پیشتازی اصفهان در بازسازی اتوبوس‌های شهری

آیین بـهـره‌برداری از اتوبوس‌های بازسازی‌شده شـهـرداری اصفهان با مشارکت سازمان برنامه‌وبودجه کشور و صندوق کارآفرینی و با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار اصفهان و جمعی از مدیران ارشد شهرداری برگزار شد. شهرداری اصفهان با حمایت و پشتیبانی مسئولان صندوق کارآفرینی امید برای بازسازی تعدادی از اتوبوس‌های شهری اقداماتی مؤثر انجام دادند، بــه‌طــوری‌کــه کـاهــش آلــودگـی زیست‌محیطی و تثبیت اشتغال از نتایج مهم این اقدامات است.

تاریخ انتشار: 18:17 - شنبه 1400/03/1
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این آیین گفت: در سال 97 با توجه به شرایط کشور طرحی با عنوان بسته اشتغال و کسب‌وکار فراهم شد که پس از تصویب آن توسط شورای عالی اشتغال به ستاد سران قوا ارجاع داده شد. در این بسته رئیس‌جمهور به موضوع بازسازی بافت فرسوده و توجه به ناوگان حمل‌ونقل شهری تأکید کرد. رئیس‌جمهور این طرح را به رهبر معظم انقلاب ارسال کرد و ایشان نیز در پاسخ گفتند با نظارت جدی ردیف خواسته شده برای اجرای این طرح از صندوق توسعه ملی، تخصیص یابد. عیسی منصوری افزود: موضوع بازسازی ناوگان حمل‌ونقل، یکی از حوزه‌های این طرح بود که نتایج مطلوبی به همراه داشت و باعث خرسندی شد. او با بیان اینکه تلاش کردیم از ظرفیت شهرداری‌ها برای این موضوع استفاده کنیم، تصریح کرد: مقرر شد تأمین مالی این طرح از مسیر صندوق توسعه کارآفرینی امید با ابتکار سازمان برنامه‌وبودجه انجام شود. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه در حال حاضر با مدیریت رئیس صندوق کارآفرینی در استان و شهردار اصفهان اقدامات مناسبی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل و بازآفرینی شهری انجام شده است.

تبدیل تهدیدها به فرصت

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این آیین با بیان اینکه مردم قدر زحماتی را که برای شهر کشیده شده است، می‌دانند، اظهار کرد: ایجاد زمینه رضایت شهروندان و آرامش و آسایش در شهر، یکی از وظایف مدیریت شهری است و ما باید به بهترین شکل به شهروندان خدمت کنیم. علیرضا نصر اصفهانی با اشاره به اینکه خدمات شهرداری امور شهروندان را تسهیل می‌کند، خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم دغدغه مردم را روزبه‌روز کمتر کنیم تا شأن و منزلت آن‌ها با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد حفظ و حداقل‌های ممکن برای آن‌ها ایجاد شود. او گفت: شهروندان متوجه این موضوع باشند که ارائه خدمات در چه زمان و چه شرایطی انجام شده است؛ چراکه اگر با وجود شرایط اقتصادی نامناسب و تحریم‌ها خدمتی اتفاق می‌افتد، سختی‌های زیادی را به همراه داشته است. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در شرایط کنونی خرید اتوبوس‌های جدید امکان‌پذیر نخواهد بود، پس باید هوشمندانه از امکانات موجود استفاده کرده و اتوبوس‌های شهری اصفهان را بازسازی کنیم تا جریان خدمت برای مردم متوقف نشود. نصر اصفهانی با بیان اینکه مدیریت شهری به عرصه نوسازی اتوبوس‌ها ورود کرد و این کار مورد استقبال شورای شهر و بخش خصوصی قرار گرفت، افزود: بودجه لازم برای اجرای این تصمیم پیش‌بینی و در نهایت با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های حداکثری این اقدام عملی شد. او با بیان اینکه در شرایط بحرانی، تهدیدها تبدیل به فرصت می‌شوند، ادامه داد: بازسازی اتوبوس‌ها از مصادیق این موضوع است؛ چراکه با شرایط اقتصادی مناسب تمایلی برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده نبود؛ بنابراین در دل این بحران فرصتی ایجاد شد تا با نهایت صرفه‌جویی در هزینه‌ها اتوبوس‌های فرسوده بازسازی شود که امیدواریم این اقدامات مداوم باشد. 
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مدیریت شهری اصفهان می‌تواند از بین تصمیمات ممکن، بهترین تصمیم را بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر امروز به دنبال کاهش آلودگی هوا و ایجاد شرایطی مناسب برای استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی مطلوب هستیم، باید زیرساخت‌ها را هموار کنیم که امیدواریم با ادامه پیدا کردن این اقدامات بیش از گذشته در خدمت‌رسانی به شهروندان موفق باشیم و شرایط زیست بهتر را برای آن‌ها ایجاد کنیم.

