نوجوان کارآ، کارآفرین فردا

وقتی از دیگران می‌شنویم که «فلانی آدم باهوشی است»، تصوری که از یک فرد «باهوش» در ذهنمان شکل می‌گیرد کسی است که شاید 24ساعته روی دفتر و کتاب‌هایش افتاده و درس می‌خواند. عینکی بزرگ بر چشمانش گذاشته، همه کارهایش روی حساب‌کتاب است، هیچ اشتباهی مرتکب نمی‌شود و همیشه همه آدم‌ها روی حرف‌هایش حساب باز می‌کنند. اما راستش این‌طورها هم نـیـسـت. یکی از پارامترهای هوش، «خلاقیت» است. فردی که خلاق است تمام راه‌های مختلف را برای بررسی یک مسئله نگاه می‌کند. یعنی در عین واحد می‌تواند همه جوانب را بسنجد و بعدازآن بهترین راه را انتخاب کند.

جمعه‌ای که گذشت، در آن هوای بارانی و تمیز، اختتامیه رویداد نوجوان کارآ بود و آدم می‌توانست با مفهوم هوش به‌صورت ملموس روبه‌رو شود. نـوجـوانـان خــلاق بااستفاده از هـمـیـن خـلاقیتشان دست به عملی‌کردن ایده‌هایشان زده بودند و در این اختتامیه در حضور حضار و داوران ایده‌هایشان را توضیح دادند. برنامه سرشار از خلاقیت، هیجان و نوآوری بود. در این گزارش قرار است شما را با این ایده‌ها آشنا کنیم و در آخر بگوییم که از میان 9 گروه، چه گروه‌هایی با چه ایده‌هایی رتبه‌های برتر را گرفتند.

نوجوان کارآ از کجا آمد؟

اول از همه باید توضیح داد که این رویداد از کجا ریشه گرفت و چطور به ثمر نشست. رویداد نوجوان کارآ از تیر همین امسال آغاز شد. این رویداد با هم‌فکری رئیس اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی، مسئول خانه جوان، مسئول خانه نوجوان و مدیرعامل مرکز نوآفرینان امین آغاز به کار کرد. هدف تمام این افراد این بوده است که کارآفرینی را در نوجوانان پرورش دهند تا نوجوان امروزی بتواند بااستفاده از علایق و مهارت‌هایی که دارد درآمدزایی کند. وقتی این ایده پخته شد، آن را در سراسر شهر اطلاع‌رسانی کردند تا افراد علاقه‌مند ثبت‌نام کنند. 240 نوجوان ثبت‌نام اولیه داشتند و بعد از برگزاری جلسات مختلف و ارزیابی‌ها 110 نوجوان باقی ماندند. برای این 110 نـوجــوان کـلاس‌هـای مختلفی نظیر صداپیشگی، تئاتر، عکاسی، نویسندگی، نقاشی و… گذاشته شد تا ایده‌هایی که در ذهن دارند آرام‌آرام راه خود را پیدا کنند و بفهمند از چه طریقی باید خودشان را نشان دهند. درنهایت وقتی جلسه ایده‌پردازی گذاشته می‌شود 9 ایده به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند؛ 9 ایده‌ای که در این اختتامیه شرکت کردند و در ادامه قرار است از آن‌ها گفته شود.

شروع ماراتن

بعد از سخنرانی‌های مرسوم، مجری برنامه از داوران خواست تا روی سن بروند و در جایگاه مخصوص خود بنشینند. چهار داور این رویداد آقایان محمدحسین اژه‌ای، دکتر ابراهیم زرگران، حجت‌الاسلام محمد قطبی و دکتر امیرفربد فرید بودند که هرکدام از این افراد در زمینه‌های کارآفرینی و کسب‌وکار سررشته داشتند. در ابتدا داوران اعلام کردند که قرار نیست در این رویداد بگویند چه ایده‌ای از ایده دیگر برتر است. قرار است ایده‌ها را بشنوند و بگویند کدام ایده از تمام جوانب سنجیده شده است و توانایی عرضه به بازار را دارد.
به گروه‌ها هفت دقیقه وقت داده شد که چهار دقیقه برای ارائه فرصت داشتند و سه دقیقه از آن به مذاکره با داوران اختصاص داده شد.

کهکشان صفر و یک

اولین گروهی که از آن‌ها دعوت شد تا روی صحنه بروند و از ایده‌شان بگویند، گروه پرومینو بود. این گروه متشکل از سه نفر است: صالح یعقوب، محسن مشرفـی و هدیه عباسی. پرومینو یک استارتاپ در حوزه برنامه‌نویسی است که شعارشان این است: «اگه آگاه باشی، به موفقیت می‌رسی.» باتوجه به اینکه این روزها بسیاری از افراد شغل موردنظرشان را در ایران پیدا نمی‌کنند و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، این گروه در نظر دارند با آموزش‌دادن برنامه‌نویسی و معرفی‌کردن افراد واجد شرایط به بیزینس‌ها، از مهاجرت بی‌رویه و همچنین بیکاری جلوگیری کنند. درواقع هدف این نوجوان‌ها این است که نیروی انسانی متخصص در زمینه برنامه‌نویسی پرورش دهند و آن‌ها را به مشاغل مرتبط هدایت کنند. یعنی هم به افراد کمک می‌کنند تا کار پیدا کنند و هم برای کسب‌وکارها نیروی متخصص می‌فرستند؛ یک‌جور سود دوطرفه. جالبی ایده پرومینو این بود که مختص نوجوانان 12 تا 18 ساله است.

