یکشنبه‌های پر تصادف!

فرمانده انتظامی استان اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در پنج ماهه گذشته سال جاری برخورد با باندهای سرقت 5/1 درصد و دستگیری سارقان 7/2 درصد رشد داشته است، افزود: این درحالی است که در سال جاری سرقت‌های خرد 7/3 درصد افزایش داشته اند. 
 
سردار محمدرضا میرحیدری با بیان اینکه روند سرقت در برخی از حوزه‌ها مثل مخابرات (سرقت کابل‌های مخابرات) با افزایش روبه‌رو است که ضرر و زیان آن از جیب مردم پرداخت می‌شود، گفت: سرقت وقوع نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است؛ ولی کشف سرقت وقوع 32 درصد افزایش یافته است. سرقت مسلحانه نیز نسبت به سال قبل میزان بسیار اندکی افزایش داشته است؛ اما تمامی باندهایی که در استان و در خارج از استان دست به سرقت مسلحانه می‌زدند، دستگیر شدند. آخرین فعالیت این باندها در خمینی‌شهر بود. کشف وقوع در سرقت مسلحانه نیز 51 درصد افزایش یافته است که تعدادی از سرقت‌های مسلحانه سایر استان ها نیز در این عملیات‌ها بازداشت شدند. به گفته او، جعل و کلاهبرداری نیز 4/16 درصد  و کشف وقوع حدود 5 درصد کاهش داشته است؛ درحالی‌که کلاهبرداری 8/7 درصد افزایش داشته است. 
 
بیشتر قتل ها در نزاع رخ داده است
فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه  وقوع قتل در ماه‌های گذشته 50 درصد افزایش یافته است، گفت: بیش از 50 درصد از این قتل‌ها در نزاع و درگیری اتفاق افتاده است. همچنین از این میزان، 20 درصد قتل‌ها خانوادگی و 7 درصد نیز به مسائل اخلاقی مربوط می‌شود. تجاوز به عنف 7/23 درصد و حریق عمدی 62 درصد با کاهش روبه‌رو بوده است. 
 
رشد 80 درصد برداشت‌های غیرمجاز
به گفته این مقام مسئول، در پنج ماهه اول سال جاری  یک هزار و ۳۰۷ سایت مجرمانه در فضای مجازی شناسایی شده است. همچنین ۳۴ هزار تماس با سامانه فوریتی پلیس فتا برقرار شده که بیشتر جنبه مشاوره تخصصی داشته است. روند رسیدگی به پرونده‌های حوزه سایبری در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نزدیک به ۳۰ درصدی داشته است؛ همچنین ۴۴,۲ درصد افزایش کشفیات و ۱۱درصد کشف به وقوع داشته‌ایم.فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به رشد 80 درصدی برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی خاطرنشان کرد: این درحالی است که مزاحمت‌های اینترنتی فقط یک درصد افزایش یافته است. همچنین دسترسی غیرمجاز به داده‌ها ۱۷۴درصد و نشر اکاذیب ۱۲ درصد رشد داشته است.میرحیدری در ادامه با اشاره به اینکه 394 مورد خریدوفروش سلاح در فضای مجازی شناسایی شده است، گفت: 239 مورد از این سایت‌ها مسدود شده‌اند. در طرح ذوالفقار که در خردادماه اجرا شد، 205 مورد خریدوفروش دارو در فضای مجازی نیز رصد شده است. 230 تخلف نیز در آرایشگاه‌های زنانه و 80 صفحه با محتوای مستهجن در فضای مجازی رصد شده است که عمده این صفحات مسدود شده‌اند. 
 
