کرونای آتشین در اصفهان!

دو هفته بعد از اظـهـارات حسن روحانی، مبنی بر اینکه دیگر پیک کرونا نخواهیم داشت و سعی می‌کنیم دولت را بدون کرونا تحویل دهیم، این ویروس هزارچهره دوباره رنگ عوض کرد و با انفجار در کشور وضعیت تمام مراکز استان‌ها را به رنگ قرمز درآورد تا نشان دهد مهار و کنترل ویروس کرونا از دست در رفته و با حرف‌وحدیث و وعده‌ووعید نمی‌توان جلوی سرایت آن را گرفت. وزیر بهداشت و زیردستانش در اظهارنظرهای گنگ و مبهم انگشت اتهام را سمت کسانی می‌گیرند که مانع از ممنوعیت سفرها و همچنین لغو پروازهای نوروزی به مقصد ترکیه شدند؛ افرادی که مسببان وضعیت آخرالزمانی و مرگ‌ومیرهای کـنونی هـستند. البته ساکنان ساختمان بهداشت و درمان می‌گـویند نمی‌توانند اسمی از آن‌ها ببرند و ظاهرا قدرت متقاعدکردن آن‌ها را هم ندارند!

 257 شهرستان، اکنون قرمز، یعنی پرخطر هستند و روزهای سخت و طاقت‌فرسایی را طی می‌کنند که چندی پیش مشابه آن را خوزستان پشت سر گذاشت. استان اصفهان نیز که تا قبل از نوروز 1400 در آرامشی نسبی به سر می‌برد، در یکی دو هفته اخیر و بعد از انجام سفرهای نوروزی و بی‌توجهی شهروندان و سوءاستفاده از سهل‌انگاری مسئولان به بحرانی‌ترین وضعیت ممکن خود رسیده؛ به‌طوری‌که از 24 شهرستان این استان، 19 شهرستان در وضعیت قرمز، 4 شهرستان در وضعیت نارنجی و تنها یک شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد و نزدیک به یک هزار و پانصد نفر در بیمارستان‌ها و 211 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تمام بیمارستان‌ها هم درگیر پذیرش بیمار کرونایی هستند و قرار است بیمارستان صحرایی به‌زودی راه‌اندازی شود.

یک بام و دو هوا؟!

ابتلای بیش از 20 هزار نفر به ویروس کرونا در روزهای گذشته و ســه‌رقـمـی‌شـــدن مـرگ‌ومـیـرهــای ناشی از کووید 19 یک سال بعد از شیوع ویروس (که نشان از رسیدن بر سر خانه اول و برگشت به عقب دارد)، باعث شد پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای از سوی برخی افراد مطرحی همچون دکتر زالی، مردانی و مینو محرز که از اعضای ستاد کرونا هستند، مطرح شود. همچنین در روزهای گذشته اطلاعیه‌ای در فضای مجازی از قول وزارت بهداشت مبنی بر لزوم تعطیلی کامل و به صورت سراسری در کل کشور مطرح شد که البته دقایقی بعد، وزارت بهداشت این اطلاعیه را از اساس تکذیب کرد: «هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای پیرامون لزوم تعطیلی دو هفته‌ای کشور و همچنین احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها تا ۶۰۰ نفر از سوی معاونت بهداشت صادر نشده است.»
یک بام و دو هوای وزارت بهداشت و عملکرد متناقض ستاد ملی کرونا که شاید نشان از اختلافات درونی داشته باشد و همچنین تعلل و تأخیر در تصمیم‌گیری و اعمال محدودیت‌های نیم‌بند و عدم سخت‌گیری دراین‌باره از یک‌سو و بی‌توجهی و اهمال شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر سو باعث شده تا ویروس جهش‌یافته انگلـیـسـی روزبه‌روز چموش‌تر شود و خیال رفتن نداشته باشد. همین شرایط فوق‌بحرانی در استان اصفهان نیز سبب شده تا ستاد استانی مقابله با کرونا طرح پیشنهاد تعطیلی استان اصفهان را مطرح کند و از ستاد ملی بخواهد که برای کاهش مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کووید19 در اصفهان با این طرح موافقت کند.
این موضوع را حجت‌الله غلامی، سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونای استان عنوان می‌کند؛ آنجا که به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان، پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای اصفهان به ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده و قرار است این موضوع در جلسه امروز ستاد بررسی و ارزیابی شود. در صورت تصویب و ابلاغ به ستاد استانی، این طرح به زودی در استان اجرا خواهد شد.»
به گفته غلامی، محدودیت‌های پنج‌گانه در محور طرح جامع هوشمند برای شهرهای نارنجی و قرمز اجرا می‌شود: «محدودیت حضور در اداره‌ها و بخش‌های اجرایی و همچنین استفاده کارمندان از دورکاری از این جمله است. در شهرهای قرمز و نارنجی محدودیت حضور کارکنان به صورت یک دوم برای خدمات ضروری و یک سوم برای خدمات غیرضروری اعمال می‌شود و سایر کـارکنان باید به صورت دورکـاری فـعـالیت کنند؛ در شهرهای نـارنـجـی نیز حضور کارکنان تا یک دوم برای خدمات ضروری و دو سوم برای خدمات غــــیـرضـــروری اســــت. درایـن‌بـاره بالاترین مقام اجرایی سازمان برنامه، دورکاری کارکنان را بسته به نیاز آن دستگاه اجرایی تنظیم می‌کند؛ اما کارمندان دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار در اولویت هستند.»

