مینی‌گلف ورزش پول‌دارها نیست

به‌تازگی انجمن مینی‌گلف ایران، پس از کسب تأییدیه کمیته ملی عضویت رسمی و دائمی در فدراسیون جهانی مینی‌گلف را کسب کرده که اقدامی مهم برای به‌رسمت‌شناختن این رشته میهج محسوب می‌شود. به این بهانه گفت‌وگویی با احمدرضا دلیران فیروز، رئیس اصفهانی انجمن مینی‌گلف کشور داشتیم تا درباره این رشته بیشتر بدانیم.

دربــاره عضــویت مینــی‌گـلف در فدراسیون  جهانی صحبت کنید. این عضویت چقدر به توسعه این رشته کمک می‌کند؟
اخذ تأییدیه کمیته ملی المپیک توسط رشته‌های ورزشی، رسمیت حضور آن‌ها در مجامع و فدراسیون‌های بین‌المللی را به‌طور ویژه‌ای تقویت خواهد کرد. لازمه توسعه هر ورزشی، کسب کرسی‌های بین‌المللی و حضور پرقدرت در مسابقات بین‌المللی است؛ همچنان که طرح جامع استعدادیابی انجمن مینی‌گلف ایران با طرح تمام اعضای کمیته اجرایی به‌تصویب کمیته اجرایی رسیده و بالاترین سقف حمایت مالی به آن اختصاص پیدا کرده است.
عضویت مینی‌گلف در مجامع جهانی ارتباطی به گلف و ارتباطات بین‌المللی آن دارد؟
مینــی‌گلــف عضــو اسپــورت‌آکورد است و تنها رشته‌هایی می‌توانند عضو این نهاد شوند که استقلال آن‌ها اثبات شده باشد. گلف و مینی‌گلف، دورشته کاملا مجزا هستند و ساختار جداگانه‌ای دارند و مسابقات بین‌المللی آن‌ها نیز مجزاست. در کشورمان انجمن مینی‌گلف تحت نظارت فدراسیون گلف است؛ زیرا طبق قانون تنها 52 فدراسیون ورزشی فعالیت دارند و انجمن‌ها ذیل فدراسیون هستند. تشابه عمده مینی‌گلف و گلف در اسم است؛ وگرنه تفاوت‌های زیادی دارند.
آیا می‌شود مینی‌گلف را مقدمه‌ای برای فعالیت در رشته گلف دانست؟
شخصا چنین اعتقادی را ندارم؛ زیرا دورشته مستقــل هستنــد. افـــرادی که می‌خواهند در رشته گلف فعالیت کنند، باید آموزش‌های مخصوص آن‌ را ببینند و برای مینی‌گلف نیز به همین‌گونه. این دورشته شباهت‌هایی دارند و لزوم موفقیت و بازی خوب تضمینی برای موفقیت در گلف نیست و بالعکس. این دورشته مقدمه‌ای برای فعالیت در یکدیگر نیستند، اما در اصل شباهت‌هایی دارند.
این ذهنیت وجود دارد مینی‌گلف یک‌رشته تفریحی است. به نظر شما این ذهنیت باید ازبین برود یا به معرفی بیشتر این رشته نیاز است؟
مینی‌گلف ورزشی است که محدودیت سنی و خطر آسیب‌دیدگی ندارد و رده سنی ورزشکاران تیم‌های ملی در دنیا از 18 تا 55 سال است. رقابت در مینی‌گلف بسیار جدی است و نمی‌شود جنبه تفریحی به آن داد؛ البته از این رشته لذت می‌برید، اما صرف تفریح نیست و یک ورزش جدی در کشور و در دنیا محسوب می‌شود.
بــرای بحــث قهــرمانی در رشتــه مینی‌گلف چه برنامه‌هایی دارید؟
لیگ‌های استانی و مسابقات داخلی به همت هیئت‌های استانی درجریان است وبه‌زودی مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی را هم خواهیم داشت و یک تیم ملی قوی را تشکیل می‌دهیم که در رویدادهای آسیایی و جهانی شرکت کند.
در چند استان کشور زمین مینی‌گلف وجود دارد و برای توسعه سخت‌افزاری مینی‌گلف چه برنامه‌ای دارید؟
 در ایران بیش از هزار و100 میدان مینی‌گلف داریم که درحال فعالیت است. ازلحاظ ساختاری در رشته مینی‌گلف یکی از کشورهای پیشرفته در دنیا هستیم و به‌جز چند استان معدود، در تمام مناطق کشور سایت مینی‌گلف داریم؛ البته درنظر داریم فعالیت‌های زیرساختی گسترده‌تری داشته باشیم و هدف ما ایجاد سایت‌های مینی‌گلف در مناطق محروم و جذب حداکثری علاقه‌مندان این رشته است.
شرایط مینی‌گلف اصفهان را چطور ارزیابی کنید؟
اصفهان یکی از فعال‌ترین استان‌ها در رشته مینی‌گلف است و زمین 18میدان استانداردی در مجموعه ورزشی کوثر ملک‌شهر ایجاد شده که یکی از بهترین زمین‌های کشور است. مینی‌گلف‌بازهای اصفهانی با انجمن کشور رابطه خوبی دارند و فعالیت در این رشته به‌طور مستمر در جریان است. قرار است به‌زودی در شهر اصفهان یک زمین 18میدان و چند زمین با تعداد میدان‌های کمتر احداث شود تا امکان دسترسی همه علاقه‌مندان فراهم شود.
با توجه به اینکه رشته گلف ورزش افراد ثروتمند محسوب می‌شود، درباره مینی‌گلف هم این ذهنیت وجود دارد؟
مینــی‌گلــف به‌هیــچ‌عنــوان رشتــه افرادپول‌دار نیست. برای فعالیت در این رشته یک پاتر یک‌میلیون‌تومانی و توپ25هزارتومانی نیاز است که تا مدت‌ها می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد و به‌طورخانوادگی هم می‌توان از پاتر و توپ استفاده کرد؛ لباس و کفش خاصی هم نیاز ندارد. در زمیـــن‌های مینـــی‌گلف که متعـلــقبه اداره ورزش و جــوانـــان و هیئت‌های استانی است، تمام ادوات آمــوزشی به‌صــورت رایگان در اختیـــار شرکت ‌کنندگان قرار می‌گیرد و با تمهیداتی که فدراسیون و انجمن مینی‌گلف انجام داده‌اند، می‌توان آن‌ را ارزان‌ترین رشته ورزشی دانست و لازم است از حمایت فدراسیون گلف و کمیته ملی المپیک و همه مینی‌گلف‌بازهای کشور تشکر کنیم. فعالیت در این رشته سود مالی ندارد و همه فعالان آن به دلیل عشق و علاقه‌ای که به این ورزش دارند، برای آن زحمت می‌کشند و امیدواریم روند روبه‌رشد این رشته ادامه پیدا کند.