اتاق قرمز

گروه بعدی که از ایده خود گفتند، گروه اتاق قرمز بود. شعار این گروه این است: «آموزش به‌واسطه بازی، بهترین راه یادگیری است.» نیوشا خسروی، آناهیتا بهشتی، احسان عظیمی، علی نمازی‌پور، فاطمه مسینه، امیرمحمد جعفریان، فاطمه کیانی و فاطمه هارونی از اعضای این تیم هستند. این افراد معتقدند که وقتی دانش‌آموزان نمی‌دانند کاربرد ریاضی در زندگی چیست و از طرفی معلمان هم درس ریاضی را خیلی بد توضیح می‌دهند، دانش‌آموز از این درس دل‌زده شده و گوش دادن و یادگیری این درس برایش سخت می‌شود. گروه اتاق قرمز با خلاقیت خودش سعی دارد یادگیری ریاضی را راحت به بقیه آموزش دهد. حتما اسم بازی اتاق فرار به گوشتان خورده است. شاید هم تجربه بازی‌اش را داشته‌اید. اتاق قرمزی‌ها با تلفیق بازی اتاق فرار و دروس ریاضی، ایده جذاب‌کردن این درس را ارائه دادند. به این صورت که دانش‌آموز وارد یک اتاق می‌شود. درهای اتاق قفل است و تنها با محاسبات ریاضی می‌تواند خودش را نجات دهد. ایده این گروه فعلا درباره ریاضیات پایه هفتم است؛ اما قرار است رفته‌رفته ایده‌شان را گسترش دهـنـد و ریاضیات تمام مـقـاطــع تحصیلی را در کـارشــــان بیاورند.

ققنوس

جوان‌ترین تیم، ققنوس بود. دخترانی که شعارشان «بازگشت نوجوانان به دنیای واقعی» است. فاطمه فدکی، زهرا اسدی، پریا گل‌محمدی و مهسا شیرانی اعضای این گروه هستند. این گروه تصمیم دارد تا با طراحی یک بازی در فضای مجازی، امکان حضور نوجوان را در بستر دنیای واقعی ایجاد کند؛ یک تعامل فیزیکی‌مجازی.
به این صورت که بازی را در اپلیکیشن طراحی می‌کنند و نوجوان در فضای واقعی مسیر بازی را دنبال می‌کند. ققنوسی‌ها با طرح این ایده سعی دارند کسب‌وکارهای تفریحی را که به‌دست کرونا کساد شده‌اند، رونق بخشند. از طرفی هم نوجوان را ترغیب کنند که سرش را از گوشی بیرون آورد و با دنیای پیرامونش ارتباط برقرار کند و با این کار حس جست‌وجوگری نوجوان افزایش پیدا کند.

اپ مجری

هدف از اپ مجری این است که مجریان در این اپلیکیشن ثبت‌نام می‌کنند و رزومه خود را در دسترس دید عموم قرار می‌دهند. اگر فردی، مؤسسه، مدرسه یا هر ارگان دیگری نیاز به مجری برای برنامه داشته باشد، به‌راحتی و در کمترین زمان می‌تواند مجری موردنظر خود را پیدا کند. اپ مجری واسطه بین مجریان نوجوان و جوان و برگزارکنندگان مراسم است. حانیه دهخدایی، زهرا یزدانی، حوریه دری، بهاره ناظم و امیرمهدی حاجیانی از اعضای این تیم هستند.

سرای کتاب‌خوانی

نوجوانی به توان کتاب، شعار این تیم است. ایده این گروه تا حدودی شبیه اپلیکیشن‌های طـاقــچـه و فیدیبو است؛ اما سرای کتاب‌خوانی تمرکزش روی نوجوانان است. فاطمه فاتحی، الهه واعظی، آریانا صالحی، شنتیا معینی، علی شیرانی، مبینا جلوانی و ساره خدادادی از اعضای این تیم هستند. آن‌ها معتقدند که تنها کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه فکری و ذهنی نوجوانان باشد. اما نوجوانان اطلاعات درست، دسترسی آسان و هزینه کافی در خصوص کتاب‌های مناسب سنشان ندارند؛ بنابراین آن‌ها می‌خواهند با این ایده کار را برای تهیه کتاب‌های نوجوان آسان کنند؛ ترکیب یک اپلیکیشن کتاب‌خوانی و یک برنامه سرگرمی مختص نوجوانان.

