گیوه‌به پا تاریخ به گوش!

اصفهان فقط شهر اصفهان نیست! استانی است که در هر نقطه‌اش جاذبه‌ای وجود دارد و اقلیمی متفاوت. در همین گرمای تابستان هم می‌توانید از یک طرف هوای خنک پاییزی را در استان تجربه کنید و در نقطه‌ای دیگر گرمایی شبیه گندم بریان را! در گزارش امروز به سراغ شمال استان و مشهد اردهال رفته‌ایم تا یک روستاگردی مجازی جذاب و هیجان‌انگیز داشته باشیم. منطقه مشهد اردهال بین شهرستان دلیجان و کاشان، چندین روستا را در برمی‌گیرد. از اصفهان به سمت دلیجان بروید و بــعـــد مـسـیــــر را به سمت کــاشـــان ادامــه دهید. حدود 40 کیلومتری کــاشــــان بـــه مجموعه روستاهای مشهد اردهال می‌رسید.

 دیدار با طبیعت و خانه‌های پلکانی

 دیدن روستای نشلج را که روستای هدف صنایع‌دستی هم هست و به گیوه‌اش مشهور شده، از دست ندهید. به محض اینکه به اولین پیچ جاده می‌رسید ناگهان مناظر اطراف جاده به زیباترین شکل تغییر می‌کند و مسیر سبز شما آغاز می‌شود. ورودی روستا به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ یکی سمت راست است که بالای ده می‌رود و دیگری مسیر مستقیمی که به دره‌ای سرسبز و دامنه کوه دومیر می‌رسد. می‌توانید مسیر اول را انتخاب کنید و بعد از بازدید از آن بخش روستا بازگردید و مسیر دوم را هم طی کنید. پس همچنان با ماشین در مسیر سمت راست به راه خود ادامه
دهید. یک تــوقــف کــوتـاه در کــــنــار کهنسال‌ترین درخت روستا داشته باشید و بعد، به مسیرتان ادامه دهید. این درخت کنار محوطه حسینیه روستا قرار دارد که برای استراحت مــســافـــران هــم مــحـل مـنـاســبـــی اســت. حتما در کوچه‌های اطراف آنجا به گردش بپردازید و نشانی قدیمی‌ترین خانه نشلج را از روستاییان جویا شوید. بعد از دیدار از بافت روستا می‌توانید به زیارت امامزاده تاج‌الدین بروید و از آنجا چشم‌انداز کم‌نظیر روستا را نیز مشاهده کنید و خانه‌های پلکانی زیبای روستا را در یک قاب زیبا ببینید.

دیدار با شاعرِ نقاش بلندآوازه ایران

مسیر دوم روستا را هم نباید از دست بدهید و باز در انتهای مسیر ماشین را پارک کنید و راهی شوید. در راه از کوچه‌باغ‌های بسیار زیبایی عبور خواهید کرد. مسیر چشمه را پیمایش کنید و کنار دره زیبای روستا کمپ بزنید و شب را زیر آسمان پرستاره سپری کنید. بـقـعـه بـی‌بـی رقـیـه خـاتـون هم کمی بالاتر قرار دارد که می‌توانید به زیارتش بروید. صبح می‌توانید از گلاب‌گیری‌های زیادی که در روستاست دیدن کنید و دستگاه‌های عرق‌گیری را از نزدیک ببینید و سوغات خریداری کنید. حال وقت آن رسیده تا به سمت روستای مشهد اردهال بروید. آرامگاه شاعر بلند آوازه ایرانی، سهراب سپهری عـزیــز، هـمـیـن نزدیکی‌هاست. به زیارت امامزاده سلطان ابراهیم بروید و در صحن آن از آرامگاه سهراب سپهری دیدن کنید. در این روستا نیز مراکز گلاب‌گیری و فروش عرقیجات فراوان است که می‌توانیدبه آن‌ها نیز سری بزنید. زیارت آرامگاه شاهزاده حسین (ع) را هم دربرنامه سفرتان قرار دهید؛  آرامگاهی که به محض ورود به آن با زیبایی خاصی مواجه می‌شوید: حوضی طویل که صحن آرامگاه را به دو بخش تقـسـیـم کـرده و درختان بلند و سرسبز آرامگاه آن را به مکان بسیار زیبایی تبدیل کرده است. در اطراف صحن اتاق‌هایی جهت اسکان مسافران وجود دارد که می‌توانید با هـمـاهـنـگـی مـــتـولـی آرامگاه از آن‌ها استفاده کنید و بعد از استراحت و خوردن ناهار در این مکان آرام به سمت اصفهان بازگردید.

 محوری برای سیاحت و زیارت

محـور مشهد اردهال جزو محورهای گردشگری شناخته‌شده منطقه کاشان محسوب می‌شود و به صورت خلاصه می‌توان این جاذبه‌های تاریخی را برایش برشمرد؛ امامزاده ولی بن‌موسی‌الکاظم (ع) راوند، قلعه سرنج، خانه تاریخی کمال‌الملک روستای کله ارمک، امامزاده یوسف(ع) روستای ون، مسجد جامع، میدان تعزیه، آب‌انبار، زیارت بی‌بی رقیه (س) و قدمگاه شاه طاهرعلی روستای نشلج، امامزاده محمود روستای علوی، آرامگاه سهراب سپهری، مجموعه درب قلعه، قلعه نقاشی، قلعه زرین کفش، شاهزاده حسین و زیارت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) مشهد اردهال. یادتان باشد در محوری که برای این سفر انتخاب کرده‌ایم روستاهای مهمی وجود دارند؛ مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان، کنار مرز دو استان اصفهان و مرکزی قرار دارد و نامش در فهرست میراث ناملموس جهانی بشر ذکر شده و آیین قالی‌شویانش دیگر فقط میراثی متعلق به اصفهان نیست. روستای نشلج هم با حدود دو هزار نفر جمعیت، عنوان پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان کاشان را از آن خود کرده و فاصله‌اش با این شهر حدود 40 کیلومتر است؛ این روستا هم گـیـوه‌بـافـی‌اش را در فـهـرسـت میراث ناملموس ایران به ثبت رسانده است. مشهد اردهال و نشلج تقریباهفت کیلومتر با هم فاصله دارند.
شهر جوشقان قالی از توابع بخش قمصر در شهرستان کاشان با نزدیک به هفت هزار نفر جمعیت در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد؛ به عبارتی، از دو مسیر می‌توانید به سمت این سه روستا بروید. اگر هدفتان این است که کاشان را هم ببینید، می‌توانید از مسیر جاده کاشان بروید؛ اما اگر در این سفر قصد دیدن کاشان را ندارید، می‌توانید مسیری را انتخاب کنید که از اصفهان به سمت جوشقان قالی بروید، بعد هم نیاسر، مشهد اردهال و نشلج را ببینید؛ هر چهار مقصدتان مقاصد جذاب ملی و جهانی در حوزه‌های میراث فرهنگی، طبیعت و صنایع‌دستی محسوب
می‌شوند.