مجموعه شهید اژه‌ای نگاه گزینشی نداشت

آیین رونمایی از کتاب «بالاتر از دانشگاه» به قلم محمود فروزبخش درباره مـســتــنــــدنــگاری تــــاریــخ مــرکــز استعدادهای درخشان در مدرسه شهید اژه‌ای برگزار شد. به گزارش دبیرخانه مشترک شهر، شهردار اصفهان در این آیین گفت: الگوهای تربیتی مجموعه شهید اژه‌ای باید روزی فراگیر شود تا شاهد یک آموزش و پرورش پویا و سراسر رشد باشیم. علی قاسم زاده اظهار کرد: حدود ۱۷ سال خداوند توفیق داد که در بهترین دوره عمر کاری خود در مجموعه استعدادهای درخشان خدمت کنم. این توفیق از دو جهت برای من اهمیت داشت: نخست آنکه، در مجموعه‌ای فعالیت می‌کردم که مدیریت آن با افرادی بود که به علم و درایت بی‌بدیل آن‌ها ایمان داشتم و دوم اینکه، در میان نوجوانان بااستعداد و خلاقی بودم که به‌طور حتم می‌دانستم در آینده کشور مؤثر هستند.

تاریخ انتشار: 08:55 - یکشنبه 1400/11/10
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

او افزود: اگر بخواهیم یک رمزگشایی از موفقیت مجموعه استعدادهای درخشان در کشور کنیم، به زعم من از دو رمز باید سخن گفت: فاز اول اتمسفر و فضای حاکم در این مجموعه است. اگر فضای عالی مهیا شود، خودبه‌خود رشد و تعالی شکل می‌گیرد؛ اما اگر همه عوامل مادی خوب باشند، ولی محیط و اتمسفر مطلوب نباشد، رشد لازم شکل نمی‌گیرد. شهردار اصفهان تصریح کرد: در محیط آموزشی شهید اژه‌ای فضای محیطی با دیگر مراکز آموزشی شهر اصفهان متفاوت بوده است. در این فضا نوع رابطه بین معلم و دانش‌آموز کلمه‌محوری است که این مهم منشأ خیرات و برکات شده است. قاسم‌زاده با بیان اینکه خیلی از روان‌شناسان معتقدند که برای موفقیت در عرصه تربیتی در محیط آموزشی «ارتباط» کلیدواژه است، گفت: باید بررسی شود چه ارتباطی بین معلم، دانش‌آموز و مدیر مؤثر است. رابطه بین دانش‌آموز و معلم و مدیران مدارس در استعدادهای درخشان شهید اژه‌ای نه ارتباطات متأثر از ذهن خشک و متوقف در سطح شناختی و نه از جنس ارتباطات کور و احساسی آتشین بود. او خاطرنشان کرد: در مجموعه شهید اژه‌ای، ارتباط عاطفی و علایق منطقی بین دانش‌آموزان و معلمان وجود داشت که در نهایت منجر به تشکل‌هایی شد که چون شجره طیبه روزبه‌روز پیشرفت کرده است. شهردار اصفهان اظهار کرد: در این نوع الگوی ارتباطی، نوجوان و دانش آموز مهم است. مرحوم حجت‌الاسلام محمد اژه‌ای در روز اول کاری‌ام در مجموعه شهید اژه‌ای توصیه کردند، خدمت بدون منت و صادقانه داشته باشید و اگر می‌خواهید کار تربیتی کنید، به دانش آموزان صادقانه خدمت کنید، آن‌ها فرق بین خوب و بد را متوجه می‌شوند. قاسم‌زاده تأکید کرد: هیچ‌گاه نگاه مجموعه شهید اژه‌ای به دانش‌آموزان، نگاه گزینشی نبود؛ به همه فرصت گفت‌وگو و اظهارنظر می‌داد. او خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط صمیمی بین دانش‌آموزان، معلمان و مدیران در اتمسفر یادشده، یک الگوی ارتباطی بود که از سوی مرحوم حجت الاسلام محمد اژه‌ای در استعدادهای درخشان برقرار و این الگو منجر به شکوفایی استعدادها شد. قاسم‌زاده اظهار امیدواری کرد: الگوهای تربیتی مجموعه شهید اژه‌ای روزی فراگیر شود و ما شاهد آموزش و پرورشی پویا و سراسر رشد باشیم.

اصفهان؛ پیشتاز در مستندسازی سمپاد

رضا امیرخانی، نویسنده معروف کشوری و از فارغ‌التحصیلان مجموعه استعدادهای درخشان، در این مراسم درباره چرایی اهمیت نگارش این کتاب، گفت: در زمان ورود ما به مجموعه استعدادهای درخشان، هیچ متن و سندی نبود که بتوانیم به آن تمسک و راه را طی کنیم؛ لذا بعد از فارغ‌التحصیلی متوجه اهمیت فراوان مستندنویسی شدیم. او افزود: در عرصه موفقیت مجموعه استعدادهای درخشان سه ضلع (گروه فارغ‌التحصیلان، مدیران اولیه مجموعه و ضلع سوم مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای) را باید قدر دانست که موفقیت امروز ما متأثر از بینش و منش آن‌هاست. این نویسنده خاطرنشان کرد: به‌رغم همه فعالیت‌های پویایی که در طول سال‌های گذشته در مجموعه استعدادهای درخشان رقم خورده، مستندنگاری خوبی در این زمینه صورت نگرفته است؛ ما در استعدادهای درخشان ویترین خوبی از افتخارات دانش آموزان داریم؛ ولی مستندنگاری مسیر طی‌شده برای رسیدن به این قله‌ها را نداریم.
امیرخانی تأکید کرد: اصفهان در مستندسازی سمپاد پیشتاز بود و آقای محمود فروز بخش این کار بزرگ را انجام داد. ای کاش این اتفاق مبارک (نگارش کتابی با عنوان مستند تاریخ مجموعه استعدادهای درخشان) در سطح کشور صورت گیرد. نویسنده کشوری گفت: معتقدم مسئولان و سران کشور همچون تیم مذاکره‌کننده باید روزانه از اتفاق‌های روی‌داده خود مستندنگاری کنند و خاطرات روزانه‌شان را شخصا قلم بزنند. او ابراز کرد: مستندنگاری و خاطره‌نگاری در جنگ به ما خیلی کمک کرد و مانع از تحریف تاریخ جنگ شد. امروز یکی از بی‌نظیرترین مستند‌نگاری‌های منطقی روزانه جنگ، متأثر از یادداشت‌های شهید باقری است. امیرخانی تصریح کرد: بچه‌های سمپاد اصفهان پیشتازانه در امر مستندنگاری در سطح کشور اقدام کردند. هیچ‌گاه تجربه‌ها از نسلی به نسل بعد، بدون مستندنگاری منتقل نمی‌شود. هر سند شخصی در جای خودش ارزش دارد.

 باید استعدادها را شکوفا و امید را به فرزندان خود منتقل کنیم

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور نیز در این مراسم با اشاره به توصیه‌های مرحوم حجت‌الاسلام جواد اژه‌ای گفت: آن مرحوم در جلساتی که در زمان تحصیل داشتیم، مکرر به دانش‌آموزان مرکز استعدادهای درخشان متذکر می‌شدند که اگر خداوند استعدادی را در وجود برخی از افراد قرار داده و آن‌ها را برتری داده است، در قبال این برتری، مسئولیت بزرگی بر دوش شما قرار داده است. رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور تصریح کرد: مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای به ما سمپادی‌ها یادآور می‌شدند اگر در اقصی‌نقاط این دنیا کسی هست که حقش را از آزادی، تعالی و رشد به‌دست نمی‌آورد، شما قطعا کمتر تلاش کرده‌اید و مسئول هستید. یاوری خاطرنشان کرد: همه کارشناسان فرهنگی دنیا تأکید دارند ایران مهد تمدن است و مولفه‌های غنی در فرهنگ اصیل ایرانی وجود دارد و بسیاری از مسائل دنیایی بدون تمدن ایرانی قابل حل نیست و بشریت به آن احتیاج دارد.
او اظهار کرد: سال‌ها قبل مرحوم حجت‌الاسلام اژه‌ای به ما  آموخته بود که در قبال جهان مسئول هستیم و باید فرصتی ایجاد کنیم تا افراد حق‌جو بتوانند آینده خود و خانواده‌شان را بسازند. رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور ابراز کرد: طبق آیات شریف قرآن در قبال هر استعدادی که خداوند به افراد می‌دهد، آزمونی را پیش پای او می‌گذارد، تواضع و خدمت بی‌منت به اطرافیان خود و صادقانه تلاش‌کردن برای اینکه خود را برای مجاهده طولانی توانمندتر کنیم، بخشی از آزمون دانش‌آموزان سمپاد است.
 او تأکید کرد: این مسئولیت و آزمون برای همه کارکنان و معلمان سمپاد نیز وجود دارد. همه باید دست در دست هم بدهیم تا استعدادها را شکوفا و امید را به فرزندان خود نیز منتقل کنیم. یاوری اذعان کرد: امروز سمپادی‌ها و دانش‌آموزان تیزهوش گذشته مسئله‌ای از کشور و مردم را حل کرده‌اند و باعث افتخار هم‌وطنان خود شده‌اند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط