نقش خوزستانی‌ها در معادلات مسکن اصفهان

خوزستانی‌ها مهمان یا شاید بازیگران قدرتمند بازار مسکن اصفهان طی یکی دو سال گذشته بوده‌اند و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد از خرداد تا نیمه ابتدایی مرداد 99، درصد چشمگیری از معاملات در بازار مسکن اصفهان مربوط به خوزستانی‌ها بوده است. حجم خرید ملک خوزستانی‌ها در اصفهان در 45 روز اول تابستان امسال بی‌سابقه بوده و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد. مشتریان خوزستانی بیشتر در مناطق متوسط و حاشیه‌ای شهر حضور دارند و تقاضای خرید سنگین آن‌ها در مسکن مهر باعث رشد قیمت مسکن‌مهر تا بیش از 1500درصد شده است. پیش‌ازاین، خوزستانی‌ها بیشتر در شاهین‌شهر زندگی می‌کردند؛ ولی حالا تعداد آن‌ها در مناطق مختلفی از شهر اصفهان رو به افزایش است.

با سیل فروردین 98 در شهرهای مختلف استان خوزستان موج جدیدی از مهاجرت‌ها به بازار مسکن اصفهان کلید خورد و همچنان ادامه دارد. خانواده‌هایی که خانه، شغل و محیط زندگی آن‌ها به‌واسطه سیل از بین رفته بود به اصفهان مهاجرت کردند و این روند در سال جاری به‌یک‌باره اوج گرفت. حالا در بیشتر محله‌های متوسط شهر، خوزستانی‌ها تقاضای سنگینی ایجاد کرده‌اند. البته گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد آن‌ها هر ملکی نمی‌خرند بلکه انتخاب آن‌ها تابعی از عوامل مختلف است. برای بررسی این مسئله، جامعه آماری متشکل از معاملات خوزستانی‌ها در طول خرداد و تیر 99 جمع‌آوری شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد خوزستانی‌ها در انتخاب ملک برای خرید چهار اولویت دارند. این اولویت‌ها شامل محله، قیمت، اندازه ملک و همسایه می‌شود.

خوزستانی‌ها در چه محله‌هایی از اصفهان؟

مسکن مهر فولادشهر، بهارستان و شهر مجلسی که تا چند سال قبل مشتری چندانی نداشت، حالا میزبان خوزستانی‌هاست، نتایج یک بررسی میدانی نشان می‌دهد بیش از 30درصد از تقاضا در مسکن مهر و بیش از 18درصد تقاضا در این سه شهر مربوط به مهاجران خوزستانی است، به‌خصوص در فولادشهر جمعیت خوزستانی‌ها در حال پیشی‌گرفتن از جمعیت اصفهانی‌هاست. دلیل انتخاب این مناطق اصفهان قیمت مناسب ملک است. آن دسته از مهاجرانی که بودجه زیادی برای خرید ملک ندارند، شهرهای اطراف مانند فولادشهر، بهارستان و مجلسی را انتخاب کردند و تقاضای آن‌ها قیمت ملک در این شهرها را با رشد زیادی مواجه کرده است. اگر دو سال قبل امکان خرید یک واحد مسکن مهر فولادشهر با 20میلیون تومان وجود داشت امروز همان آپارتمان با قیمتی بیش از 300 میلیون تومان معامله می‌شود و حتی با این قیمت نیز مشتریِ خوزستانی دارد. تقاضای خوزستانی‌های مهاجر در فولادشهر بیشتر از شهر مجلسی و بهارستان است، زیرا به شهر خود نزدیک‌ترند، ولی در شهر اصفهان تقاضای مهاجران متوجه مناطق حاشیه‌ای و متوسط شهر است. سه‌راه سیمین، دکترحسابی، ولی‌عصر، امیریه و به‌صورت کلی محله‌های هم‌جوار با این مناطق بالاترین تقاضا را از سمت خوزستانی‌ها دارند، ولی هرچه به مرکز شهر نزدیک شوید، تقاضا کاهش پیدا می‌کند. به‌خصوص در محله‌های لوکس شهر ، بالاترین تقاضا متعلق به اصفهانی‌ها و تهرانی‌هاست.

 خوزستانی‌ها چه قیمتی می‌خرند؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد خوزستانی‌ها در اصفهان بیشتر به دنبال املاکی با قیمت پایین می‌گردند و کمتر پیش می‌آید که بودجه خریدی بیش از دومیلیارد تومان داشته باشند. مطالعه بر جامعه آماری متشکل از معاملات خوزستانی‌ها در بازار مسکن اصفهان در طول خرداد و تیرماه نشان می‌دهد آن‌ها بیشتر در این بازه‌های قیمتی خرید داشته‌اند:
فروردین 98 در شهرها و روستاهای کوچک استان خوزستان سیل خسارات قابل‌توجهی به مردم وارد کرد، حالا بیشتر مهاجران نیز اقشار ضعیفی هستند که توان پرداخت پول زیادی برای ملک ندارند و آپارتمان‌های کمتر از 500 میلیون تومان را هدف قرار داده‌اند. به همین دلیل شهرهایی مانند فولادشهر، بهارستان و شهر مجلسی و سپس محله‌های حاشیه‌ای شهر اصفهان و سپس بازه 500 میلیون تا یک میلیارد تومان برای این مهاجران جذاب است.

 اندازه ملک

«محل زندگی باید بزرگ باشد!»  مطالعات آماری نشان می‌دهد خوزستانی‌ها بیشتر از اینکه به سن ساخت، امکانات، طبقه قرارگیری و ویژگی‌های ظاهری ملک توجه کنند به متراژ  آن توجه می‌کنند و گزارش‌ها از علاقه مهاجران خوزستانی به آپارتمان‌های بزرگ حکایت دارد. با اینکه در بخش قبلی اطلاعات نشان می‌داد خوزستانی‌ها املاک با قیمت پایین را هدف قرار داده‌اند، ولی تلاش می‌کنند اندازه آن بزرگ باشد، به همین دلیل خانه‌ای 140 مترمربعی در حاشیه شهر را به خانه‌ای 100 مترمربعی در مرکز شهر ترجیح می‌دهند.

 همسایه‌ها

دلالان در بازار مسکن اصفهان می‌گویند مهاجران خوزستانی همدیگر را جذب می‌کنند، درنتیجه به دنبال ملکی می‌گردند که همسایه خوزستانی داشته باشند. حتی در شهر، ساختمان‌هایی به‌صورت کامل به مهاجران خوزستانی فروخته شده است.