وقتی همه خواب بودند

حتی خبرش هم مهم نبود؛ زیرا سایه دیدار پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و دعوت پیج اینستاگرامی AFC از عادل فردوسی پور و هجوم تماشاگران برخی تیم ها به صفحه تیم اولسان گم شد. این خبر حتی کمتر از دعوای اینستاگرامی دو پیش کسوت استقلال و پرسپولیس که پای فوتبال بانوان را به میان کشیدند، هم بازتاب داشت.

در آخرین رنکینگ تیم های ملی فوتبال بانوان دنیا که توسط فدراسیون جهانی فوتبال اعلام شد، تیم ایران از لیست خارج شده است تا عملا نشان‌دهنده تعطیلی فوتبال بانوان در ایران باشد. این در حالی است که لیگ برتر فوتبال بانوان با چرخشی میلیاردی در حال برگزاری است و لیگ برتر فوتسال نیز طی هفته های آینده از سر گرفته می شود.
۲۰ فروردین سال گذشته بود که تیم ملی بانوان کشورمان در آخرین مسابقه خود از مرحله دوم انتخابی المپیک شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت. پس از این رویداد، اردوهای تدارکاتی تیم ملی نیز تعطیل شد و از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی مربوط به تیم ملی بانوان در رده بزرگ‌سالان رخ نداده است؛ البته از اسفند ماه سال گذشته ورزش دنیا درگیر بیماری کرونا شد که تعطیلی تمام رویدادهای بین المللی از تبعات آن بود وقاعدتا همه تیم های ملی فوتبال بانوان دنیا با این موضوع درگیر هستند.
چند سال پیش نیز تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان از رنکینگ جهانی خارج شد که به دنبال انتقاد رسانه ها از این موضوع، اردوی تیم ملی فوتبال بانوان تشکیل شده و این تیم در یک تورنمنت شرکت کرد تا بار دیگر به رنکینگ برگردانده شود. اما در شرایط فعلی انتشار رنکینگ حتی حساسیت رسانه ها را نیز به همراه نداشت تا فوتبال بانوان فراموش شده‌ای لقب بگیرد که حتی برای جامعه هدفش نیز اهمیت ندارد. بازیکنان فوتبال بانوان که بیشتر تمرکزشان به جای مسائل فنی روی اینستا و جذب فالوورهای بیشتر متمرکز شده است، ترجیح دادند از پیج اینستا به تبریک تولد این و آن بپردازند و تبلیغ کالا کنند؛ تا اینکه مرثیه‌سرای حذف ایران از رنکینگ فدراسیون جهانی باشند.
حالا فوتبال بانوان ایران انگار وجود ندارد؛ درست مثل جزیره‌ای آن دورها که هنوز رشته فوتبال را نشناخته اند. از فدراسیونی که این روزها رئیس ندارد، نمی‌توان انتظار زیادی داشت که کسی دلش برای این اتفاق بسوزد یا نگران بازخوردهای احتمالی آن باشد. فوتبال بانوان فعلا طفل یتیمی است که برایش هزینه می‌کنند؛ اما چون بزرگ‌تری ندارد، هزینه‌کردن ها نتیجه‌ای ندارد، وگرنه وقتی در لیگ بانوان، رقم قرارداد برخی بازیکنان به 200 میلیون رسیده؛ چطور می‌توان از هزینه‌نکردن حرف زد؛ اما هزینه ای که بی دلیل است و روی هوا. وقتی همه خواب بودیم، فوتبال بانوان از رنکینگ فیفا خارج شد؛ اما برای کسی مهم نبود. راستی پیج فارسیAFC به چند فالوور رسید؟!