تدابیر تازه برای بازآفرینی بافت تاریخی اصفهان

روز گذشته معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به همراه برخی از مدیران شهری از محورهای گردشگری رهنان و دردشت بازدید کردند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه بافت‌های تاریخی و میراث فرهنگی، بخشی از هویت ملی و تاریخی شهروندان است، گفت: آثار و بافت‌های تاریخی شهری طی سالیان متمادی به‌عنوان تجسم کالبدی فرایندهای اجتماعی و فرهنگی با زندگی مردم پیوندی ناگسستنی برقرار کرده و این امر ضرورت حفظ و احیا و توجه به این سرمایه فرهنگی را محسوس می‌کند که امر توسعه نیز در شهرها با توجه به این ضرورت، اجتناب‌ناپذیر است.

تاریخ انتشار: 09:50 - پنجشنبه 1400/07/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

 وحید مهدویان افزود: بافت تاریخی شهرها جزئی از سرمایه ملی و فرهنگی کشور هستند که نه‌تنها به لحاظ زیباشناسی و تداوم خاطرات جمعی و هویت‌بخشی شهرهای ما ارزشمند هستند، بلکه محل سکونت و معیشت بسیاری از شهروندان نیز محسوب می‌شوند؛ زیرا بافت تاریخی شهر مناسب‌ترین مکان برای درک وجوه مختلف فرهنگ بومی و محلی و چگونگی تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف زندگی شهری است. او با اشاره به اینکه رویکرد زمینه‌گرایی، گردشگری، شناسایی و تحلیل پروژه‌های محرک توسعه شهری در قالب فرایندهای بازآفرینی شهری در بافت‌های تاریخی قابلیت تغییر و انطباق با شرایط جدید را دارد، تصریح کرد: به همین منظور نیاز مدیریت شهری به شناسایی و تبیین مسائل سیستم شهری مشهود است و علاوه بر آن اجرای هر طرح یا برنامه در درجه اول به شناخت تنگناها، امکانات، تعیین اهداف، راهبردها و سیاست‌ها نیاز دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در همین راستا این مجموعه برای برنامه‌ریزی و انجام اقدامات مشترک بین دستگاه‌های متولی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان وارد عمل شد و از کارشناسان میراث فرهنگی، اساتید دانشگاه صاحب‌نظر در این حوزه، حرفه‌مندان و متخصصان محور گردشگری منطقه11 (رهنان) با هدف ایجاد توسعه در ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی رهنان و بافت تاریخی منطقه3 شهرداری اصفهان از جمله محور دردشت، مدرس ابن‌سینا، عصارخانه جماله، مسجد جامع، مقبره علامین مجلسیین، بافت تاریخی دوره صفوی پیرامون میدان امام (ره) دعوت به همکاری کرد تا با بررسی تجارب موفق بازآفرینی بافت تاریخی استان یزد و اصفهان بتوان در رویکردهای آتی شهرداری اصفهان هم‌افزایی ایجاد کرد. مهدویان اضافه کرد: تلاش می‌کنیم بر اسـاس این رویکردها از ویژگی‌هـا و ظرفیت‌های بافت تاریخی بازدیدشده به افزایش کیفیت و هویت شهر کمک کنیم.

بهره‌گیری از نظرات افراد برای احیای بافت تاریخی

مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان در حاشیه این بازدید گفت: متخصصان شهری از یزد برای بازدید از بافت تاریخی به اصفهان آمدند تا بتوانیم از نقطه نظرات آن‌ها در راستای مسیر گردشگری، احیای بافت تاریخی و قدیمی شهر که عمده آن در منطقه3 است، استفاده کنیم. حسین کارگر با اشاره به اقداماتی که در گذشته در محور دردشت انجام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر از اقداماتی که در این محور شده و در حال انجام است بازدید کردیم تا بتوانیم با استفاده از پیشنهادهای آن‌ها این مسیر را به نتیجه مطلوب برسانیم. این موضوع اتفاقی خوب محسوب می‌شود و ما می‌توانیم با انجام چنین کارهایی محور گردشگری دردشت را ارتقا داده و در اختیار گردشگران قرار دهیم. او افزود: از دستگاه‌هایی که می‌توانند در این زمینه به شهرداری کمک کنند تقاضا می‌کنم پا به میدان بگذارند؛ زیرا این همکاری کمک زیادی به ما خواهد کرد؛ همکاری خوبی با اداره میراث فرهنگی داریم و اکنون درخواست داریم که افراد حاضر در اداره مسکن و شهرسازی نیز به ما کمک کنند تا بتوانیم با همکاری سه نهاد (شهرداری، اداره میراث فرهنگی و اداره مسکن و شهرسازی) اصفهان را به شهری گردشگرپذیر تبدیل کنیم.

