نبض حمل‌ونقل با اتوبوس‌رانی می‌زند

چندی پیش اتفاق تازه‌ای در ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی اصفهان رخ داد که باعث خوشایندی مردم شد؛  رویدادی که می‌تواند به تسهیل تردد شهروندان کمک کرده و دغدغه‌های ریزودرشت حمل‌ونقلی آن‌ها را برطرف کند. خرید 100دستگاه اتوبوس برای اصفهان در زمان بحران اقتصادی جهان موضوعی جالب‌توجه بود؛ درحالی‌که بسیاری از شهرها برای خرید اقدام کردند، اما نتوانستند این کار را انجام دهند.

تاریخ انتشار: 22:18 - شنبه 1399/06/1
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

 در این میان برخی سوءتفاهم‌ها درباره خرید اتوبوس‌ها ایجاد شد که قدرت‌اله نوروزی، شهردار اصفهان، به آن‌ها پاسخ داد: «زمانی که سکان شهر را به دست گرفتم، مدیران قبل از ما نتوانسته بودند پول خرید 137 دستگاه اتوبوس را پرداخت کنند. باید برای خرید این اتوبوس‌ها 137 میلیارد تومان پول پرداخت می‌شد؛ اما فقط 20 میلیارد پرداخت‌شده بود. درحالی‌که مقرر شد این قرارداد به هم بخورد، با گفت‌وگو و تعامل توانستیم 80 اتوبوس را به شهر اصفهان بیاوریم و 20 اتوبوس دیگر هم به‌زودی به جرگه ناوگان حمل‌ونقلی اصفهان می‌پیوندد.» در حال حاضر نمی‌توان این اقدام شایسته شهرداری را در رفع مشکلات حمل‌ونقلی شهروندان نادیده گرفت. در همین راستا اصفهان‌زیبا گفت‌وگویی با سید عباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

قرار است از این هفته ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری‌شده در اصفهان آغاز به فعالیت کنند. درباره ویژگی این دستگاه‌ها و توازن خطوطی آن‌ها توضیح دهید؟

پیرو مصوبه هیئت‌مدیره شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان تخصیص ۸۰‌دستگاه اتوبوس نو خریداری‌شده به خطوط در جلسه مشترک با حوزه بهره‌برداری تأیید شد. اتوبوس‌های خریداری‌شده علاوه بر دارا بودن استانداردهای رفع آلایندگی روز دنیا، دارای «جک مکانیکی رمپ معلولان» برای استفاده افراد توان‌خواه و فیلتر «دی پی اف» جاذب ذرات معلق و آلاینده‌هاست و اجازه انتشار این ذرات در هوای شهر را نمی‌دهد. برای توزیع اتوبوس‌ها زمانی «خطوط» مطرح بود که در هر خطی چند اتوبوس فعالیت کند و این تصور وجود داشت که ابتدا مرکز شهر را ازلحاظ مبلمان شهری شیک‌تر کنیم؛ حتی در دوره قبل هم تأکید ما بر عدالت در توزیع اتوبوس‌ها بود. بنابراین مقرر شد در خطوط، طول عمر ناوگان را ملاک قرار دهیم. به‌طور مثال اگر متوسط عمر ناوگان اتوبوس‌رانی 10 سال است، شاید در برخی از خطوط اتوبوس‌هایی با عمر ناوگان 12 ساله داشته باشیم؛ پس اتوبوس‌های جدید را  به خطوطی با طول عمر بیشتر می‌فرستیم. کریدور حرکتی پارامتر دیگر است. ما یک کریدور حرکتی از شمال به جنوب شهر داریم که روی ستون فقرات شهر یعنی خیابان کاوه حرکت می‌کند. شاید در این کریدور  10‌خط وجود داشته باشد و به‌غیراز موضوع عمر ناوگان آن خط، وضعیت کریدور را نیز بررسی می‌کنیم. عدالت اجتماعی، موضوع زیست‌محیطی و مبلمان شهری هم برای توازن در خطوط مدنظر قرار می‌گیرد. برای توازن خطوط با 80 اتوبوس این موضوعات لحاظ شده است. با در نظر گرفتن این معیارها ممکن است خطی باشد که به آن اتوبوس اضافه نشود و خطی دیگر یک و خطی دیگر دو اتوبوس به آن افزوده شود که در این میان توازن خطوط متفاوت است.

