فوتبالیست های کرونایی

«به‌زودی آمار کرونایی‌های لیگ برتر فوتبال از آمار کل کرونایی‌های کشور بیشتر می‌شود.» همه ما در روزهای گذشته با انتشار آمار و ارقام مربوط به مثبت شدن تست کرونای بازیکنان و عوامل تیم‌های لیگ برتری با این فرضیه مواجه شده‌ایم و باشگاه‌های لیگ برتری رقابت نزدیک و نفس‌گیری را برای فتح جام «کدام تیم کرونایی […]

«به‌زودی آمار کرونایی‌های لیگ برتر فوتبال از آمار کل کرونایی‌های کشور بیشتر می‌شود.» همه ما در روزهای گذشته با انتشار آمار و ارقام مربوط به مثبت شدن تست کرونای بازیکنان و عوامل تیم‌های لیگ برتری با این فرضیه مواجه شده‌ایم و باشگاه‌های لیگ برتری رقابت نزدیک و نفس‌گیری را برای فتح جام «کدام تیم کرونایی بیشتری دارد؟» آغاز کرده‌اند. هم‌زمان با کاهش آمار بیماران مبتلا به کرونا از نیمه‌های اردیبهشت امسال، به‌مرور محدودیت‌های وضع‌شده برای مقابله با بیماری کرونا کمتر شد تا جایی که طی چند مرحله فعالیت رشته‌های ورزشی از کم‌خطر تا با خطر متوسط مجاز اعلام شد و تنها در چند رشته هنوز به‌طور کامل اجازه ازسرگیری فعالیت‌ها صادر نشده است. پس از گمانه‌زنی‌های متفاوتی که در خصوص سرانجام لیگ نوزدهم مطرح بود، سرانجام با هماهنگی ایجادشده بین مسئولان ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی به‌عنوان نماینده وزارت ورزش و جوانان، رأی به ادامه لیگ داده شد و تیم‌ها اجازه برپایی تمریناتشان را پیدا کردند.

پروتکل مسئله‌ساز

فدراسیون پزشکی ورزشی که در حال حاضر با سرپرستی مهرزاد خلیلیان، مدیر باسابقه ورزش اصفهان، اداره می‌شود، اعلام کرد که شروع فعالیت تیم‌ها با اجرای پروتکل بهداشتی که با الگوگیری از دستورالعمل‌های بهداشتی در آلمان تدوین و نگارش شده، مجاز خواهد بود و سازمان لیگ فدراسیون فوتبال نیز این پروتکل را در اختیار تیم‌های لیگ برتری قرارداد. در بخشی از پروتکل بهداشتی ابلاغ‌شده آمده که هیئت‌های پزشکی ورزشی در استان‌ها وظیفه نظارت بر اجرای این آیین‌نامه در تیم‌های لیگ برتری و زیرگروه را دارند که این موضوع به محل انتقاد تبدیل شده و برخی آن را زیر سؤال بردن واحد پزشکی فدراسیون فوتبال و هـیئت‌های فـوتبال استانی دانسته‌اند. اما اصلی‌ترین موضوع که به چالش مهم این روزهای فوتبال ایران تبدیل‌شده، عدم معرفی آزمایشگاه مشخص و تعیین کیت‌های یکسان برای تیم‌هاست. کیت تست کرونا در ایران با قیمت و کیفیت متفاوت موجود است و به دلیل اینکه هر باشگاه بسته به توان مالی و امکاناتی خود، از یک گونه کیت استفاده کرده، آمـارهـای عجیب غریبی منتشر شد. به‌طور نمونه باشگاه گل‌گهر سیرجان اعلام کرد که تست کرونای 9 بازیکن این تیم مثبت اعلام شده است که این موضوع سروصدای زیادی را ایجاد کرد، زیرا از یک طرف استان کرمان، ازلحاظ آمار مبتلایان در رده‌های پایین لیست استان‌ها جای دارد، اما اینکه به‌یک‌باره 9 بازیکن از یک تیم به این ویروس خطرناک مبتلا شوند، پذیرفتنی نیست، این در حالی است که در روزهای ابتدایی سال جدید، خبرهایی در خصوص شروع مخفیانه تمرینات این تیم مطرح شد. انتشار خبر کرونایی شدن تعداد زیادی از بازیکنان گل‌گهر، عصبانیت مجید جلالی، سرمربی این تیم را به همراه داشت و او مدعی شد نباید این خبر از تیم به بیرون درز پیدا می‌کرده، این در شرایطی است که پزشک تیم گل‌گهر این خبر را اعلام کرده و روی آن مانور زیادی داده بود. تاکنون برخی از تیم‌های لیگ برتری یک یا دو تست کرونا را پشت سر گذاشتند که البته دقت برخی آزمایش‌ها بالاتر بوده و نشان از وضعیت دقیق‌تر سلامتی افراد داده است، اما مقرر شده تا قبل از شروع دوباره بازی‌ها، فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان لیگ، تیم‌ها را الزام به انجام تست‌های دقیق می‌کنند تا در جریان مسابقات مشکلی برای سلامتی افراد به وجود نیاید.
 طبق آخرین اخباری که از سوی باشگاه‌ها یا منابع موثق اعلام شده، تعداد دقیق مبتلایان به کووید ۱۹ در بین تمام تیم‌های لیگ برتری بنا به آمار ارائه شده سایت ورزش سه به شرح زیر است:

پرسپولیس: دو نفر؛ هر دو عضو تدارکات
سپاهان: دو نفر؛ یکی از مبتلایان بازیکن است
 تراکتور: چهار نفر از اعضای تیم
 استقلال: صفر
شهرخودرو: دو نفر؛ داوود سیدعباسی، مربی و یک عضو تدارکات
 فولاد خوزستان: پنج نفر از اعضای تیم
صنعت نفت آبادان: سه نفر؛ دو بازیکن و یک عضو کادر اجرایی
 نفت مسجدسلیمان: نامشخص
ماشین‌سازی: شش نفر از اعضای تیم
 نساجی: صفر
 ذوب‌آهن: نامشخص
پارس جنوبی: چهار نفر؛ سه بازیکن و یک عضو تیم
گل‌گهر سیرجان: صفر؛ در تست جدید اعلام شده، آزمایش هیچ‌یک از اعضای تیم مثبت نبوده است.
 سایپا: یک نفر؛ یکی از بازیکنان جوان
شاهین شهرداری بوشهر: صفر
 پیکان: صفر

برای دو تیم نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن نتایج نامشخص اعلام شده و قرار است مبنا تست‌های جدید هر دو تیم باشد.

ابهام در نتایج تست تیم‌های لیگ برتری و آمار زیاد آن که با ارقام منتشرشده در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا در کشورمان هم‌خوانی ندارد، مسئولان سازمان لیگ را بر آن داشت تا آزمایشگاه‌های معینی را به تیم‌های لیگ برتری معرفی کنند، اما هنوز در خصوص یکسان شدن کیت‌های آزمایشی بحثی نشده است. از سوی دیگر اعلام شده که لفظ محرمانه بر لیست بازیکنان و عوامل کرونایی تیم‌های لیگ برتری قید شده است و هیچ باشگاه یا رسانه‌ای مجاز به اعلام اسامی افرادی که تست آنها مثبت اعلام‌شده نیست.

آمارهای ساختگی

افزایش آمار تعداد کرونایی‌های لیگ برتر آن هم در شرایطی که مجموعه لیگ برتری‌ها از هفته اول اسفند به تعطیلات رفته و قاعدتاً باید در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند، ذهنیت ساختگی بودن این آمار را ایجاد کرده است، زیرا اگر قرار بود کرونایی شدن بازیکنان، کادر فنی و عوامل تیم‌ها به حضور در تمرینات مربوط باشد، این اتفاق باید دست‌کم دو هفته بعد از شروع تمرینات رخ می‌داد و مثبت اعلام شدن تست آن هم در شروع تمرینات یا به دلیل عدم ملاحظات بهداشتی توسط فوتبالی‌هاست یا اینکه کرونا به بهانه‌ای برای تیم‌های لیگ برتری برای فشار به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای لغو لیگ برتر تبدیل شده است. درباره احتمال دوم، مسئولان سازمان لیگ تدبیری اندیشیده‌اند و اعلام‌شده با بازیکنانی که به داشتن کرونا تمارض کنند، برخورد قانونی می‌شود، اما وقتی‌که استاندارد مشخصی برای کیت‌هـا تعریف‌نشده، بازیکن متمارض می‌تواند ادعا کند تست ایراد داشته و کرونا نداشته است. بازی‌های لیگ برتر فوتبال از 29 خرداد با دیدار معوقه هفته یازدهم بین تیم‌های فولاد خوزستان و استقلال آغاز می‌شود که به دلیل حاد نبودن وضعیت جسمانی و سلامتی این ۲۹ نفر، احتمال می‌رود در سه هفته آینده و تا زمان انجام مسابقات، تعداد مبتلایان در بین باشگاه‌های فوتبال تک‌رقمی شود، اما موضوع مهم دیگر این است که در پروتکل بهداشتی اعلام شده اگر تعداد کرونایی‌های یک باشگاه از پنج نفر بالاتر باشد، آن باشگاه تعلیق می‌شود. حال اگر در حین برگزاری لیگ یا در آستانه شروع مسابقات اعلام شد تیمی تعلیق شده است، چه تکلیفی برای آن در نظر گرفته می‌شود؟ اگر قرار به تعلیق تیم و کنار گذاشتن از لیگ باشد که جدول امتیازات به‌هم خواهد خورد و در صورت حضور تیم در لیگ نیز سایر تیم‌ها از مواجهه با تیمی که بیش از پنج کرونایی دارد، ممانعت خواهند کرد.