پیرایش شهر و احیای المان‌ها برای 1401

جلسه شورای سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با حضور شهردار و مدیران ارشد شهری برگزار شد. چند تن از اعضای شورای سازمان زیباسازی در این جلسه موضوعاتی مانند اجرای برنامه‌های موقت و مناسبتی در کنار آثار تاریخی، نورپردازی شهر با استفاده از انرژی خورشیدی و سامان‌دهی ورودی‌های شهر با استفاده از نمادهای هنری را درقالب پیشنهادهایی برای اجراشدن در حوزه زیباسازی، مطرح کردند.

تاریخ انتشار: 08:52 - یکشنبه 1400/10/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

در این جلسه، شهردار اصفهان بر پیرایش و احیای نمادها و طرح‌های زیباسازی شهر اصفهان در آستانه سال جدید تأکید کرد. دکتر علی قاسم‌زاده معتقد است طرح‌های زیباسازی شهر اصفهان که پیش از این اجرا شده و قابل احیاست، باید بازآفرینی شود: «در آستانه سال جدید برای اجرای پروژه‌های سازمان زیباسازی لازم است روی موضوعات پیرایش، نظافت و بازآفرینی طرح‌های قبلی تمرکز شود.» او استفاده از نظرات هنرمندان شاخص در اجرای طراحی‌ها و پروژه‌های جدید و تقویت سیاست همدلی و مشارکت را از ضروریات دانست.»

 مناسب‌سازی مبلمان پارک‌های شهر برای سنین مختلف

مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این جلسه به مباحثی اشاره کرد. به گفته او، طراحی مبلمان شهری پارک‌های اصفهان باید بر اساس همه گروه‌های سنی نوجوان، کودک، جوان و سالمند باشد: «طراحی‌ها باید بر اساس سن افراد اجرا شود. یکی از پیشنهادها برای اجرای طرح‌ها در این سازمان، استفاده از تم‌های مختلف در شهر با محوریت موضوعات مختلفی مانند مطالعه، خانواده و… است که بر همین اساس می‌توان در یک سال بخشی از طرح‌های زیباسازی شهر را تعریف و اجرا کرد.»

اجراشدن پهنه‌های زیباسازی شهر در سال 1401

حمید قنادنیا، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان هم یکی دیگر افرادی بود که در این جلسه صحبت کرد. او اشاره‌ای کرد به هندسه حرکتی در این سازمان: «ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی شهر اصفهان و افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی از اهداف کلان سازمان زیباسازی است. رسیدن این مجموعه به سازمانی تخصصی، پیشرو، خلاق، پویا و مرجع هنر شهری کشور تا سال 1405 چشم‌انداز ما محسوب می‌شود. ایجاد آرامش، شادی و نشاط شهری، دستیابی به محیط مطلوب زندگی، توسعه فرهنگی، هنری و گردشگری با رویکرد شهر دوستدار کودک، دوستدار سالمند و محله‌محوری، ایجاد جذابیت‌های بصری در کنار آثار فاخر تاریخی و افزایش راحتی شهروندان در استفاده از فضاهای عمومی نیز جزء بیانیه مأموریت این سازمان است.» سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان معتقد است: «افزایش نشاط و کاهش اضطراب مردم شهر در اهداف اجرایی این مجموعه تعریف شده است و در قالب پیرایش و آرایش شهری اجرا می‌شود.» قنادنیا در ادامه اشاره‌ای داشت به برخی از برنامه‌های سه ماهه پایانی سال 1400: «اجرای سمپوزیوم هنرهای تزئینی در 20عرصه شهری، اجرای پروژه گالری شهر شامل 50 دیوارنگاره مرتفع، اجرای هفت‌سین‌های نوروزی با رویکرد تعاملی، اجرای محور نور شامل نماد، پاتوق و مبلمان نوری، طراحی و نصب دو هزار پرچم نوروزی در 15 منطقه، اجرای تم شهری با استفاده از المان موقت، اجرای تابلوهای نوری و گرافیکی روی عرشه پل‌های رینگ سوم، ویدئو مپینگ و طراحی و اجرای مبلمان ویژه سالمندان با عنوان پویش صندلی و طراحی المان نوری در زمره پروژه‌هایی است که ویترین این سازمان را تشکیل می‌دهد. برای سیاست‌های اجرایی سال 1401 هم پهنه‌های زیباسازی در نظر گرفته شده است. پروژه‌ها با استفاده از ترکیب قالب‌های مختلف و تأکید بر مشارکت شهروندان، محله‌محوری و نیز توجه به خلاقیت اجرا می‌شود. استفاده از فناوری‌های نوین و آرام‌سازی سیما و منظر شهری با جمع‌آوری المان‌های اضافی در مناطق 15گانه از دیگر سیاست‌های اجرایی سازمان برای سال آینده است.»