 این دستگاه‌ها با چه هزینه‌ای خریداری شده است؟

۸۰ دستگاه اتوبوس جدید با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۲۵ میلیارد تومان خریداری شده است. یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان قیمت هر اتوبوس خریداری‌شده در زمان انعقاد قرارداد شهرداری بوده و در حال حاضر هر اتوبوس، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

اتوبوس‌های خریداری‌شده برای تردد، استانداردهای لازم را دارد؟

اتوبوس‌های شهر اصفهان با تیپ‌های مختلف یورو‌2 و یورو‌3 هستند. اتوبوس‌های جدید، اتوبوس‌های یورو 4 هستند که با استانداردهای به‌روز دنیا با همان مدل قبلی ساخته شده‌اند، سیستم آن‌ها تعلیقی است و با اتوبوس‌های قدیمی متفاوت است. ویژگی این اتوبوس‌ها این است که تکان‌های آن در سطح شهر، خیابان‌ها و جاده‌ها بسیار کم است. صندلی‌ها بسیار مجهز هستند و از صندلی‌های قدیمی استفاده نشده است. برای عبور معلولان رمپ دارد؛ به‌طوری‌که هنگام توقف، اتوبوس زانو می‌زند و با لبه جدول مطابق می‌شود تا معلولان و سالمندان بهتر بتوانند سوار و پیاده شوند. سیستم کارت بلیت روی آن‌ها نصب می‌شود و امیدواریم مردم از همه لحاظ از این دستگاه‌های حمل‌ونقلی راضی باشند.

 این اتوبوس‌ها برای کاهش آلودگی هوا چه ویژگی‌ای دارند؟

 این اتوبوس ها از ویژگی استاندارد یورو‌4 برخوردار هستند. این دستگاه‌ها به پی‌دی‌اف مجهز هستند و فیلترهایی برای جذب ذرات آلاینده و معلق در هوا دارند که در کاهش آلاینده‌ها تأثیر زیادی دارد. سوخت آن‌ها گازوئیل یورو4 است و به مباحث کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند. هرچند اتوبوس‌ها را گران خریداری کردیم، اما مزیت‌های دیگری چون کاهش آلودگی هوا هم از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار بوده که شهروندان در آسایش و سلامتی باشند و فقط صرف توجه به حمل‌ونقل نبوده است.

از این 100 دستگاه، 80 دستگاه‌ آغاز به کار می‌کنند؛ 20 دستگاه دیگر کجاست؟

20 دستگاه دیگر آماده تولید است و مقررشده تا پایان سال به شهرداری اصفهان تحویل داده شود.

در حال حاضر در شهر اصفهان چند دستگاه اتوبوس تردد می‌کنند؟

شهر اصفهان حدود 1200 دستگاه اتوبوس نیاز دارد که این تعداد به همت بخشی خصوصی و ملکی اداره می‌شود. تمام تلاش ما این است که از ابتدای مهر که مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کنند تعدادی اتوبوس اضافه شود تا بتوانیم سرویس‌دهی منظم و مطلوبی داشته باشیم. در حال حاضر با توجه به موضوع کرونا بین 700 تا 750 اتوبوس برای جابه‌جایی 250 هزار مسافر در شهر فعالیت می‌کنند و 1200 دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی 520 هزار مسافر است که با این نسبت فاصله اجتماعی در آن رعایت شده است.

چه تعداد راننده اتوبوس شهری داریم؟

1580 راننده در بخش ملکی مشغول  به فعالیت هستند و راننده‌های خصوصی هم تعدادشان جداست.

طبق آمار و ارقام، هزینه‌های اتوبوس بیشتر از آن مقداری است که مردم برای کرایه می‌پردازند. دراین‌باره توضیح دهید.