فقط مشاغل شماره یک فعال هستند

 براساس تصمیم ستاد کرونا از روز پنجشنبه مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار در شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل و فقط مشاغل گروه یک که مایحتاج عمومی را تأمین یا تولید می‌کنند، اجازه فعالیت دارند. به گزارش ایمنا، مشاغل شماره یک مشاغلی از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی و زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه و سبزی‌فروشی‌ها، مـراکــــز نگهداری و تـوزیـع مـحـصـولات پروتئینی، محصولات لبنی، مراکز بهداشت و درمانی، داروخانه‌ها، مراکز تهیه و توزیع و طبخ غذا به صورت بیرون‌بر و نانوایی‌ها، مراکز نگهداری سالمندان، فروشگاه‌های انواع لوازم یدکی و الکترونیکی، تعمیرات موبایل و فروشگاه‌های مصالح ساختمانی و… در شهرهای قرمز دایر خواهند بود و سایر مشاغل تعطیل هستند، در شهرهای نارنجی گروه‌های شغلی یک و دو از جمله بوستان‌ها، پاساژها و آرایشگاه‌ها نیز فعال هستند و این‌طور که غلامی می‌گوید مشاغل متخلف حدود ۱۵ روز پـلـمـب می‌شوند و جرائم ۲۰۰ و ۵۰۰ هزار تـومـانـی و یک میلیون تومانی نیز همچنان پابرجاست. همچنین بنا به گفته سخن‌گوی ستاد استانی مقابله با کرونا تا اطلاع ثانوی تمام مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خصوصی تعطیل است و آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار خواهند شد.
این‌گونه که او به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «ورود و خروج خودروها به استان کنترل و خودروهای غیربومی اجازه ورود به استان را نخواهند داشت و محدودیت‌های تردد از ۱۰ شب تا ۳ صبح نیز همچنان پابرجاست. طرح شهید سلیمانی با هدف رصد بیماران و غربالگری آن‌ها و آموزش و دریافت کمک‌های مؤمنانه در مساجد اجرا می‌شود.»

آیا مترو تعطیل می‌شود؟

ازدحــام جـمـعـیت در وسایل حمل‌ونقل عمومی و عدم فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از راه‌های دامن زدن به شیوع زنجیره انتقال کروناست؛ هرچند درحال حاضر قطار و اتوبوس‌های شهری اصفهان نسبت به گذشته با ظرفیت یک سومی خود مشغول به حمل مسافر هستند؛ اما غلامی می‌گوید اگر این ظرفیت افزایش پیدا کند، طرح زوج و فرد لغو خواهد شد: «تا این‌گونه بخشی از سفرهای درون‌شهری توسط بخش خصوصی انجام گیرد. همچنین با توجه به ازدحام جمعیت در محور چهارباغ، قرار شده است تمام جاذبـه‌های موجود در این محور جمع‌آوری شود و رستوران‌ها و فست‌فودی‌هـا نیز فقط به صورت غذای بیـرون‌بر مشـغـول به کـار بـاشند. اگـر این اتفاق نیفتد، مـحور چهارباغ نیز مثل پارک‌ها و بـوستـان‌هـــا بسته می‌شود.»
در همین راستا، شهرداری اصفهان نیز پیش‌قدم شده و با دستور ستاد کرونا محدودیت‌هایی را برای 15 روز در حوزه شهری اصفهان اعمال کرده است؛ محدودیت‌هایی که «ایمنا» آن‌ها را از قول معاون خدمات شهری شهردار اصفهان این‌گونه شرح داده است: «بر اساس مصوبه ستاد کرونای استان اصفهان، همه مراکز تفریحی و بوستان‌های شهر اصفهان تا اطلاع ثانوی تعطیل است. طبق این مصوبه، بازارهای روز محلی، استخرهای سرپوشیده، سالن‌های ورزشی و باشگاه‌ها نیز تعطیل خواهند بود. همه موزه‌ها از جمله موزه‌های در اختیار شهرداری، باغ‌وحش و شهرهای بازی و همه مراکز گردشگری نیز تعطیل است. تا اطلاع ثانوی برگزاری هرگونه مراسم در آرامستان‌ها ممنوع است و محدودیت ورود جمعیت برای دفن اموات وجود دارد.» بااین‌حال و به‌رغم اعمال محدودیت‌ها و گفته‌های سخن‌گوی ستاد مقابله با کرونا، مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از اصناف و مشاغل فعال در گروه‌های دو و سه در شهرهای قرمز پرخطر همچنان مشغول به فعالیت هستند و کرکره مغازه‌های آن‌ها بدون توجه به اخطارها و هشدارهای ستاد کرونا بالاست یا به صورت زیرزمینی مشغول به کسب‌وکار هستند و در این باره ابایی ندارند؛ چرا که از نظر آن‌ها کرونا در یک سال اخیر، نانشان را آجر کرده و ضرر و زیان بسیاری به آن‌ها زده؛ خسارت‌هایی که حالا و در شرایطی که یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد، دیگر تاب و توان تحمل آن را ندارند و شرایط اقتصادی‌شان طوری نیست که اجازه تعطیلی کسب‌وکار را بدهد. این‌ها همه درحالی است که کرونای چموش این روزها سرکش‌تر از گذشته شده و روزانه بیش از 20 هزار نفر را در کشور مبتلا و بیشتر از 100 نفر را راهی گورستان می‌کند و واکسیناسیون عمومی نیز سرنوشتی نامعلوم دارد؛ همچنین ستاد ملی کرونا قدرت مهار وضعیت کنونی را ندارد و تنها با انداختن توپ در زمین این و آن به دنبال تبرئه‌کردن خود است!