طلا زیر سایه کرونای دلتا

نوع دلتای ویروس کرونا، برای اولین بار در هندوستان مشاهده شد و اکنون در بیش از ۹۰ کشور جهان وجود دارد. حالا وضعیت بازارها نیز تحت تأثیر شیوع گونه دلتای کرونا قرار گرفته که بازار طلا نیز از جمله این بازارهـاســت. تحلیل‌ها درخصوص وضعیت بازار جهانی طلا متفاوت است. درخصوص وضعیت بازار داخلی طلا و جواهر اما این‌طور که فعالان بازار طلا و جواهر اعلام می‌کنند، این تغییر و تحولات فقط روی بخش تقاضا تأثیر دارد و به دلیل بـازگـشـت محدودیت‌ها و تعطیلی طلافروشی‌ها، دادوستدها در بازار کاهش پیدا می‌کند؛ ولی قیمت طلا تغییری نخواهد داشت.

پیش‌بینی تحلیلگران بازار جهانی طلا

برخی تحلیلگران به شرایط جدید کرونایی یعنی شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در نقاط جهان اشاره دارند و شرایط بازار طلا را براین اساس تحلیل می‌کنند. برخی معتقدند شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در سایر نقاط جهان موجب بهبود وضعیت نسبی دلار شده است و کار را برای طلا دشوار می‌کند. گزارش‌ها حاکی از این است که عملکرد طلا در ماه ژوئن (خرداد و تیر) ضعیف بوده و از سال 2013 سابقه نداشته است. بعد از بیش از یک سال از آغاز پاندمی کووید 19 و افزایش مــیـزان واکـــسـیـنــاســـیــــون در کـــشـــورهـــای توسعه‌یــافـــتـــه و در حال تـوسـعـه، بازارها منتظر بازگشت رونق بودند؛ اما انتشار کرونای دلتا منجر به بازگشت محدودیت‌ها و قرنطینه شد و بازگشت اقتصاد به روال عادی را مختل کرد. در این بین برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها نیز حول‌وحوش رشد قیمت طلا به دلیل تورم پنج‌ساله می‌چرخد.
برخی تحلیلگران معتقدند تورم ناشی از اعطای بسته‌های حمایتی احتمالا تا پنج‌سال پایدار خواهد بود و ادعای موقتی‌بودن تورم را رد می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها نقدینگی در آمریکا طی سال گذشته رشد ناگهانی و شدیدی داشت و تأثیر این رشد نقدینگی طی سال‌های آینده در اقتصاد تخلیه می‌شود. در نتیجه بروز تورم بالای متوسط طی سال‌های آینده و به‌دنبال آن رشد قیمت طلا محتمل است. در نقطه مقابل عده‌ای معتقدند که دلار آمریکا در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ زیرا واکسیناسیون در این کشور با سرعت بسیار زیادی انجام شد و آمریکا از نظر روند بازسازی اقتصادی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. از طرف دیگر پخش‌شدن گونه دلتای ویروس کرونا در سایر نقاط جهان وضعیت دلار را نسبت به ارزهای دیگر بهبود بخشیده است و با بهبود وضعیت دلار کار طلا برای صعود دشوار خواهد شد.

قیمت طلای داخلی طی روزهای آینده تغییر نمی‌کند

انس جهانی در بازار روز یکشنبه به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در نرخ ۱۷۸۷ دلار ثابت باقی ماند. قیمت طلای ۱۸ عیار نیز در بالاترین نرخ یکشنبه به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید. تأثیر گونه دلتای ویروس کرونا بر بازار داخلی طلا و جواهر نیز محسوس است. در خصوص روند تغییر و تحولات بازار و اینکه تغییر قیمت طلا و سکه طی این روزها چقدر محتمل است، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در شرایط کرونا تعطیلی واحدهای صنفی را در چند نوبت تجربه کردیم، در شرایط شیوع دلتای ویروس کرونا نیز تعدادی از شهرها در وضعیت قرمز هستند و تعدادی از رسته‌های شغلی تعطیل شدند که در برخی شهرها شاهد تعطیلی واحدهای صنفی طلا و جواهر نیز هستیم که این تعطیلی‌ها تقاضا را برای خرید طلا و سکه کاهش می‌دهد و دادوستدها در این بازار کاهش پیدا خواهد کرد؛ ولی قیمت طلا و سکه تغییری ندارد.
محمد کشتی‌آرای بیان می‌کند: قیمت طلا و سکه براساس قیمت اونس جهانی و قیمت ارز محاسبه می‌شـود و طی روزهای آینده قیمت‌ها در این بازار روال عادی خود را در پیش خواهد گرفت و تغییری ندارد.
کشتی‌آرای اذعان می‌کند: قیمت انس جهانی طلا، هزار و 778 دلار، قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید 10 میلیون و 780 هزار تومان، نیم سکه 5 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه 3 میلیون و 750 هزار تومان، سکه یک گرمی 2 میلیون و 600 هزار تومان، یک مثقال طلای آب‌شده 4 میلیون و 599 هزار تومان و یک گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 60 هزار تومان است و این قیمت‌ها مبنای محاسبه طلا و سکه در شرایط فعلی و طی روزهای آینده خواهد بود. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور می‌گوید: دستورالعمل فروش آنلاین و مجازی توسط اتحادیه طلا و جواهر کشور تصویب نشده و در این خصوص دستوری به واحدهای صنفی اعلام نشده است؛ ولی برخی واحدها ممکن است در شرایط تعطیل و وضعیت قرمز در فضای مجازی با آشنایان و مشتریانی که آشنا هستند دادوستدهایی داشته باشند.
کشتی‌آرای ادامه می‌دهد: در جهان وضعیت کرونا روبه بهبودی می‌رود، برخی کشورها واکسیناسیون را انجام داده‌اند و در برخی کشورها نیز روند واکسیناسیون به خوبی پیش می‌رود و قیمت اونس جهانی تغییری نکرده است و فعلا ثبات نسبی دارد؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران جهانی نیز فعلا عطش زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا ندارند و وضعیت این بازار عادی است.