لژیونرهای نصف‌جهان

پس از مـقـطـعـی کــه شرایط کرونایی، ورزش دنیا را تحت تأثیر قرارداده بود، شرایط برای برگزاری بسیاری از لیگ‌های ورزشی در دنیا عادی شده و به روال سابق برگشته است. عادی‌شدن اوضاع با افزایش حضور بازیکنان اصفهانی در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا همراه شده و ورزش نصف‌جهان یکی از پرتعدادترین ادوار خود از لحاظ لژیونری را تجربه می‌کند که رشته هندبال بیشترین تعداد ورزشکار شاغل در لیگ‌های خارجی را به خود اختصاص داده است. روز گذشته نیز مهدی امینی، دروازه‌بان جوان اصفهانی، به جمع بازیکنان شاغل در لیگ‌های خارجی پیوست که به این بهانه مروری بر لژیونرهای فعلی ورزش اصفهان خواهیم داشت.

مهدی امینی
(خوونتود اسپانیا)

پس‌ازاینکه باشگاه ذوب‌آهن، حبیب فرعباسی را به خدمت گرفت، امینی پست گلایه‌آمیزی منتشر کرد که از خداحافظی او با تیم اصفهانی نشان داشت. امینی که محصول آکادمی باشگاه سپاهان است، پس‌ازاینکه در تیم بزرگ‌سالان سپاهان نتوانست جایگاهی برای خود دست‌وپا کند، تصمیم گرفت شانسش را در دیگر تیم‌های لیگی امتحان کند. امینی که در تیم پیکان عملکرد متوسطی داشت، فصل گذشته در میانه‌های راه به تیم ذوب‌آهن پیوست و با توجه به محرومیت گردان در چند هفته پایانی لیگ، فرصت بازی‌کردن پیدا کرد؛ اما برخلاف تصور او، ذوبی‌ها چندان تمایلی برای همکاری نداشتند.
روز گذشته خبر رسید که امینی با یک باشگاه اسپانیایی در سطوح پایین‌تر از لالیگا به توافق رسیده و قرار است فصل بعد را در آنجا بگذراند. بخشی از سهام این باشگاه اسپانیایی توسط یک ایرانی خریداری شده و این مسئله در انتقال مهدی امینی به خوونتود مؤثر بوده است.

 احسان حاج‌صفی
(آاِک آتن)

این بازیکن چپ‌پای کاشانی که سال‌ها تجربه لژیونری را داشته، دو فصل قبل راهی لیگ ایران شد و به تیم تراکتور پیوست. حاج‌صفی در لیگ بیستم و در میانه‌های فصل به پیشنهاد سپاهانی‌ها پاسخ مثبت داد و راهی اصفهان شد تا یک نیم‌فصل زیر نظر هم‌بازی قدیمی بازی کند، بااین‌حال در هفته‌های پایانی لیگ، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت دوباره او به لیگ‌های اروپایی مطرح بود و بلافاصله پس از پایان لیگ نیز این اتفاق رخ داد و پس از موفقیت در تست‌های پزشکی آاِک آتن قراردادی دو ساله با این تیم امضا کرد. حاج‌صفی که توان بازی در چند پست را دارد، در تیم‌های آتنی پانیونیوس و المپیاکوس نیز بازی کرده و هم‌اکنون هم‌بازی کریم انصاری‌فرد در تیم آاِک شده است.

 مهدی شریفی
(سومقاییت آذربایجان)

این بازیکن که در تیم سپاهان به‌عنوان پدیده به فوتبال ایران معرفی شد، پس از پیوستن به تیم تراکتورسازی برای گذراندن دوره خدمت سربازی از شرایطی که در سپاهان داشت دور شد و حضور در تیم پرسپولیس او را به یک بازیکن نیمکت‌نشین تبدیل کرد. شریفی پس از یک دوره حضور ناموفق در جمع سرخ‌های تهرانی، راهی لیگ آذربایجان شد و به عضویت تیم سومقاییت درآمد. این بازیکن اصفهانی سپس به تیم پیکان پیوست و در مقطعی برای این تیم به میدان رفت؛ بااین‌حال دوباره صلاح کارش را در پیوستن به لیگ آذربایجان و همراهی تیم قبلی دید تا یکی از فراموش‌شده‌های فوتبال ایران لقب بگیرد.

 محمدجواد معنوی‌نژاد (پویتوین پویتیرز فرانسه)

این بازیکن بلندقامت اصفهانی سال 2017 با پیوستن به تیم ورونای ایتالیا یکی از جوان‌ترین لژیونرهای ایرانی لقب گرفت و تا سال 2019 نیز جزو بازیکنان اصلی این تیم بود. بااین‌حال پس از دو فصل لژیونری، معنوی‌نژاد یک‌بار دیگر به لیگ ایران بازگشت و دو فصل نیز تیم‌های ایرانی را همراهی کرد.
معنوی‌نژاد که به دلیل مصدومیت بی‌موقع، فرصت حضور در المپیک توکیو را از دست داد، چندی قبل با باشگاه فرانسوی پویتوین پویتیرز به توافق رسید و این خبر به طور رسمی از رسانه‌های فرانسوی اعلام شد.
با این انتقال، معنوی‌نژاد اولین بازیکن ایرانی حاضر در لیگ فرانسه لقب گرفته و پس از یک دوره حضور موفق در لیگ ایتالیا، این‌بار در لیگ یک کشور اروپایی دیگر به میدان خواهد رفت و می‌تواند یکی از ستاره‌های این لیگ لقب بگیرد.

 مونا دریس محمودی
(بوآویشتای پرتغال)

والیبال بانوان اصفهان نیز یک نماینده در لیگ‌های اروپایی دارد و مونا دریس محمودی به تیم بوآویشتای پرتغال پیوسته است. این بازیکن که در تیم ذوب‌آهن پرورش یافت و به تیم ملی رسید، مانند چند بازیکن دیگر تصمیم گرفت آینده خود را در خارج از ایران بگذراند و نام خود را به فهرست بلندبالای ورزشکاران لژیونر ایران در کشور پرتغال اضافه کند. دریس محمودی پس از مهتاب رحمانی و علیرضا بیرانوند، سومین ایرانی شاغل در باشگاه بوآویشتا در فصل 2021-2022 است.

 سجاد استکی (العربی کویت)

ملی‌پوش اصفهانی هندبال پس از چند فصل بازی در لیگ‌های اروپایی، این بار تغییر مسیر داد و برای ادامه ورزش حرفه‌ای به کویت رفت.
استکی که عناوینی چون بهترین گلزن مسابقات قهرمانی هندبال جوانان جهان ۲۰۰۶ با ۶۵ گل و در سال ۲۰۱۱ با ۸۴ گل و دریافت‌کننده جایزه بهترین بازیکن خارجی در لیگ رومانی در سال ۲۰۱۶ را در کارنامه دارد، بازیکن پیشین باشگاه‌های اشتوتگارت آلمان، الغرافه قطر، دینامو بخارست رومانی و سیزن رن فرانسه بوده است و به طور حتم در لیگ کویت از اعتبار زیادی برخوردار خواهد بود.

 سعید برخورداری
(العربی قطر)

دروازه‌بان ملی‌پوش تیم سپاهان که از این تیم به لیگ اسپانیا رفت، چند فصلی است که در تیم العربی قطر حضور دارد و با این تیم نایب‌قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شده است.
برخورداری سابقه بازی در لیگ لبنان را هم دارد؛ اما لیگ قطر از لحاظ قدرت تیم‌ها و حضور بازیکنان خارجی از کشورهای مختلف اهمیت بیشتری دارد و برای این دروازه‌بان اصفهانی امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

 الله‌کرم استکی و محسن باباصفری (بوزائوی رومانی)

الله‌کرم استکی را می‌توان آغازکننده مسیر فعلی برای هندبالیست‌های ایرانی دانست. استکی سابقه حضور در لیگ‌های مختلف اروپایی را دارد و عملکردش به گونه‌ای بوده که تیم‌های خارجی تمایل زیادی برای ادامه همکاری با او دارند.
محسن باباصفری دروازه‌بان ملی‌پوش اصفهانی است که چند سالی است در لیگ‌های مجارستان و رومانی بازی می‌کند. استکی و باباصفری به همراه شاهو نصرتی و امین یوسف‌نژاد چهار لژیونر هندبال ایران هستند که فصل قبل در تیم بوزائوی رومانی دست به توپ بودند. آن‌ها برای فصل جدید با این تیم قرارداد بسته‌اند و در فصل ۲۰۲۱ در بوزائو مشغول بازی هستند.

 سیدعلیرضا موسوی (دیناموبخارست رومانی)

این بازیکن اصفهانی سال‌هاست در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کند و عملکردش موردتوجه تیم‌های خارجی قرار گرفته است. موسوی به همراه سعید حیدری‌راد قراردادش را برای فصل جاری لیگ با تیم دیناموبخارست رومانی تمدید کرده است. دیناموبخارست از تیم‌های مطرح لیگ رومانی است و دو بازیکن ایرانی آن نقش مهمی در نتیجه‌گیری این تیم دارند.

دیگر لژیونرها

بازیکنان اصفهانی زیادی در لیگ‌های خارجی حضور داشته‌اند که به دلایلی در این فصل به لیگ داخلی پیوسته‌اند، همانند امیر غفور که پس از سال‌ها در لیگ ایران بازی خواهد کرد؛ همچنین الهه منصوریان که سابقه چندساله حضور در لیگ ووشوی چین را دارد، تصمیم به فعالیت در رشته رزمی WLF گرفته و در رقابت‌های سوپر فایت شرکت کرده است.