دادهها ارسال شد
براساس یافتههای این پژوهش که مجری آن شهرداری اصفهان بوده، سهم بخش صنعت در تولید ذرات آلاینده در فصول مختلف سال بین 12 تا 37 درصد متغیر و حداکثر آلایندگی این بخش در فصول سرد سال است. سهم بخش حملونقل در تولید ذرات معلق هوای شهر اصفهان بین 33 تا 53 درصد و حداکثر آلایندگی این بخش مربوط به فصول گرم سال است.کامیونها و اتوبوسها با داشتن بیش از 70درصد از سهم انتشار ذرات ریزمعلق، از عوامل اصلی آلایندگی هوای شهر اصفهان هستند. صنایع در تولید ذرات معلق و دیاکسید گوگرد سهم 70درصدی و در تولید منوکسیدکربن 15درصد سهم دارند. خودروها در تولید منوکسیدکربن 69درصد و صنوف در تولید ذرات معلق 26درصد مقصر هستند. در نهایت نتایج مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوای اصفهان نشان میدهد که منابع ثابت (صنایع وکارخانهها) ۹۵درصد و منابع متحرک (انواع وسایل نقلیه) ۵درصد در آلودگی هوای این کلانشهر سهم دارند. کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیطزیست توضیح میدهد که نتایج این پژوهش، تفکیک و در اختیار دستگاههای ذیربط استان قرار گرفته است. به گفته او، شهرداری فقط یکی از بـهـرهبـرداران این پژوهش محسوب مـیشـود.
ضامن اجرا کیست؟
مقصر بخشی از آلودگی هوای شهر اصفهان، سیستم حملونقل عمومی شهر است. مدیریت شهری اصفهان برای توسعه حملونقل پاک اقدامات مؤثری انجام داده که ایجاد خطوط مترو و نوسازی اتوبوسهای شهر بخشی از این اقدامات است. ساخت رینگ چهارم حفاظتی شهر به منظور کاهش بار ترافیکی و در نتیجه آلودگی هوا، خرید 100 دستگاه اتوبوس جدید و برنامهریزی برای بازسازی تعداد 700 دستگاه اتوبوس فرسوده، آغاز نوسازی 1000 تاکسی فرسوده که حدود 30درصد آن انجام شده، نظارت بر خودروها با ابزار معاینه فنی و تصویب عوارض آلایندگی هوا برای خودروهای باری و همچنین نگاه ویژه به این موضوع در برنامه پنجساله اصفهان1405 گوشهای از اقدامات در دوره پنجم مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوای شهر است. یکشنبه این هفته نیز لوایح انتشار 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه خطوط اتوبوس تندرو و نوسازی 220 اتوبوس به مبلغ بیش از 60 میلیارد تومان به تصویب رسید. تجربه نشان داده که در طول سالهای گذشته سایر مقصران آلودگی هوا به وظایف خود عمل نکرده و حتی قانون هوای پاک را اجرا نکردهاند. محیطزیست استان نیز اعلام کرده که نیروی کافی برای بازرسی مستمر از صنایع اصفهان ندارد و صنایع هم به علت مشکلات مالی برای فیلتراسیون، اقدامات کافی انجام نمیدهند!
رئــیـس کـمـیـسـیـون اجـتـمـاعــی و محیطزیست شورای شهر در پاسخ به این پرسش که ضامن اجرا و عمل به نتایج سیاهه آلودگی هوا کدام نهاد است، میگوید: «قرار شد سهمبندی نکنیم، باید همه نهادها در کنار هم مشکلات را رفع و قانون هوای پاک را مبتنی بر دادههای جدید اجرا کنند. نتایج به مدیریت بحران استانداری ارسال، جلسهای در استانداری تشکیل و کارگروهی به دستور استاندار با محوریت محیطزیست ایجاد شد. در این کارگروه از دستگاههای استان خواسته شده با محوریت محیطزیست، دادههای این پژوهش را در برنامههای خود استفاده کنند.» او تأکید میکند که « استاندار مدیر ارشد استان است و باید بپذیرد که ضامن اجرای این دادهها باشد تا قانون هوای پاک اجرا شود.»
منابع آلاینده اصلاح شوند
به گفته امیر احمد زندآور، رئیس کمیسیون حملونقل، اصفهان در 9ماه اول امسال 4 روز هوای پاک داشته که دلایل اصلی آن ایجاد صنایع بزرگ استان در سه دهه قبل بوده است. به گفته او، امروز دلایل و منابع ایجاد آلودگی در اصفهان مشخص شده و نمیتوان فقط خودروها یا منابع ثابت را در ایجاد آن مقصر دانست و باید برنامهریزان و مدیران شهری، حل معضل آلودگی هوا را در رأس برنامههای خود قرار دهند. روزانه 500 خودرو در شهر پلاک میشود و یک میلیون و 300 هزار خودرو در شهر تردد دارند. او معتقد است که بازسازی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به تنهایی مشکلی را حل نمیکند وباید عملکرد سایر خودروها و منابع آلاینده در اصفهان هم اصلاح شود.