از دو منظر باید به این موضوع نگاه کرد. یکی موضوع هزینه و دیگری (درآمد‌هزینه). شهرداری یک‌سوم قیمت تمام‌شده هزینه کرایه اتوبوس را از مسافر دریافت می‌کند و دوسوم آن می‌شود یارانه. یارانه‌ای که باید توسط دولت و شهرداری پرداخت شود. دولت در قالب‌های مختلف تلاش کرده است این یارانه را پرداخت کند. دولت زمانی از طریق اتوبوس یارانه‌ای، زمانی از طریق یارانه نقدی و گاهی با عناوین مختلف به بازسازی اتوبوس‌ها کمک کرده است، اما بار عمده  روی دوش شهرداری است. این قاعده در کل دنیا وجود دارد که حمل‌ونقل عمومی یارانه بگیر است، اما دولت‌ها چه محلی و چه مرکزی به این موضوع نگاه هزینه و منفعت دارند. اگر به این موضوع (درآمد‌هزینه‌ای) نگاه کنیم، زیان است و کاری که زیان دارد نباید انجام دهیم؛ چرا که شهرداری باید یک‌سوم یا کمتر از یک‌سوم قیمت تمام‌شده را دریافت و دوسوم را از جیب خودمان یا منابع دیگر تأمین کند و این موضوع کاملا به زیان شهرداری تمام می‌شود، شهرداری‌های تمام دنیا این موضوع را پذیرفته‌اند؛ چون بر اساس منفعت و هزینه نگاه می‌کنند و معتقدند باوجود حمل‌ونقل عمومی به تعریض خیابان، خیابان‌سازی، پل‌سازی و احداث زیرگذر و روگذر نیازی نداریم. همچنین باوجود حمل‌ونقل عمومی آلاینده‌های کمتری داریم و به ازای یک اتوبوس حداقل 80 تا 90 خودروی سواری تک‌سرنشین حذف می‌شود. دهنه اگزوز یک اتوبوس اگر 10سانتی‌متر قطر داشته باشد و اگر دهنه یک خودروی سواری پنج‌سانتی‌متر باشد، اتوبوس همین 10‌سانتی‌متر آلاینده را خارج می‌کند، اما هرخودروی سواری تا پنج سانتی‌متر آلایندگی خارج می‌کند و این یعنی فاجعه آلایندگی و تولید سرب در شهر. با این نگاه هنگامی‌که از آلاینده‌ها کاسته می‌شود، ساخت‌وسازها و هزینه‌ها را در قبال اتوبوس نخواهیم داشت. همچنین هزینه‌های پلیس، نصب دوربین و ترافیک نخواهیم داشت و از همه این‌ها مهم‌تر بیماری‌هایی که براثر این آلایندگی‌ها ایجاد می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و اینجاست که می‌بینیم منافع آن بیشتر از دوهزارتومانی است که شهرداری پرداخت می‌کند. به همین دلیل متولیان امر در همه دنیا پذیرفته‌اند که یارانه حمل‌ونقل عمومی را پرداخت کنند و سعی کنند حمل‌ونقل ارزان در اختیار مردم قرار دهند تا مردم رغبت کنند از این وسایل مقرون‌به‌صرفه استفاده کنند. در دنیا تلاش شده است که هزینه‌های حمل‌ونقل شخصی گران تمام شود و حمل‌ونقل عمومی ارزان باشد.

 عمر ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان چند سال است؟

در حال حاضر 10 سال. اگر این تعداد اتوبوس وارد ناوگان شود، عمر کل ناوگان را سه ماه کاهش می‌دهد و به 9.7 دهم می‌رساند. یعنی 9 سال و 7 ماه. اگر هزینه‌های نگهداری و هزینه‌های دیگر را هم لحاظ کنیم، شهرداری هزینه سنگینی باید بپردازد، اما به همین نسبت 80 اتوبوس توازن ایجاد می‌شود و با 20 دستگاهی که تا پایان سال به ناوگان اضافه می‌شود 10 درصد ناوگان نو می‌شود،  باید سرعت نوسازی را افزایش دهیم. چند سال پیش که مندر این مجموعه خدمت می‌کردم عمر ناوگان را به 5.5 سال رسانده بودیم، اما مدتی رکود در تولید کارخانه‌ها به وجود آمد و مشکلات تحریم هم به آن اضافه شد و تاکنون که عمر ناوگان به 10 سال رسیده است، نمی‌توان از عمر ناوگان غافل بود. اگر یکی دو سال از آن غفلت کنیم، عمر ناوگان به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

برخی از اتوبوس‌های شهری به وسایل سرمایشی و گرمایشی مجهز نشده‌اند. آیا برای تجهیز این دستگاه‌ها قرار است اقدامی انجام شود؟

اتوبوس‌های جدید کولر دارند. برخی از قطعات اتوبوس‌ها موجود نیست. متأسفانه امسال اتوبوس‌رانی در خرید قطعات و مباحث نقدینگی دچار مشکل شد و مقداری هم موضوع سرویس‌کردن اتوبوس‌ها به تأخیر افتاد. سالیانه کولر و بخاری اتوبوس‌ها باید سرویس شوند و معمولا قبل از آغاز سال جدید و ورود به بهار باید مقدمات تعمیر و سرویس کولرها فراهم شود. اکنون ما وقت کمی داریم که وسایل گرمایشی را سرویس‌دهی کنیم.

