نمره شهر بهارستان چند است؟!

با افزایش فزاینده نرخ رشد جمعیت در کلان‌شهرها و افزایش روند مهاجرت، فشارهای زیادی بر ساختار اکولوژیک، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شهرهای بزرگ وارد شد. به همین علت دولت وقت با محوریت وزارت مسکن و شهرسازی (راه و شهرسازی) به ایجاد شرکت عمران شهرهای جدید اقدام کرد. در پی مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی‌های صورت‌گرفته توسط این شرکت و با بهره‌گیری از طرح‌های جامع منطقه اصفهان، شهر جدید بهارستان مکان‌یابی و مراحل مطالعاتی و طرح‌های آن آغاز شد.

تاریخ انتشار: 04:50 - سه شنبه 1400/02/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

شهر جدید بهارستان به جهت دارا بودن بستر طبیعی و تاریخی از کیفیت اکولوژیکی خاصی برخوردار است. هدف از نوشتن این یادداشت تحلیلی، سنجش کیفیت و کمیت فضای زندگی در بهارستان از دیدگاه نگارنده به‌عنوان یک مهندس شهرساز ساکن این شهر است و می‌تواند یک ارزیابی شخصی اما کارشناسانه تلقی شود. این شاخص‌های کیفی می‌تواند باعث ایجاد مرتبه و درجه رضایتمندی شهروندان از محیط زندگی خود شود. این کیفیت‌ها در یک طیف پنج سطحی شامل مطلوب (5)، نسبتا مطلوب (4)، متوسط (3)، نسبتا نامناسب (2) و نامناسب (1) از دید یک شهروند می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد و مدیران شهری بر اساس این سنجش می‌توانند به نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های حوزه مدیریتی خود آگاه شوند.
 برای تفهیم هرچه بهتر نگاه یک شهروند از نحوه خدمات شهری، لازم است نخست انواع این خدمات مشخص و سپس به تحلیل کمی و کیفی آن‌ها در بهارستان بپردازیم. خدمات شهری در سه گروه زیر قرار می‌گیرند:
خدمات فنی (کیفیت معابر سواره و پیاده، جمع‌آوری و دفع آب‌های محلی، زیباسازی محیط، تأسیسات شهری، نظارت برساخت‌وساز، جمع‌آوری زباله)
خدمات عمومی (فضای سبز، پاکیزگی و بهداشت، سرویس‌های بهداشتی، روشنایی معابر، مبلمان شهری، فضاهای شهری، حمل‌ونقل عمومی، خدمات آموزشی، خدمات بهداشتی و درمانی)
خدمات فرهنگی (کمیت و کیفیت فضاهای فرهنگی، کیفیت گذران اوقات فراغت، مشارکت عمومی، تکریم ارباب‌رجوع، برگزاری مراسم و جشن‌های عمومی).
با توجه به مطالب گفته‌شده و با سنجش و نمره دهی بر اساس طیف پنج سطحی کیفیت می‌توان نحوه ارائه خدمات شهری را از دیدگاه نگارنده و بر اساس نمره دهی 1 تا 5 در شهر بهارستان ارزیابی کرد.
خدمات فنی:
کیفیت معابر سواره و پیاده 4
جمع‌آوری و دفع آب‌های محلی 3
زیباسازی محیط 3
تأسیسات شهری 4
نظارت برساخت‌وساز 4
جمع‌آوری زباله 4
خدمات عمومی:
فضای سبز 3
پاکیزگی و بهداشت 3
سرویس‌های بهداشتی 2
روشنایی معابر 4
مبلمان شهری 4
فضاهای شهری 3
حمل‌ونقل عمومی 3
خدمات آموزشی 4
خدمات بهداشتی و درمانی 4
خدمات فرهنگی:
کمیت و کیفیت فضاهای فرهنگی 2
کیفیت گذران اوقات فراغت 2
مشارکت عمومی 2
تکریم ارباب‌رجوع 2
برگزاری مراسم و جشن‌های عمومی 2
با جمع‌بندی و معدل‌گیری از نمرات بالا که نتیجه 16 سال زندگی در این شهر نوپاست، بر اساس سطح‌بندی کیفی خدمات شهری می‌توان نتیجه گرفت که خدمات فنی با معدل 7/3 در شرایط نسبتا مطلوب قرار دارد. خدمات عمومی با معدل 3/3 نیز از شرایط نسبتا مطلوب برخوردار است و در آخر خدمات فرهنگی با معدل 2 در وضعیت نامناسب و در پایین ترین سطح نسبت به سایر خدمات در شهر جدید بهارستان قرار دارد.
همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، این بررسی از دیدگاه یک شهروند با اندکی نگاه تخصصی در حوزه شهری عنوان شده و قطعا جای خالی نظرسنجی‌های گسترده با جامعه آماری چند هزار نفری در این یادداشت خالی است.در رابطه با شهری نسبتا نوپا همانند بهارستان که هر روز نیز شاهد رشد جمعیت ساکن است، یک نکته حائز اهمیت است و آن این است که با گذر زمان و در صورت برخورداری شهر از یک مدیریت واحد شهری و تجمیع امکانات و ظرفیت‌های ارگان‌ها و سازمان‌های موازی و همچنین هماهنگی نهادها و اداره‌های ذی‌ربط در حوزه عمران شهری، شهر بهارستان می‌تواند به اهداف راهبردی در نظر گرفته شده برای آن دست یابد و به یک شهر با خدمات شهری ممتاز جهت بالا بردن حس رضایتمندی شهروندان خود بدل شود.
از سوی دیگر، متروی بهارستان که طبق اظهارنظر مسئولان قرار است در سال 1400 به بهره‌برداری برسد تحولی عظیم برای بهارستان محسوب می‌شود. بهره‌برداری از خط متروی بهارستان، ترافیک بزرگراه شهید دستجردی را به‌شدت کاهش خواهد داد و دسترسی سریع و ایمن برای ساکنان بهارستان فراهم خواهد کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    پرویز چوبینه

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط