نقش ارتباطات در باشگاه‌های حرفه‌ای جهان

برنارد جیمز مولین (1983) برای اولین بار از ورزش به‌عنوان صنعت یاد کرد و صنعت ورزش Sport industry به بخشی از دادوستد اقتصادی اطلاق شد، اکنون که بیش از نیم‌قرن از صنعتی‌شدن ورزش سپری می‌شود، اقتصاد آنگاه به ورزش به‌عنوان یک صنعت نگاه کرد که حجم دادوستد در ورزش را بسیار وسوسه‌انگیز دید. از سوی دیگر، اقتصاد می‌توانست به مدد ورزش مخاطبان پرشماری را برای خود جلب کند، ازاین‌رو به مدد تئوری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران به‌سوی ورزش گسیل شدند. این گسیل سرمایه و حجم عظیمی از رسانه‌ها به‌سوی ورزش باعث شد تا ورزش به سمت حرفه‌ای‌شدن حرکت کند و در حال حاضر ورزش به‌عنوان هفدهمین صنعت بزرگ جهان یکی از قوی‌ترین و البته زودبازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های تاریخ بشر شده و در جوامع پیشرفته و کشورهای صاحب‌نام در ورزش، به یکی از مهم‌ترین منابع برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

تاریخ انتشار: 09:14 - دوشنبه 1400/02/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

ازآنجا ‌که یکی از پردرآمدترین رشته‌های ورزشی، رشته مهیج و پرطرفدار فوتبال است، طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده در چارت سازمانی باشگاه‌های بزرگ جهان در کنار عوامل تأثیرگذاری چون مدیرعامل، مدیر اجرایی، منابع انسانی، بازرگانی و… یکی از اصلی‌ترین ارکان در شناخت باشگاه مدیریت ارتباطات و روابط عمومی باشگاه است که در جهت اعتبار سازمانی باشگاه‌های حرفه‌ای نزد مخاطبان خود قدم برمی‌دارد، با زیرمجموعه‌هایی چون تبلیغات، مدیریت خدمات و آمار، مدیریت امور رسانه، تولید نشریات، مدیریت وب‌سایت‌ها و همچنین فعالیت‌ها و روابط اجتماعی که در راستای تعاملات اجتماعی جامعه حرکت می‌کنند و از آن می‌توان به‌عنوان پل ارتباطی بین باشگاه‌ها و مخاطبان نام برد.
باشگاه‌های بزرگی همچون منچستریونایتد، بارسلونا، رئال مادرید، یوونتوس و بایرن‌مونیخ، از مدیران روابط عمومی بزرگ و بالقوه استفاده می‌کنند و هنر هشتم را در چارت سازمانی خود قرار می‌دهند. پس از بررسی این مدیران به این نتیجه می‌رسیم در شرایطی که جهان از روابط عمومی سنتی فاصله گرفته و به‌سرعت به سمت روابط عمومی دیجیتال سوق پیدا کرده و ازآنجا ‌که سرعت رشد شبکه‌های اجتماعی ۱۶ کاربر در هر ثانیه شده و طبق آمار جهانی در آغاز سال ۲۰۲۱ کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان به ۴.۳۳ میلیارد رسیده و معادل ۵۵درصد از جمعیت کل جهان است، ازاین‌رو این مدیران روابط عمومی باشگاه‌های بزرگ با تمام توان در جهت جذب مخاطب از طریق شبکه‌های اجتماعی و سوشال مدیاها گام برمی‌دارند.
 روابط عمومی باشگاه‌های بزرگ جهان از این دنیای بدون مرز و دهکده جهانی استفاده می‌کنند تا تیم خود را در اقصانقاط جهان بر سر زبان‌ها بیندازند، از جمله اکانت‌های مختلف در انواع شبکه‌های اجتماعی که با زبان کشورهای مختلف راه‌اندازی شده مانند باشگاه رم که پس از سانسور شدن لوگوی این باشگاه توسط صداوسیما اکانت توییتری با نام آ.اس رم فارسی راه‌اندازی کرد و همچنین اکانت‌هایی به چندین زبان غیر ایتالیایی مانند عربی و اسپانیایی و… دارد.
در بررسی پربیننده‌ترین مسابقات فوتبال در جهان که بالغ بر یک میلیارد نفر از طریق تلویزیون و شبکه‌های اینترنتی در بیش از ۱۹۵ کشور جهان شاهد هنرنمایی ستارگان دنیای فوتبال هستند، می‌توان به دربی شهر منچستر و الکلاسیکوی اسپانیا نام برد که نقش ارتباطات و مدیر رسانه‌ای باشگاه‌ها قابل‌تقدیر است. فیل تاونسند، مدیر بخش روابط عمومی باشگاه منچستریونایتد دراین‌باره گفته است: «در هر باشگاه بخشی به‌عنوان روابط عمومی نیز وجود دارد که وظیفه هماهنگی داخلی یا برون‌مرزی باشگاه در مسائل مختلف از مسابقات دوستانه، تورها، برقراری ارتباط با شرکت‌ها و مؤسسات خواهان همکاری با باشگاه در مواردی چون اسپانسرشیپ یا بازی‌های دوستانه و بزرگداشت مراسم و همچنین اطلاع‌رسانی عمومی در هر سطحی و به هر دلیل و مواردی ازاین‌دست بر عهده ایشان است.»
امید است در جهت افزایش تماشاگران و مخاطبان باشگاه‌ها و جهت جذب بهتر اسپانسرها و شناساندن باشگاه‌های حرفه‌ای کشورمان فراتر از مرزها به مدیران روابط عمومی و کارگروه ارتباطات باشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای داده شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    محمود توکلی/ سجاد زمانی

برچسب‌های خبر