مروری بر چهار بودجه شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر

بودجه سال 1400 شهرداری اصفهان به‌عنوان نخستین بودجه برنامه راهبردی «اصفهان 1405» با رقمی بالغ‌بر ۹۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه شد و در اسفندماه سال جاری به تصویب رسید. به همین بهانه، مروری خواهیم داشت بر میزان و نحوه تخصیص بودجه شهرداری اصفهان در سه سال پیاپی 1397، 1398 و 1399 که روند تدوین بودجه در دوران سه‌ساله مدیریت شهری اخیر را نشان می‌دهد.

بودجه سه‌هزار میلیارد تومانی 1397

در سال 1397 بودجه شهرداری اصفهان بالغ‌بر سه‌هزار میلیارد تومان بود. این لایحه با برگزاری 39 جلسه و مجموعا 613 نفرساعت در کمیسیون‌های مختلف تصویب و به صحن علنی شورا ارسال شد تا با 11 رأی موافق به تصویب برسد. 31.5درصد از اعتبارات جاری بودجه سال 97 و 68.5 درصد از آن را اعتبارات عمرانی تشکیل می‌داد. در بخش اعتبارات جاری این اعتبارات از 770 میلیارد تومان در سال 1396 به 946 میلیارد تومان رسید که این موضوع با توجه به 20 درصد افزایش حقوق و همچنین وجود سررسید دیون و تعهدات شهرداری در سال 97 امری بدیهی به نظر می‌آمد.

افزایش 37درصدی بودجه 1398

بودجه سال 1398 شهرداری اصفهان با 37درصد افزایش نسبت به بودجه سال 97، در اوایل بهمن‌ماه 1397 تقدیم شورای اسلامی شهر شد تا بررسی آن در کمیسیون‌های متعدد شورا صورت گیرد.این بودجه با برآورد مبلغ 4100 میلیارد تومان، که 1187 میلیارد تومان از آن به امور جاری اختصاص داشت و 2913 میلیارد تومان برای امور عمرانی تعریف شده بود، تدوین و تصویب شد.

تعیین هفت اولویت مهم در بودجه 1398

شهرداری اصفهان در تدوین بودجه 1398 هفت اولویت مهم شهر اصفهان را مدنظر قرار داد که شامل: کاهش آلاینده‌های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا، بهینه‌سازی عبورومرور شهری، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌ها، افزایش تاب‌آوری شهری با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری، بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی، تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری و سرزندگی فضاهای شهری بود.در مقایسه میان بودجه سال 98 با سال قبل از آن (سال 97) می‌توان به این موارد اشاره کرد که بودجه عمرانی سال 97 شهرداری اصفهان معادل دوهزار میلیارد تومان بود که 69 درصد کل بودجه را به خود اختصاص داده بود؛ اما برای سال 98 این مقدار با رشد 2درصدی به 2913 میلیارد تومان و معادل 71 درصد بودجه شهرداری اصفهان رسید.پس‌ازآن حمل‌ونقل همگانی که شامل توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند قطار شهری، اتوبوس، خطوط اتوبوس تندرو و تراموا می‌شد، مدنظر قرار گرفت. ۹ درصد از بودجه شهر صرف فضای سبز شد و یک درصد هم به مدیریت هوشمند ترافیک اختصاص یافت.

تحویل لایحه بودجه شهرداری و مؤسسات وابسته به‌صورت هماهنگ

 کاهش تصدی‌گری و کنترل هزینه‌ها، تقسیم هزینه‌های عمرانی به سه دسته طرح‌های شاخص شهری، طرح‌های مهم مناطق و سایر اعتبارات عمرانی و حرکت به‌سمت تعادل و توازن هزینه‌های عمرانی شهر از دیگر موارد قابل‌توجه در بودجه سال 98 بود؛ همچنین در آن سال علاوه بر بودجه، برنامه‌های عملیاتی سه‌ساله برای سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به‌صورت هماهنگ تحویل شورای شهر شد و برای نخستین‌بار، تحویل لایحه بودجه شهرداری و مؤسسات وابسته به‌صورت هماهنگ،  هم‌زمان انجام شد.شهرداری اصفهان توانست تا پایان 1398 به جذب 90درصدی بودجه اقدام کند.

بودجه شش‌هزارمیلیاردتومانی شهرداری در 1399

27بهمن‌ماه 1398 و صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با تصویب بودجه شش‌هزارمیلیاردتومانی 1399 شهرداری اصفهان همراه بود؛ بودجه‌ای که در تدوین آن حدود سه‌هزار نفر ساعت زمان صرف شد و ۳۵۰ نفر ساعت در هفت کمیسیون تخصصی شورا لایحه آن را بررسی کردند و در کمیسیون تلفیق در هفت روز و با ۷۰۰ نفر ساعت بودجه بررسی و نهایی شد.بودجه 1399 در لایحه بودجه‌ای شهرداری اصفهان به نحوی ارائه شد که منابع شهرداری از حیث درآمدی پنج‌هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان و سازمان‌ها ۷۲۰ میلیارد تومان بود. اما در بررسی‌هایی که صورت گرفت، ۸۸میلیارد تومان در منابع شهرداری و یک میلیارد در منابع سازمان‌ها تغییرات ایجاد و قرار شد بودجه در مرز شش‌هزار میلیارد تومان بسته شود.

بودجه 1400 و رشد 44درصدی

بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان با مبلغ هشت‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در یکصدوپنجاه‌وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان تقدیم ریاست این شورا شد. این بودجه که مربوط به ستاد، مناطق، منطقه ناژوان و مؤسسات وابسته به شهرداری است، رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال گذشته دارد. سهم بودجه جاری برای سال آینده ۲۹درصد و عمرانی ۷۱ درصد است. سرانه هر شهروند نیز به چهارمیلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسیده است. همچنین دو هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان سهم پروژه‌های شاخص عمرانی و ۸۰۴ میلیارد تومان سهم پروژه‌های محلی در این بودجه است.