فروش نوشیدنی با ورق طلا در اصفهان!

برخی کافه‌داران اصفهان محصولاتشان را با ورق طلا می‌فروشند و هیچ نظارتی روی فعالیت آن‌ها وجود ندارد. درست از چند سال پیش که فروش پیتزا با ورق طلا خبر ساز شد ممنوعیت‌هایی درخصوص فروش محصولات با این شرایط خاص اعلام شد با این وجود هنوز فروشگاه‌هایی هستند که بدون توجه به این محدودیت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. رصد فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد یکی از کافه‌های اصفهان واقع در محدوده نظر، فراپاچینو را همراه با یک ورق طلا به قیمت 90 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کند.

در سال 1390 خبر عرضه و فروش بستنی‌هایی با روکش طلا در برج میلاد خبرساز شد. قضیه از این قرار بود که مسئول رستوران گردان برج میلاد تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های معتبر کشور اعلام کرد در این رستوران بستنی‌هایی با افزودن دو گرم و 30 سوت طلای خوردنی، عرضه می‌شود و قیمت هر عدد بستنی 400 هزار تومان است که با توجه به قیمت‌های سال 90 رقم قابل بسیار قابل‌ملاحظه‌ای بود. پس از آن رویداد مشابه دیگری در فضای مجازی خبر ساز شد. فروش پیتزا با روکش طلا در اصفهان نیز سروصدای زیادی به پا کرد و در آن زمان البته از سوی متولیان صنفی اصفهان تکذیب شد. اما حالا فروش نوشیدنی با ورق طلا سرو صدای زیادی به پا نکرده است؛ یا مشکل فروش خوراکی با ورق طلا برطرف شده است یا اینکه نظارت بر تخلفات صنفی کاهش یافته است.

تنوع تخلفات در فروشگاه‌های آنلاین!

تخلفات فروشگاه‌های آنلاین به همین جا ختم نمی‌شود در برخی مواقع یکسری از این فروشگاه‌ها برای فروش برخی کالاها تخفیف اعلام می‌کنند ولی با بررسی بیشتر متوجه می‌شویم که کالاها اصلاً تخفیف نخورده‌اند بلکه قیمت این محصولات از بازار هم گران‌تر است و این تخفیفات صرفاً ترفندی برای انحراف افکار عمومی و در راستای جذب اعتماد مشتریان است.

در شرایطی که کرونا محدودیت‌هایی را برای کسب و کارها و واحدهای صنفی ایجاد کرده و به نوعی کاسبی‌شان کساد شده است فروش آنلاین می‌تواند راهکار موثری به حساب بیاید تا این دسته از کسب و کارها متحمل ضرر و زیان نشوند. توسعه کسب و کارهای آنلاین و فروش اینترنتی در شرایطی که فناوری روزبه روز پیشرفت می‌کند یک ضرورت محسوب می‌شود ولی هرج و مرج قیمتی و تخلفاتی که از سوی برخی فروشگاه‌های انلاین صورت می‌گیرد نیازمند رسیدگی و مدیریت است. در سایه نبود نظارت کافی بر بازار هرازچند گاهی با تخلفاتی در این حوزه مواجه می‌شویم. حال این پرسش مطرح است که چه نهاد و سازمانی متولی سامان‌دهی این فروشگاه‌های آنلاین است؟ و اگر تخلفی کنند چطور می‌توان با آنها برخورد کرد؟

به کجا شکایت کنیم؟

یک مشاور کسب و کار به اصفهان زیبا آنلاین می‌گوید: برخی فروشگاه‌های آنلاین از طریق سایت و سامانه ثبت نام شده‌اند و مجوز و نماد دارند مانند مجوز ساماندهی که متعلق به شخصی است که سایت به اسمش است ضمن اینکه (ای نماد) نیز برای کسب و کارهای آنلاین الزامی شده و فروشگاه‌هایی هم هستند که نماد اعتماد الکترونیکی را دارند و به صورت آنلاین فعالیت دارند بنابراین اگر این دسته از فروشگاه‌ها تخلف کنند قابل رصد و پیگیری هستند.

آرش سروری تصریح می‌کند: کسب وکارهایی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند مانند تلگرام و اینستاگرام اما شخصی و خانوادگی هستند و نظارتی روی آنها نیست ولی اگر تخلفی از سوی این دسته از کسب و کارهای آنلاین صورت بگیرد افراد می‌توانند به پلیس فتا گزارش دهند.

سروری بیان می‌کند: آن دسته از فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش خوراکی با ورق طلا می‌کنند به صورت سلیقه‌ای این کار را انجام می‌دهند و بسته به اینکه فروشگاه مربوطه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد یا در سامانه و یا از طریق سایت و سامانه ثبت نام شده است قابل پیگیری است، در این راستا مصرف کنندگان اگر شکایتی دارند می‌توانند به انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی و اتحادیه کسب وکارهای مجازی که برای کسب وکارهای آنلاینی هست که ثبت شده هستند و یا ای نماد اعلام کنند یا به طور مثال اگر این تخلف در خصوص کافه داران است به طور مسلم صنف و اتحادیه مربوطه باید به تخلفات رسیدگی کند یا اگر طلافروشان آنلاین تخلفی انجام دادند از طریق اتحادیه و صنف طلافروشان می‌تواند به این تخلفات رسیدگی کرد.

فروشگاه‌هایی که ثبت شدند قابل پیگیری هستند

این کارشناس فضای مجازی می‌گوید: تخلفات کسب و کارهای آنلاین در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز می‌تواند از سوی پلیس فتا پیگیری شود این دسته از کسب و کارها متولی مشخصی ندارند و توسط یک شخص در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌شود که در شرایط کرونا فروش فیزیکی نداشته و انلاین می‌فروشند با این حال نکته اصلی فرهنگ سازی و ارائه آموزش به مصرف کنندگان است تا مطلع باشند از فروشگاهی اقدام به خرید کنند که اصل است به طور قطع فرهنگ و آموزش مردم در کاهش تخلفات این دسته از فروشگاه‌ها تاثیرگذارتر است تا بدون آگاهی اقدام به خرید نکنند.

سروری عنوان می‌کند: برخی کسب و کارها نیز به صورت استارتاپی فعالیت می‌کنند و در قالب تشکیل تیم کارهایشان راپیش می‌برند که این دسته از کسب وکارها اقدام به ثبت نمی‌کنند مگر اینکه بخواهند وام دریافت کنند و در این حالت مجوز ثبت نام برای فعالیت اینترنتی بگیرند بنابراین متولی خاصی ندارند.

او خاطرنشان می‌کند: اتحادیه کسب وکارهای مجازی می‌تواند کسب وکارها را سامان‌دهی کند اینستاگرام زیرمجموعه اتحادیه کسب و کارهای مجازی قرار نمی‌گیرد و شرایط خاص خودش را دارد که در اتحادیه کسب وکارهای مجازی شرایط عضویت افرادی که در اینستاگرام فعالیت دارند در اتحادیه کسب وکارهای مجازی بیان شده است.

این کارشناس فضای مجازی اذعان می‌کند: درخصوص جرائم سایبری، تخلفات تاکسی‌های اینترنتی و فروشگاه‌هایی مانند دیوار و شیپور نیز پلیس فتا می‌تواند ورود پیدا کند و درصورتی که این دسته از کسب و کارها به شخص یا مجموعه‌ای ضرر زده‌اند جلوی فعالیتشان گرفته شود و اگر مجوز داشته باشند مجوزشان لغو شود.

این مشاور کسب و کار اظهار می‌کند: راهکار رفع هرج و مرج های قیمتی و یا تخلفاتی از قبیل فروش با ورق طلا صورت می‌گیرد صنفی است و اتحادیه‌های صنفی می‌توانند با متخلفان برخورد کنند و قانون‌گذاری برای کسب و کارهای آنلاین نیز می‌تواند به حل مشکلات کمک کند با شکایت و پیگیری از طریق پلیس فتا می‌توان جلوی تخلفات را گرفت، پیگیری کرد و به سرانجام رساند.‌

سروری خاطرنشان می‌کند: در کشورهای خارجی مانند استرالیا، کانادا، اروپا و کشورهای همسایه فعالیت فروشگاه‌ها و کسب و کارهای آنلاین متفاوت است، برخی کشورها در زمینه فروش آنلاین قوی‌تر و بخشی ضعیف‌تر فعالیت می‌کنند ولی به طور معمول نظارت بر فعالیت این کسب و کارها صورت می‌گیرد با این حال افراد سودجو و اشخاصی که تخلف کنند هستند و مردم باید آگاه باشند که از کدام فروشگاه اقدام به خرید می‌کنند.