اضافه‌شدن 150 اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل

شهردار اصفهان نیز در این آیین گفت: شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته مسائل زیرساختی به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل را به دلیل ارتباط مستقیم با محیط‌زیست و کاهش آلودگی‌ها در اولویت قرار داده و اقدامات مهمی را انجام داده است؛ چنانکه امسال هم ۴ هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان به حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده شده است. 
قدرت‌اله نوروزی با بیان اینکه در سه سال گذشته در پروژه قطار شهری اصفهان اقدامات بسیار مهمی رخ داده است، افزود: در این دوره مدیریت شهری در سال ۹۶، 15درصد باقی‌مانده از خط یک مترو در مدت ۴ ماه احداث شد و این خط بعد از ۱۷ سال در اختیار شهروندان قرار 
گرفت. 
او اظهار کرد: با احداث خط یک مترو شاهد استقبال بی‌نظیری از سوی شهروندان بودیم و تعداد مسافران در روزهای پایانی سال ۹۸ به ۱۲۰ هزار نفر رسید و این روند با سرعت خوبی پیش می‌رفت که شیوع ویروس کرونا موجب شد تا تعداد این مسافران کاهش پیدا کند؛ همچنین خط دوم متروی اصفهان کار خود را آغاز کرده و تا امروز پیشرفت بسیار خوبی داشته است. احداث مترو در دو جبهه شمال شرق تا غرب فعال است و دستگاه TBM از جبهه شرق در دو تونل کار می‌کند. در جبهه غرب هم حفاری یک تونل از طریق دستگاه TBM آغاز شده است. شهردار اصفهان با بیان اینکه مطالعات خط سوم متروی اصفهان انجام شده و برخی از محل‌های احداث ایستگاه خریداری شده است، تصریح کرد: اقدامات اولیه طرح ایجاد تراموا در اصفهان طی یک قرارداد مشارکتی بین قرارگاه خاتم‌الانبیا و شهرداری اصفهان انجام شده و اقدامات نهایی آن در وزارت کشور در حال پیگیری است که امیدوارم شورای عالی ترافیک تصمیم نهایی را بگیرد تا طرح تراموا از میدان جمهوری تا میدان آزادی آغاز و اجرایی شود؛ با توجه به برخی مانع‌تراشی‌ها در موضوع تراموا، اصفهان باید این کار را اجرایی کند و ما خوشحالیم که سنگ‌بنای این کار در این دوره مدیریتی گذاشته شد. نوروزی با اشاره به اینکه برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری اصفهان اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، گفت: از سال ۹۶ تاکنون بیش از ۱۵۰ اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی اصفهان اضافه و مذاکرات خرید تعدادی اتوبوس جدید بین شهرداری اصفهان و وزارت کشور نیز انجام شده است.
او خاطرنشان کرد: اصفهان به‌عنوان اولین شهری که اتوبوس‌های فرسوده را بازسازی می‌کند وارد عمل شد و با مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه مذاکراتی را آغاز کرد. مقرر شد برای هر دستگاه اتوبوس ۲۸۰ میلیون تومان وام پرداخت شود و از این مبلغ شهرداری اصفهان حدود ۵۰ میلیون تومان بلاعوض تقدیم کند. همچنین حدود ۲۴۰ میلیون تومان توسط صندوق کارآفرین امید به‌عنوان وام کم‌بهره پرداخت شود. شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان از جهت‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی دارد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در بازسازی اتوبوس‌ها هم موفق عمل کنیم. من یقین دارم این حرکت می‌تواند ما را به شعار برنامه ۱۴۰۵ شهر زیست‌پذیر نزدیک‌تر کند؛ زیرا یک شهر آلوده پر از ترافیک که آسایش مردم را خدشه‌دار می‌کند نمی‌تواند زیست‌پذیر باشد و شهری زیست‌پذیر است که اتوبوس‌های آن از استانداردهای لازم برخوردار باشد و توسعه خطوط بی‌آرتی و مترو و احداث تراموا در اولویت برنامه‌ها باشد و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترویج پیدا کند.  نوروزی با اشاره به احداث ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر اصفهان، گفت: اصفهان مستحق خدمات ارزنده‌ای است؛ زیرا این شهر به‌عنوان مرکز ایران باید موردتوجه همه قرار گیرد؛ بنابراین اگر بخواهیم گردشگری در کشور رونق یابد، شهری مانند اصفهان با سابقه‌ای دیرینه و با ذخایر تاریخی باید تمام زیرساخت‌های لازم برای این موضوع را داشته باشد؛ بر همین اساس نمی‌توان این شهر را از داشتن مسیر ۷۷۷ کیلومتری دوچرخه‌سواری محروم کرد، بنابراین امیدواریم مسیر را به‌گونه‌ای پیش ببریم که اصفهان بتواند از شأن و جایگاه شایسته‌ای برخوردار شود و هرکس به این شهر وارد می‌شود، شاهد رعایت تمام استانداردهای لازم باشد. 
او خاطرنشان کرد: انسجام، وحدت و همراهی مجموعه مدیریتی استان و همکاری با دولت، همچنین همدلی بین شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان و حمایت‌های شهروندان که در راستای تداوم انقلاب عمرانی است ما را بر آن داشته است تا در حوزه مدیریت شهری برای خدمت به مردم درنگ نکنیم.