لزوم نگاه محوری به گردشگری

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان نیز در این بازدید گفت: المانی و عنصرمحور بودن از مسائلی است که در حوزه گردشگری با آن مواجه هستیم. بازدیدها تنها به سمت اثرهای بزرگ می‌رود؛ اکنون در تلاشیم این نگاه عنصری را به نگاه محوری، تبدیل کنیم تا گردشگری بتواند در بافت، توزیع شود. محمد زاهدی تصریح کرد: لازمه این کار اتصال عناصر گردشگری به یکدیگر است که اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم فعالیت‌های متنوع و خدمات بیشتری به مردم ارائه دهیم و می‌توانیم با این اقدام جامعه محلی را از منافع گردشگری بهره‌مند کنیم که تأثیر آن بسیار زیاد است.
او ادامه داد: معمولا گردشگری در شهر اصفهان متمرکز است و در مناطق 3 و 5 شاهد این تمرکز هستیم؛ اما تمام بافت‌های گردشگری باید در مناطق مختلف توزیع شود. عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان خاطرنشان کرد: منطقه11 جاذبه‌های کلیدی دارد که به اعتقاد من باید مدنظر قرار گیرد تا بتواند روی محله‌ها و منطقه تأثیر بگذارد.

تنها به آثار تاریخی بزرگ شهر توجه نشود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان نیز در این بازدید گفت: با شهرداری اصفهان تعاملاتی داریم و تلاش می‌کنیم در راستای این تعامل از بافت تاریخی منطقه3 بازدید کنیم تا در ادامه به راهکارها و جمع‌بندی لازم برسیم. احمدرضا شیخی تصریح کرد: افرادی که در این بازدید حضور دارند در رشته‌های مختلف فعال هستند و همین موضوع می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم در رویکرد برنامه‌ریزی شهری بهتر عمل کنیم؛ چراکه باید راهکاری پیدا کنیم تا جریان گردشگری را به بافت‌های اصفهان تعمیم دهیم. او افزود: نباید تنها به آثار تاریخی بزرگ شهر مانند میدان نقش‌جهان توجه کرد، بلکه باید از این محورهای تاریخی نیز استفاده کرد تا به نتایج خوبی برسیم و گردشگران داخلی و خارجی را به این محله‌ها بیاوریم.

لزوم حضور مردم و بخش خصوصی برای تقویت گردشگری

در ادامه ناظر عالی دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهر اصفهان نیز در این بازدید، هدف کلی میراث فرهنگی را حضور مردم و بخش خصوصی در سـیـستـم‌هـــای سرمـایــه‌گـــذاری، گردشگری و بناهای تاریخی شهر اصفهان ضروری دانست و گفت: محله رهنان و محور گردشگری آن شامل بازار، زورخانه، مسجد و حمام رهنان از جمله بخش‌هایی است که برای سازمان میراث فرهنگی اهمیت زیادی دارد.
وحید محمدنژاد خاطرنشان کرد: همکاری‌های خوبی بین اداره میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان برای احیای این بافت انجام شده است که البته در مرحله بعدی تلاش می‌کنیم حمام رهنان را به بخش خصوصی واگذار کنیم. این اقدام با نظارت نیروهای شهرداری و میراث فرهنگی انجام شده است که نتیجه‌ای عالی به همراه خواهد داشت. او اضافه کرد: امیدوارم با این اقدامات محور رهنان بتواند جذب گردشگر داشته باشد و در کنار آن افراد محله نیز بتوانند از این محور استفاده کنند و با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان بتوانیم این رؤیا را محقق کنیم.

طرح محور گردشگری رهنان به شکل خطی و حدود 950 متر است

یکی از پژوهشگران دانشگاه اصفهان نیز در این بازدید گفت: طرح محور گردشگری رهنان به شکل خطی و حدود 950 متر است که از بازارچه و حمام رهنان شروع و به خانه سهرابی ختم می‌شود. از این محور می‌توان به‌عنوان یک مرکز محله خوب استفاده کرد؛ زیرا دارای حمام، زورخانه، آسیابی قدیمی و بازار تاریخی است. سحر موحد تصریح کرد: برای گردشگرانی که قرار است بیشتر از نیم‌روز در این محور حضور داشته باشند در انتهای محور، سه محل بوم‌گردی در نظر گرفته شده است تا بتوانند در آن اقامت داشته باشند.
او ادامه داد: خانه سهرابی یکی از خانه‌های قدیمی دوره قاجار است و حمام رهنان به همراه مسجد جامع، دو اثر با ارزش محله هستند؛ همچنین شهرداری یک مرکز آمفی‌تئاتر و سینما در ابتدای محله ایجاد کرد که این موضوع به تقویت گردشگری این محور بسیار کمک کرده است.
این پژوهشگر دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: محله رهنان می‌تواند کاربری‌های خوبی در خود جای دهد؛ چنانکه پیش‌بینی کردیم در این محور از حوزه‌های مربوط به طب سنتی استفاده کنیم تا کشش‌پذیری گردشگری در این محل افزایش پیدا کند. همچنین خدمات دیگری نظیر پذیرایی و پشتیبان گردشگری باید در این محور در نظر گرفته شود. در آینده بازارچه‌ای در این محور ایجاد می‌شود تا خوراک مربوط به محله در اختیار دیگران قرار گیرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سیدمحمدمهدی هادیان

برچسب‌های خبر