چيدمان رنگی

معماری بیش از هر چیز هنری دیداری است و بر حس بینایی انسان، بیش از هر حس دیگری تاثیر می‌گذارد. اگرچه نمی‌توان نقش حواس دیگر را در ادراک محیط نادیده گرفت اما معماری به عنوان یکی از مهمترین هنرهایی که هم کاربردی و هم تجسمی است، معمولا اصلی‌ترین راه ورود خود به درون ما را از راه چشم پیدا می‌کند.

اما رنگ‌ها در این فرایند، تاثیر فراوانی دارند و نقش مهمی در تعیین کیفیت فضاها ایفا می‌کنند. به همین منظور نظر فریدون فراهانی، کارشناس ارشد معماری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر پژوهشکده هنرهای سنتی اصفهان را جویا شدیم.

تاثير رنگ در  كيفيت فضا

با وجود اختلاف سلیقه‌های رنگی زیاد در میان مردم که به دلایل گوناگون روانی ایجاد می‌شود، دستاوردهای دانش روانشناسی و فیزیک نشان داده است که تاثیر رنگ‌ها، تا حد زیادی در همه افراد بشر همسان و حسی که در نتیجه رویارویی با آنها ایجاد می‌شود، تقریبا مشابه است ولی متاسفانه در روزگار ما، استفاده از رنگ، در بسیاری از شئونات زندگی فردی و اجتماعی با دقت کافی انجام نمی‌پذیرد و حتی در فضاهای شهری نیز کمبود مدیریت رنگ، گاه بسیار آزاردهنده است.

معمولا دقتی که مردم در انتخاب رنگ برای پوشاک به خرج می‌دهند، بسیار کمتر از اهمیتی است که نسبت به حضور رنگ در فضاهای داخلی خانه‌های خود قائل مي‌­شوند. در حالی که بسیاری از انتخا‌ب‌­های ما در چیدمان داخلی خانه‌ها، نیازمند شناخت رنگ و حتی مشاوره با طراح و متخصص این موضوع است.

محل قرارگیری رنگ روشن و تيره

قبل از هرچیز باید نگاه کلی و البته دقیق و علمی‌تری به موضوع رنگ داشته باشیم و کمی از نگاه صرفا سلیقه‌­ای بپرهیزیم. نباید فراموش کنیم رنگ‌ها هم دارای وزن حسی و ادراکی هستند. بدین معنی که رنگ‌های روشن حس سبکی به ما می‌دهند و رنگ­های تیره، احساس سنگینی را به ما القا می‌کنند. البته رنگ سیاه، استثنا به شمار می­رود و القاکننده خالی بودن است. به همین دلیل اگر پذیرایی کوچکی داریم که در آن وسایل و مبلمان ما، احساس انباشتگی ایجاد می‌کنند، تا حد امکان از رنگ‌های روشن بیشتری در دیوارها و پرده­ها استفاده کنیم تا فضا، سبک­تر و کم وزن­تر جلوه کند. برعکس اگر اتاق پذیرایی ما وسیع است و ممکن است سرد و بی­روح به نظر برسد، رنگ تیره پرده­ها و مبلمان یا برخی دیوارها و دیگر اجزای اتاق می­تواند فضا را صمیمی­تر جلوه دهند.

جلوه رنگ سياه در كنار سفيد و قرمز

 فراموش نکنیم که سیاه باید با دقت و تامل بسیار در فضاهای خانه استفاده شود. این رنگ معمولا در همجواری با سفید و قرمز جلوه و درخشش می‌­یابد و به اصطلاح عامیانه «شیک» به نظر می‌رسد. همنشینی این رنگ با قرمز و سفید، تاثیر منفی آن را از بین مي‌­برد و تقابل آن با هیجان و گرمای قرمز و نور رنگ سفید، فضایی پرانرژی ایجاد می‌‌کند.

یک مبل مدرن چرمی و ساده با رنگ سیاه یا صفحه نمایشگر بزرگی که رنگ غالب آن نیز سیاه است، با پس‌زمینه دیواری سفید یا استخوانی­رنگ تضاد مناسبی ایجاد می­کند و حضور قرمز حتی درون یک عکس یا نقاشی بر دیوار، این ترکیب را کامل می­کند.

نباید فراموش کرد که قرمز نباید در فضا بیش از حد استفاده شود و میزان کمی از آن، اثر مساحت چند برابر رنگ سیاه را خنثی می­کند. استفاده از رنگ‌های قرمز و سیاه دارای حساسیت بالایی، در فضاهای داخلی خانه هستند و اگر با آنها تصادفی و سلیقه­ای برخورد کنیم، ممکن است به نتیجه نامطلوبی برسیم. افزون بر این، رنگ‌های گرم نزدك‌‌­تر حس می‌‌شوند و فضا را تنگ­تر نشان می­‌دهند در حالی­که رنگ­های سرد، دورتر به­ نظر مي‌‌رسند و فضا را وسیع‌­تر نشان می‌دهند. پس بهتر است همین امروز خانه خود را به دقت بیشتری نگاه کنیم، شاید با تغییرات اندکی در چیدمان فضا و توجه دوباره به رنگ‌ها، بتوانیم یک اتاق ساده و کوچک را به فضایی دلبازتر تبدیل کنیم.