تریاک، عمده ترین کشفیات مواد مخدر را تشکیل می‌دهد
فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به ممنوعیت کشت خشاش در افغانستان، گفت: با این ممنوعیت روند تولید مواد مخدر از سنتی به صنعتی تغییر کرده است؛ به همین دلیل هم شاهد روند کاهشی عرضه مواد مخدر در دنیا هستیم. در ایران  و اصفهان نیز این قاعده صدق می‌کند. به طوری که در استان شاهد کاهش 50‌درصدی ورود و ترانزیت مواد مخدر به اصفهان هستیم. میرحیدری با اشاره به کشفیات مواد مخدر بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 11 تن مواد مخدر در استان کشف شده است. این آمار نسبت به مشابه سال گذشته کاهش 50 درصدی را نشان می‌دهد. حدود 187 خودروی سنگین و سبک و 15 موتور سیکلت و 11 قبضه سلاح نیز از این باندهای قاچاق مواد مخدر کشف شده است. تریاک، حشیش، هروئین و شیشه به ترتیب عمده کشفیات مواد مخدر را تشکیل می‌دهد. فرمانده انتظامی استان اصفهان در ادامه سخنانش ارزش ریالی کشفیات پلیس امنیت اقتصادی استان را ۲هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال دانست و خاطرنشان کرد: کالاهای مکشوفه ۱۰درصد، پرونده‌ها ۵۸ درصد و میزان پرونده‌های بالای صد میلیون تومان ۴۴ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این دستگیری متهمان ۱۲ درصد و خودروهای حامل قاچاق توقیف که شده‌اند  با رشد 51 درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین ارزش ریالی کشفیات احتکارشده در استان ۵ هزار و ۶۸۹میلیارد ریال است که این آمار رشد 170درصدی نسبت به مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.  
او با اشاره به نیاز اصفهان به کمپ ماده 16 بیان کرد: معتادان متجاهر می‌دانند اصفهان مرکز ماده ۱۶ ندارد و به همین دلیل هم به آن تردد می‌کنند؛ بنابراین باید ظرفیت‌های قانونی فراهم شود تا کارتن‌خوابی از سطح جامعه برچیده شود. براساس قانون دولت موظف به جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر است؛ اما برای تحقق این مهم همه دستگاه‌ها باید وارد میدان شوند.اگر بستر فراهم شود قول می‌دهم کمتر از ۷۲ ساعت همه معتادان متجاهر را جمع‌آوری کنیم؛ اما متأسفانه درحالی‌که مدت‌هاست فقط به مردم قول داده شده که به زودی کمپ ماده ۱۶ آماده می‌شود، اما این اتفاق هنوز عملیاتی نشده است.
 
بیشترین علل تصادفات درون‌شهری عدم توجه به جلو است
به گفته میرحیدری، تلفات جانی درون‌شــهری 20 درصـد کاهش یافته است، با این وجود آمار فوت ناشی از تصادفات در شهر اصفهان همچنان بالاست. حوادث جرحی نیز حدود 2 درصد کاهش یافته است. سواری 35 و موتورسیکلت با حدود 29 درصد در وقوع تصادفات نقش داشته‌اند. بیشترین علل تصادفات درون‌شهری نیز عدم توجه به جلو است. بیشترین  تصادفات بین ساعت 22 تا 24 رخ می‌دهد. یکشنبه‌ها نیز بیشترین رقم تصادفات را به خود اختصاص داده است.  فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به کاهش 22 درصدی آمار فوتی در صحنه در حوادث برون‌شهری افزود: میزان تلفات از صحنه تا بیمارستان بالاست. میزان مجروحان 18 و میزان فقره تصادفات 15 درصد کاهش داشته است. تصادفات خسارتی حدود 58 درصد افزایش یافته است. مجموع تصادفات برون‌شهری نیز 31 درصد افزایش یافته است. 
 
قمه‌زنی کاهش یافته است
این مقام مسئول در رابطه با اشاره به اینکه آداب و رسوم مردم در عزاداری امام حسین (ع) قابل احترام است، بیان کرد: در این رابطه بدعت‌هایی نیز وجود دارد که باید علل آن ریشه‌یابی شود. کسی که برای عزاداری قمه می‌زند، به دلیل علاقه به امام حسین(ع) این کار را انجام می‌دهد و حتما در این باره آگاهی های لازم را ندارد؛ بنابراین این موضوع به جای اینکه نیازمند برخورد پلیس یا برخوردهای قهری باشد، نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ یعنی باید با ادبیات و گفتمان مناسب عزاداران را آگاه کنیم که این کار آن‌ها ممکن است بهانه دست دشمن دهد. امسال با فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام شد، برخی از محله‌هایی که سابقه قمه‌زنی داشتند، از این اقدام خودداری کردند. به طور کلی قمه‌زنی در اصفهان کاهش یافته است. در برخی از شهرستان‌ها نیز که عزاداران اقدام به قمه‌زنی می‌کردند، امسال کاهش این اقدام را مشاهده کردیم.  او در پاسخ به پرسش «اصفهان‌زیبا» در رابطه با آخرین جزئیات در رابطه با حادثه نجف آباد و مرگ پنج نفر از اعضای یک خانواده بر اثر خفه‌شدگی گفت: مرجع پاسخ‌دهی به این سوال، مراجع قضایی است و فقط می‌توانم بگویم این حادثه قتل نبوده است.