در برخی از خطوط مانندهتل‌پل-دشتستان اتوبوس کم است و در برخی از خطوط مانند میدان امام حسین (ع)- پروین و میدان امام حسین (ع)- باغ غدیر اتوبوس‌ها هم‌زمان می‌آیند. این موضوع را چگونه سامان‌دهی می‌کنید؟

موضوع بهره‌برداری تغییرات زیادی کرده است؛ برخی از خطوط جدید به ناوگان اضافه‌شده و برخی خطوط باهم تلفیق‌شده‌اند که مزایای خاص خود را دارد. این موضوع ها بر اساس مصوباتی بوده که اجرا شده است، اما مشکل عمده اتوبوس‌ها موضوع فنی و پشتیبانی است و من از زمانی که مجددا مسئولیت این مجموعه را به عهده گرفتم، روی  این موضوع تمرکز کردم. موضوع بهره‌برداری و افزایش ناوگان خطوط از مهر امسال آغاز می‌شود.

آیا قرار است خطوط بی‌آرتی هم افزایش پیدا کند؟

بله. خط بی‌آرتی در خیابان هشت‌بهشت در حال اجراست و فاز بعدی خط آتشگاه است که با توجه به جمعیت باید یک خط به آن اضافه شود، چون در این محدوده به این خط نیاز است. مردم هم استقبال خوبی از این موضوع دارند.

قوانین شما برای شهروندانی که گاهی عمدا یا سهوا فراموش می‌کنند، کارت بزنند. چیست؟

در اغلب کشورهای اروپایی پلیس حمل‌ونقل وجود دارد که وظیفه‌اش کنترل ورودی شهروندان برای زدن کارت است. آنجا قوانین سختگیرانه‌ای دارند اما این قوانین در کشور ما وجود ندارد. در برخی از کشورها اگر پلیس حمل‌ونقل مشاهده کرد که فردی کارت نزده است، فرض را بر این می‌گذارد که روزی دومرتبه از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کرده و یک سال است که کرایه نداده است. آن هنگام پلیس به‌صورت نقدی کرایه‌ها را از کارت شهروندی آن فرد کسر می‌کند. در کشور ما برای فردی که کارت نمی‌زند، جریمه‌ای وجود ندارد و برعکس عمل می‌کنیم. می‌گوییم کسی که کرایه پرداخت نکرد یارانه او را پرداخت نمی‌کنیم؛ درحالی‌که فردی که حقوق شهروندی را رعایت کرد باید هزار تومان پرداخت کند، اما اگر حقوق شهروندی را رعایت نکرد باید دو هزار تومان پرداخت کند و دیگر یارانه‌اش را پرداخت نمی‌کند. شهرداری به وظیفه خود که پرداخت دوسوم هزینه است عمل می‌کند و از شهروندان  انتظار می‌رود یک‌سوم کرایه  را پرداخت کنند. با این کار ما خوشحال می‌شویم که مأموران نظارت را حذف کنیم؛ چون این نیروها برای شهرداری هزینه آور هستند و شهروندان باید وظیفه خود را انجام دهند. شهروندان ضمن اینکه بسیاری از حقوق را حق خودشان می‌دانند، این حق را هم برای خودشان بدانند؛ چون به نفعشان است. اگر شهروندان کرایه‌ها را پرداخت کنند نیازی به مأمور و پلیس حمل‌ونقل نیست، چراکه هیچ‌گاه با شهروند قانونمند برخورد نمی‌شود.

برای تکریم رانندگان چه کارهایی انجام می‌دهید؟

درصددیم برخی از امکانات رفاهی را برای رانندگان فراهم کنیم.

چه تعداد از رانندگان ناوگان اتوبوس‌رانی شهر اصفهان به کرونا مبتلا شدند؟

هشت‌نفر از رانندگان درگیر این ویروس شدند. کارکنان این مجموعه در همه زمینه‌ها موازین بهداشتی را رعایت می‌کنند. صددرصد رانندگان از ماسک استفاده می‌کنند؛ اما متأسفانه برخی از شهروندان ماسک نمی‌زنند؛ در حالی که باید موازین بهداشتی را در همه حال رعایت کنند.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط