مجلس یازدهم با کیفیت و قوی نیست

مجلس یازدهم و عملکرد نمایندگانی که با رأی حداقلی بر کرسی‌های بهارستان تکیه زدند  زیر ذره بین افکار عمومی قرار دارد. با وجود تجربه کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، این نگرانی اکنون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز وجود دارد. عده‌ای معتقدند انتخابات ریاست‌جمهوری به جهت اهمیتی که نزد افکار عمومی دارد با افزایش مشارکت روبه‌رو خواهد شد و از سوی دیگر، عده‌ای معتقدند در خرداد 1400 نیز شاهد یک انتخابات با مشارکت حداقلی خواهیم بود. جناح‌های سیاســـــــی نیز به‌مــــــــرور خود را برای یک رقابت جدی و پیچیـــــــده در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کنند. تحولات در سیاست خارجی و از همه مهم‌تر کاهش یا افزایش تحریم‌ها تأثیر مستقیمی بر روند انتخابات خواهد داشت.

 سید رضا اکرمی، فعال سیاسی و عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس که می‌توان او را در زمره روحانیون محافظه کار قلمداد کرد در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» شرایط اقتصادی، نارضایتی‌های اجتماعی و تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا علیه ایران را از عواملی می‌داند که می‌تواند بر کاهش مشارکت در انتخابات حساس ریاست‌جمهوری 1400 اثرگذار باشد. او همچنین معتقد است چه اصلاح‌طلبان و چه اصول‌گرایان باید در جهت منفعت جمعی عمل کنند تا بتوانند رضایت عمومی را جلب کنند. مشروح گفت‌وگو را در اصفهان زیبا می‌خوانید.

در آستانه انتخابات 1400 هستیم. به نظر شما کاهش میزان مشارکت در روند انتخابات تأثیری دارد یا ما با یک انتخابات پر شور مواجهیم؟

قطعا مسئله تحریم و گرانی‌ها و نارضایتی و ناراحتی‌های اجتماعی که در حال حاضر وجود دارد، در کاهش حضور مردم در انتخابات 1400 اثرگذار است. امیدواریم این وضعیت موجود به فضل الهی برطرف و اوضاع بهتر شود تا مردم با روحیه‌ای شاداب در انتخابات شرکت کنند.

کاهش مشارکت به صورت جدی در تاریخ انتخابات بعد از پیروزی انقلاب خودش را در انتخابات مجلس یازدهم نشان داد؛ در این زمینه به‌نظر شما صرفا تحریم‌های خارجی باعث کاهش میزان مشارکت شد؟ در داخل چه عواملی منجر به این اتفاق شد؟

بالاخره حوادثی که ما در کشور داریم؛ مثل تحریم و گرانی و برخی مفاسد، روی تصمیمات مردم بی‌شک اثر دارد؛ کرونا هم با اینکه در 1398 هنوز آفتابی و قطعی نشده بود روی حضور مردم اثر گذاشت. ولی به‌هرحال باید به مردم این را تفهیم کنیم که انتخابات یک پرونده است و مسئله کرونا و تحریم مسئله دیگری است و ما این‌ها را نباید به هم ربط دهیم.باید ان‌شاءالله با کرونا و تحریم برخورد کنیم و با شرکت در انتخابات زمینه را برای بهبود اوضاع فراهم کنیم.

ما چرا نیاز به مشارکت حداکثری در انتخابات داریم؟ اگر انتخابات با رأی حداقلی برگزار شود چه تاثیری بر فضای سیاسی آینده خواهد داشت؟

اولا مسئله انتخابات وظیفه انقلابی مردم است.  مردم در 42 سال قبل انقلاب کرده‌اند و تا به‌حال به پیش آمده‌اند و برای بعد هم به جهت اداره کشور و انقلاب و تعالی جامعه همه باید با شور و شوق در انتخابات شرکت کنند؛ ما انتخابات را یک وظیفه انقلابی می‌دانیم و برای شرکت پر شور مردم در انتخابات هم تأثیر انقلابی خواهیم داشت.

اگر این انتخابات حداقلی برگزار شود در فضای سیاسی چه تاثیری می‌گذارد؟

انقلاب که ماندگار است و در طول 42 سال با حوادث جنگ و تحریم و توطئه‌ها تداوم یافته است؛ البته اگر حضور مردم در انتخابات پرشور باشد هم در داخل و هم در خارج تأثیر دارد و گرنه انقلاب که مسیر خودش را ادامه می‌دهد و انقلابیون هم به وظیفه خود عمل خواهند کرد.

به نظر شما ما در آستانه یک توافق با آمریکا هستیم؟ این اتفاق در دولت فعلی یا دولت آینده خواهد افتاد؟

ما که مشکلی با دنیا نداریم، این آمریکاست که علیه ما اقدام و تلاش منفی می‌کند و دولت قبلی آمریکا یعنی ترامپ با حماقت و رذالت فشارها را بر ما سنگین کرد. ولی دولت بایدن ظاهرا نشان می‌دهد نمی‌خواهد آن فشار و رذالت‌ها را ادامه دهد، اما به این سادگی‌ها هم نیست که بگوییم او راه ترامپ را رها خواهد کرد و راه درست و صحیح سیاسی را دنبال می‌کند. آنچه ما توقع داریم این است که درباره برجام، آمریکا عهدشکنی کرد و عهدشکنی خودشان را جبران کنند.