نوجوان کارآ

این ایده از دل این رویداد بیرون آمده است. درواقع همین کاری که الان در حال انجام است، با این ایده همیشگی می‌شود. شعارشان هم این است: «نوجوان کارآ، کارآفرین فردا.»
اعـضــای این تـیـم با ساخـــت اپلیکیشنی شرایطی را فراهم می‌کنند تا نوجوانان در حیطه استعداد خود آموزش‌های لازم را ببینند و بتوانند در راستای مهارت‌هایشان کارآفرینی کنند. درواقع در این اپلیکیشن یک بانک اطلاعاتی جامع از نوجوانان وجود دارد. بانکی که پر از افراد با مهارت‌های مختلف است و هرکدام از آن‌ها در زمینه تخصصی خود کاری برای ارائه دارند. نوجوان کارآ با این ایده نوجوانان کارآفرین را پرورش می‌دهد و از طرفی این رویداد را همیشگی می‌کند. اعضای این تیم بدین شرح‌اند: امین اخلاقی، محمدپرهام ایزددوست، پرهام نظیفی، عارفه عـزیـزی، روژان مـهـدیــان، زیـنـب رجبیان، حـدیـثـه زارعی، مبـیـنـا محمدیان، ستایش پرهان‌فر و زهرا محمودی.

نوبین نیوز

گروه رسانه آنلاین نوجوان، هدفش این است که نوجوانان 12 تا 18 ساله در حوزه رسانه فعالیت کنند و این حوزه را رونق بخشند. عـمـده تمرکـزشـــان هم روی مـحـتـواهـای کارآفرینی است. علی شیخ‌بهایی، زهرا سعیدی، مریم رضایی، مبینا مسائلی و زهرا آقاخانی از اعضای این تیم هستند.
آن‌ها می‌گوید از 190 سال پیش که اولین روزنامه نوشته شد، تا به الان هیچ روزنامه‌ای مختص به نوجوانان نبوده است. اگر هم بوده، به‌صورت تـخـصـصـی روی کـارآفـریـنـی تمرکز نداشته است. این افراد تـمـایـل دارنـد کـــه بـا تشکیل یک روزنـامـــه آنــلایـن در حوزه کارآفرینی، با جامعه نوجوان روبه‌رو شوند و حتی روزنامه‌نگاران خود را از بین نوجوانان انتخاب کنند.

اصفهان لاین

اصفهان لاینی‌ها، یعنی کیمیا اکبری، ابوالفضل تـرکـیـــان، محمدسجاد کدخدایی، ملیکا اسماعیلی، نگار کاظم‌پور، فاطمه رمضانی و فرزانه ترابی، هدفشان احیای گردشگری اصفهان است؛ اما نه به‌صورت معمول. آن‌ها می‌خواهند فرهنگ و لهجه اصفهانی را زنده نــگــه دارنــد. روایت‌های داستانی اصفهان را احیا کرده و در اپلیکیشن خود از آن‌ها استفاده کنند. یک‌جور اپلیکیشن گردشگری اما با این تفاوت که تولید محتوای آن با لهجه اصفهانی است.
این گروه حتی موقع ارائه و توضیح ایده خود با لهجه غلیظ اصفهانی حرف زدند و تأکیدشان روی این بود که باید روایت‌های ناگفته اصفهان در گردشگری گنجانده شود. علاوه‌بر این، این افراد قصد دارند نوجوانانی که عـــلاقـــه‌مــنـد به گـــردشــگــــری هستند، از این طریق درآمدزایی کنند.

پروشات

پروشات، تدوینگران و فیلم‌برداران نوجوان را که در سطح مقدماتی هستند، تحت پوشش و آموزش قرار می‌دهد. فائزه گوهری، شکیبا جوانمردی، مرضیه نظیفی، مبینا موسوی و آتنا مکارمی عضو این تیم هستند. به‌طور خلاصه این گروه قصد دارد نوجوانان علاقه‌مند به تدوین و فیلم‌برداری را آموزش داده، تجهیزات لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد، آن‌ها را در جهت این حوزه ورزیده کرده ، سپس روانه بازار کارشان کند.

نقطه پایانی که شروع بود

تا ایـن‌جــای کـار هـمـه 9 گــروه ایده‌های خود را شرح دادند. داوران پرسش‌های خود را از آن‌ها پرسیدند و آن‌ها جواب دادند. بعدازآن چند دقیقه‌ای داوران در خلوتی رفتند تا با مشورت برندگان را اعلام کنند. کسانی که ایده پخته‌تری داشتند، اجرایشان خوب بود و ایده مطرح‌شده‌شان نیاز جامعه است. برندگان از آخر به اول اعلام شدند.
رتبه سوم این رویداد را «اتاق قرمز» گرفت. به اعضای گروه 500 هزار تومان جایزه نقدی همراه با لوح و تندیس داده شد.
رتبه دوم از آن «اصفهان لاین» شد؛ 700 هزار تومان جایزه نقدی همراه با لوح و تندیس.
و رتبه اول به «سرای کتاب‌خوانی» داده شد. به اعضای این تیم هم یک میلیون جایزه نقدی همراه با لوح و تندیس اهدا شد.
البته به شش تیم دیگر هم هدیه و لوح و تندیس داده شد. داوران و اعضای دیگر این رویداد در آخر به نوجوانان این نوید را دادند که این اختتامیه تازه شروع کار است؛ شروع پرورش مهارت نوجوانان و حمایت از ایده‌های آن‌ها.