مواد غذایی مناسب هنگام تزریق واکسن

حالا  که زمان تزریق واکسیناسیون است و بسیاری در حال تزریق یا آمادگی برای زدن واکسن علیه کرونا هستند، این پرسش مطرح می‌شود که قبل و بعد از واکسیناسیون چه نکاتی را باید رعایت کرد و این‌که آیا لزومی برای خوردن مواد غذایی خاص یا پرهیزهای غذایی هست یا خیر؟ در این زمینه، نظر دکتر زویا خواجه‌دهی، مسئول واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت شماره یک، را جویا شدیم که می‌تواند راهنمای خوبی برای شما  باشد.

برای تزریق واکسن نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست؛ ولی لازم است با مواد غذایی و نکاتی که به سلامت و افزایش کارایی قدرت ایمنی بدن در زمان تزریق واکسیناسیون کمک می‌کند، آشنا شوید تا بتوانید علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. البته ذکر این نکته هم لازم است که امکان ابتلا به کرونا تا دو هفته پس از مرحله دوم تزریق واکسن هست؛ بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا آن زمان ضروری است.

نکات لازم قبل از واکسیناسیون

قبل از واکسیناسیون، غذای سبک یا میان‌وعده ساده‌ای میل کرده و سعی کنید ناشتا نباشید. این موضوع به‌ویژه درباره افرادی که ترس از آمپول‌زدن دارند، باید رعایت شود.

شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید. خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی بانشاط است و نقش مهمی در آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند. خواب خوب، آرام و پیوسته، همچنین به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند؛ بنابراین از کارکردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی هـــمــراه و کامــپـــیــوتــر و تماشای طولانی‌مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب پرهیز کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید خواب راحت و عمیقی داشته باشید و بدن شما بتواند در آرامش کامل تا صبح استراحت کند.
داروهای معمول خود را طبق برنامه مصرف کنید.
از مصرف مسکن‌ها و ضددردها قبل از واکسیناسیون خودداری کنید تا بالاترین سطح فعال‌بودن سسیستم ایمنی خود را در مواجهه با اشکال مختلف واکسن داشته باشید.

مواد غذایی مناسب قبل و بعد از واکسیناسیون

مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی: مصرف غذای مغذی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، به‌ویژه زینک، ویتامین A، ویتامین D و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. البته این به آن معنی نیست که مصرف مکمل‌ها سبب عملکرد بهتر واکسن می‌شود. منابع غذایی ریزمغذی‌ها عبارت‌اند از: انواع میوه و سبزی تازه فصل، لبنیات، تخم‌مرغ، غلات سبوس‌دار، گوشت بدون چربی، ماهی‌های چرب، مرغ، آجیل و مغزها.
مــواد غـــذایــی ضدالتهاب: رعایت طولانی‌مدت رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و به ما کمک می‌کند تا بهتر با عفونت‌ها مبارزه کرده و پاسخ ایمنی به واکسیناسیون را تقویت کنیم. مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کند. درواقع مصرف غذاهای ضدالتهاب پس از تزریق واکسن می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ مثلا زردچوبه، ادویه‌ای است که خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌توان به غذا اضافه کرده یا در چای مصرف کرد؛ همچنین ماهی نوعی غذای ضدالتهاب محسوب می‌شود. ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی و روغن ماهی بیشترین امگا ۳ را به‌عنوان عامل ضدالتهابی دارند. آجیل همچون بادام، گردو و روغن زیتون فرابکر نیز از مواد غذایی ضدالتهاب محسوب می‌شوند.
آب و مایعات کافی: تأمین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه‌تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط جدید واکسیناسیون می‌شود، بلکه باعث می‌شود از افت فشار افرادی که معمولا ترس از آمپول یا واکسن دارند، نیز جلوگیری کند. افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشارخون بالا یا بیماری‌های ریوی هستند، در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند. مواد غذایی آبدار مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، انواع سوپ و آبگوشت علاوه بر کمک به تأمین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند. در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می‌شود مایعات به میزان فراوان نوشیده شود.

پرهیزهای غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون

 از مصرف غذاهای فراوری‌شده نه‌فقط هنگام تزریق واکسن، بلکه بهتر است به‌طورکلی در تمام طول سال پرهیز کنید. از مصرف روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن سویا و سایر مواد غذایی فراوری‌شده که معمولا در بدن ایجاد التهاب می‌کنند، خودداری کنید.