چرا در چهل سال اخیر صرفا دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را در کشور داشتیم و چرا این دو جریان گفتمان مشخصی از خود ارائه نمی‌دهند؟

به نظر من اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را باید در افراد ببینیم نه اینکه بگوییم جامعه مردمی ما اصلاح‌طلب است یا اصول‌گرا؛ مردم ما پیشرفت و حفظ انقلاب را می‌خواهند و باید برای حفظ انقلاب همه مردم بدون اینکه عنوانی داشته باشند به خاطر انقلاب تلاش کنند. افراد هم در این میان اثر دارند؛ اما انقلاب را انقلاب اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا نباید عنوان کنیم. به طور جدی هر اصول‌گرای واقعی و فهیم اصول‌گراست و هر اصلاح‌طلب واقعی هم اصلاح‌طلب خواهد بود؛ این افرادند که به این قصه بها می‌دهند وگرنه همه مردم، ایرانی می‌خواهند آباد، آزاد، پیشرفته و مترقی و مستقل و آبرومند.

به نظر شما یک رئیس جمهور ایدئال چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

به نظرم، ما نباید در مورد رئیس‌جمهور آینده عجله کنیم که چگونه فردی خواهد بود و چه کسی به صحنه خواهد آمد. ما باید تا اردیبهشت ماه صبر کنیم تا افراد واجد شرایط داوطلب شوند، شورای محترم نگهبان عده‌ای را تأیید کند و مردم حضور پیدا کنند؛ ولی به‌طور‌کلی نباید حوادث در نگاه ما تأثیر داشته باشد. انسان همیشه در مقابل حوادث باید تلاش کند که با درایت و باکیاست و با شجاعت در برابر تلخی‌ها بایستد و جامعه زنده و شادابی را از خود نشان دهد.

شما نماینده ادوار مجلس بوده‌اید و در طی این سال‌ها همه مجالس را دیده‌اید، به نظر شما بهترین مجلس ما بعد از انقلاب کدام مجلس بوده است؟

به نظر من با وجود اینکه 5 دوره نماینده مجلس بوده‌ام، مجلس اول که در سال 1358 تشکیل شد یک مجلس با کیفیت و با کمیت بود و همه گونه افراد در آن مجلس شرکت داشتند؛ با اینکه با جنگ مواجه شدند، ولی توانستند مجلسی پر شور و قوی داشته باشند. ما تا پنجمین دوره مجلس خیلی نوسان سیاسی نداشتیم ولی مجلس ششم متاسفانه مجلس ضعیفی بود و به قصه تحصن و امثال این کارها دچار شد. مجالس بعدی هم بالاخره یک سری ضعف و قوت داشت و این مجلس یازدهم چون اکثریت نمایندگانش جدید هستند مجلس خیلی با کیفیت و قوی نیست. به نظر من مجلس اول قوی‌ترین مجلس بود.

در مجلس سوم اختلافاتی میان رئیس‌جمهور، دولت و مجلس وجود داشت، اختلافات مشخصا بر سر چه بود؟

ما اصل اختلاف را یک مسئله طبیعی می دانیم، بالاخره انسان‌ها از نظر فکر و فهم و تجربه و اخلاق متفاوت‌اند. آن چیزی که ضرر دارد تخاصم و تقابل است؛ وگرنه اصل اختلاف را باید بپذیریم و اختلاف می‌تواند سازنده باشد، به‌نظر من تقابل، بد است و تأثیر منفی بر کارهای جامعه دارد. البته الان خیلی خاطره خاصی از مجلس سوم ندارم، بعد از آنکه آقای هاشمی رئیس جمهور شد و از مجلس رفت یک مقدار افت در مجلس به وجود آمد. مجلس چهارم و پنجم وضع بهتر شد.

در 42 سالگی پیروزی انقلاب هستیم؛ به‌نظر شما کدامیک از آرمان‌های انقلاب به حاشیه رفته است؟

ما الان همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب در روز میلاد حضرت زهرا (س) برای مداحان هم فرمودند، از نظر اخلاق مقداری افت کرده‌ایم، ادبیات ما در مطبوعات، فضای مجازی و امثال این‌ها ادبیات وحدت‌آفرین و شورآفرینی نیست. ما باید واقعا به شعارهای انقلاب و ایده‌های امام راحل و نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشیم و به مقاومت و تعاون و اتحاد اهتمام داشته باشیم.

یک خاطره از دوران مجلس بفرمایید.

به‌نظرم می‌آید که مهم‌ترین خاطره در آن دورانی که من در مجلس بودم ارتحال امام راحل بود که واقعا با رحلت امام شرایط سختی ایجاد شد و همه افسرده و نگران بودیم؛ اما وقتی پس از 24 ساعت در مجلس رهبر آینده معرفی شد، بالاخره خط و ربط و جهت و هدف انقلاب تداوم یافت و به نظرم انتخاب رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه انقلاب اسلامی ایران در آن زمان بسیار کارساز بود.