 تأثیر فعال‌سازی بخش خصوصی در توسعه حمل‌ونقل عمومی

در ادامه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: دولت دوازدهم با هدف حفظ اشتغال در حمل‌ونقل عمومی و خصوصا در بحث کنترل آلودگی هوا، طرح نوسازی و بازسازی حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار داد. اصغر نوراله‌زاده افزود: با وجود تحریم‌ها، شرایط خرید و واردات اتــوبـــوس و تجهیزات وابسته برای شهر فــراهـــــم نیست؛ اما نـوســـازی و بــازســـازی اتوبوس‌های فرسوده، می‌تواند به حفظ شغل و توسعه خدمات‌دهی در این بخش کمک زیادی کند. در همین راستا قراردادی با سازمان برنامه‌وبودجه و شهرداری‌های سراسر کشور بسته شد که اصفهان اولین شهر در اجرای این طرح با قرارداد 700 دستگاه اتوبوس بود.
او تصریح کرد: در حال حاضر شاهد بهره‌برداری از اولین اتوبوس‌های بازسازی‌شده کشور در اصفهان هستیم که با دریافت وام از صندوق کارآفرینی امید، بازسازی و برای خدمت‌رسانی به مردم وارد سیستم حمل‌ونقل عمومی می‌شود که این موضوع به استحکام زنجیره اشتغال در بخش حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کند.  مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در طرح نوسازی و بازسازی، وارد عمل شده و توانسته است تمام قطعات موردنیاز اتوبوس‌های فرسوده را تولید و تأمین کند. نوراله‌زاده ادامه داد: فعال‌سازی بخش خصوصی در توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی اقدام مؤثری بود که دولت در سال گذشته انجام داد و موجب صرفه‌جویی ارزی در سطح کشور شد.  او گفت: بازسازی هر اتوبوس بین ۲۴۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه‌بر بود و این موضوع با توجه به کاهش آلودگی هوا و حفظ اشتغال در این حوزه از ارزش زیادی برخوردار است. صندوق کارآفرینی امید هزینه این نوسازی و بازسازی را به‌صورت وام تأمین می‌کند و شهرداری اصفهان با قرار داد بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور صف‌شکن بوده است.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سید محمد مهدوی