به نمایش درمی‌آید؛ این اولین تیزر تبلیغاتی رسمی با عنوان «سفر ایمن در ایران» است.

سیصدوبیست میلیارد دلار میزان خسارتی است که برای صنعت گردشگری در دوران کرونا تخمین زده‌اند. خسارتی که گریبان 120 میلیون نفر در سراسر جهان را گرفته و همین هم باعث شده که جهان به تکاپوی جبران بیفتد؛ مخصوصا که دبیر کل سازمان ملل هم از دولت‌ها درخواست کرده که برای بازسازی و احیای صنعت گردشگری در اسرع وقت اقدام کنند. ایسنا در مطلبی روایت کرده با آن‌که گردشگری در کشورهای زیادی به مرز صفر رسیده؛ اما هنوز بازگشایی کامل مرزها و پذیرش دوباره گردشگران موضوعی احتیاط‌برانگیز بوده و ترجیح و تأکید بیشتر بر سفرهای درون‌کشوری است. باوجوداین، رقابت سختی بین کشورها برای جذب گردشگر آغاز شده است. کشورهای تازه‌نفسی همچون عربستان وارد میدان شده و سعی دارند از فرصت توقف سفرها در دوران کرونا برای تغییر چهره خود بهره ببرند و کشورهای پیش‌کسوت و پیشرو هم خیلی وقت است برای ترمیم اعتماد گردشگران برخاسته‌اند. در ایران با اوج گرفتن آمار مبتلایان کرونا به دستور ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، پذیرش گردشگر خارجی ممنوع شد و در حال حاضر تأکید فقط بر انجام سفرهای ضروری در داخل کشور است. بااین‌حال ثبت تردد بیش از ۱۱ میلیون خودرو در بازه زمانی ۴ تا ۹ شهریور هم‌زمان با تعطیلات تاسوعا و عاشورا در جاده‌های بین استانی کشور نشان داد که سفرها بدون توقف و بی‌توجه به هشدارها در جریان است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که اخیرا از مذاکره با وزارت بهداشت برای کاهش محدودیت در ترددهای مرزی و صدور ویزای گردشگری ایران خبر داده، با اشاره به آن حجم از سفرهای داخلی گفته «در صحبت‌هایی که با وزیر بهداشت داشتم، آقای دکتر نمکی نیز موافق این موضوع بود که آنچه باعث شیوع کرونا می‌شود، سفرهای انبوهی است که تحت نظارت ما نیست. ازاین‌رو ایشان نیز موافق این بود که موضوع سفر هوشمند یا همان سفر مسئولانه موردتوجه قرار گیرد تا شاهد این باشیم که اگر هم قرار است سفری انجام شود، حتما تحت نظارت این وزارتخانه باشد تا باعث انتقال ویروس کرونا و گسترش این بیماری نشود.»
علی‌اصغر مونسان اضافه کرده: «در حقیقت قرار نیست سفر به‌گونه‌ای انجام شود که سلامت مردم به خطر بیفتد و همچنین مشکلات مضاعفی برای کادر درمان ایجاد شود. سفرها باید همراه با برنامه‌ریزی باشد و تحت نظارت این وزارتخانه انجام شود. بنابراین تأکید ما و وزارت بهداشت بر این است که سفر مسئولانه در کشور انجام شود؛ چراکه سلامت مردم در اولویت اصلی است.» و این صحبت‌ها به انتشار دو تیزر تبلیغاتی سفر ایمن و مسئولانه در ایران منجر شده است. کارشناسان گردشگری توصیه می‌کنند سفرها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از وسیله نقلیه شخصی و انتخاب مقاصد کوتاه یا حفظ فاصله در وسایل نقلیه عمومی انجام دهیم. این ویدئوهای تبلیغاتی با در نظر گرفتن نیاز دو جامعه هدف گردشگر ایرانی و خارجی تولیدشده و برای نخستین بار از نماد «سیمرغ» به‌عنوان برند گردشگری ایران و شعار «ایران باشکوه» (IRAN Majestic) بهره گرفته‌شده است. این لوگو و برند در نمایشگاه گردشگری بهمن سال گذشته رونمایی شدند. ازجمله نکات جالب در این ویدئو نشان دادن نماهای کارت‌پستالی از شهرهای مختلف ایران ازجمله اصفهان و میدان نقش‌جهان و ارائه روایت‌هایی از هتل‌ها و رستوران‌های لوکس ایرانی و مراکز تفریحی است.
«سفر هوشمند و مسئولانه در همزیستی با کرونا» شعاری است که برای تیزر دوم برای مخاطبان ایرانی تدارک دیده شده است. در این ویدئو که در اصل به‌اصطلاح یک موشن‌گرافیک است، از مخاطب خواسته می‌شود که به دو پرتال سر بزند؛ اولی ویزیت ایران (visitiran.ir) است و دومی پرتال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (behdasht.gov.ir) که مخاطب پیش از انتخاب مقصد سفر می‌تواند از طریق این سایت، اطلاعاتی درباره پراکندگی اپیدمی در استان‌های مختلف دریافت کند. سپس راهنمایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت تصویری ارائه می‌شود. البته ذکر این نکته هم ضروری است که برخی از کارشناسان صنعت گردشگری از فعالیت‌های رسانه‌ای وزارت میراث در دوران اپیدمی کرونا انتقاد می‌کنند و برای نمونه، عدم انتشار خبر و مانور تبلیغاتی سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران را نقطه‌ضعف این ارگان می‌دانند. این افراد معتقدند که ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی بسیار خوب است و شماری از ایرلاین‌ها و مقاصد گردشگری از ابتدای اپیدمی به این حرکت دست زدند؛ اما نباید از ظرفیت‌های بسیار خوب دیگر چشم پوشید. مخصوصا اینکه تیزرها به‌هرحال برای مخاطبان تصنعی و تبلیغاتی محسوب می‌شوند؛ درحالی‌که سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران و گردشگری آزادانه‌اش در اصفهان، یک واقعیت بود که ایران به‌راحتی می‌تواند با وایرال کردن آن موهبت‌های فراوانی کسب کند.