نگاه غیرکالبدی به سازمان زیباسازی

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان هم صحبت کرد: «طرح‌های سازمان زیباسازی براساس سیاست‌های مدیریت جدید شهری و ورود به قرن جدید به یک روایت جدید نیاز دارد. این روایت باید از مدل شهرهای اطراف و طرح‌های قبلی اصفهان متفاوت باشد. باید نگاه به سازمان زیباسازی غیرکالبدی باشد و سیاست‌های محله‌محوری در این بخش اعمال شود تا زیباسازی از نگاه مردم اصفهان و مسافران بر این سبک و سیاق باشد.»

تأکید بر محله‌محوری

«شهرداری در این دوره سیاست‌هایی مانند برجسته ساختن برند و امتیاز شهری اصفهان و محله محوری را دنبال می‌کند که این نشانه‌ها می‌تواند با طرح‌های سازمان زیباسازی هم افزا شود.» این‌ها بخشی از سخنان سید امیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان است که در این جلسه بیان کرد. به گفته او، «یکی از پیشنهادها برای سازمان زیباسازی طراحی قالب‌های ثابت و دائم برای استفاده در مناسبت‌های مختلف است.»

لزوم اجرای پروژه شاخص زیباسازی در محورهای تاریخی

سید علی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان هم در این جلسه درباره چگونگی طرح‌های سازمان زیبا سازی صحبت کرد: «هم‌گرایی و نقش مردم باید در طرح‌های سازمان زیباسازی دیده شود و از سوی دیگر موضوع هم‌گرایی درون‌سیستمی با سازمان‌هایی مانند پارک‌ها و فضای سبز و سازمان فرهنگی‌اجتماعی در نظر گرفته شود.»
او معتقد است محور چهارباغ و میدان امام حسین(ع) به پروژه‌هایی شاخص نیاز دارد: «این بخش‌ها مرکز ثقل گردشگری است که باید به آن‌ها توجه شود.» تأکید بر تکمیل برخی پروژه‌های نیمه‌تمام مانند معرفی مشاهیر در محله‌هایی که در منطقه یک اجرایی شده است، یکی دیگر از موضوعاتی بود که معرک‌نژاد به آن اشاره کرد: «می‌توان نقش مردم در زیباسازی را پررنگ‌تر کرد، چراکه اگر نگاه مردمی با محله‌محوری پیوند داده شود، اتفاقاتی زیبا در شهر رخ می‌دهد. استفاده از المان‌های نوری در مسیرهای ترافیکی به‌ویژه خیابان باغ گلدسته نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.» تأکید بر خانه‌تکانی شهر در آستانه سال نو، موضوع دیگری بود که او مطرح کرد: «پیرایش، به‌روزرسانی و سبک‌کردن شهر، بخشی از این خانه تکانی محسوب می‌شود که در این حوزه، باید زیباسازی زیرگذرها و تعمیر و پیرایش آن‌ها مد نظر قرار بگیرد.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ضحا قدوسی

برچسب‌های خبر