موج گرانی کریسمس در بازار اصفهان

دلار 32هزارتومانی قیمت اجناس وارداتی بازار اصفهان را تا دلار 50 هزارتومانی بالا برد! بخشی از فروشنده‌ها از ترس ادامه‌دار بودن نوسان‌های ارزی، قیمت اجناس خود را بالاتر از دلار 32 هزارتومانی می‌بردند تا اگر روند صعودی نرخ ارز ادامه‌دار شد، آن‌ها ضرر نکرده باشند. با ریزش نرخ ارز به پایین‌تر از 26 هزار تومان، قیمت اجناس وارداتی هم با سرعت رنگ نزولی گرفت و درحالی‌که هفته قبل همه منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها بودند، واکنش بازار برعکس بود. هفته گذشته قیمت اجناس مختلف رشد چنددرصدی را تجربه کرد. عمده‌فروشان می‌گویند مشکلاتی مانند تعطیلات پایان سال میلادی و محدودیت‌های واردات با افزایش قیمت اجناس همراه بوده است.

تاریخ انتشار: 08:48 - سه شنبه 1399/10/2
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

کارت‌های حافظه در راسته خیابان طالقانی نیمه اول آبان با دلار 32 هزار تومان به قیمت غیرقابل‌باوری رسید. فلش 16 گیگابایت بین 89 تا 150 هزار تومان به خرده‌فروش عرضه می‌شد. نیمه دوم آبان قیمت تراشه 16 گیگابایت با ریزشی سنگین حتی به زیر 50 هزار تومان رسید و از هفته گذشته قیمت این نوع کارت‌حافظه به بالاتر از 75 هزار تومان بازگشت. این فقط یک نمونه از نوسان‌های بازار در طول هفته‌های گذشته است. گفت‌وگو با عـمـده‌فـروشــان نشـان می‌دهد مشکلات واردات با توجه به تحریم‌ها و البته تعطیلات سال نوی میلادی باعث رشد مجدد اجناس شده است؛ ولی همه به کاهش مجدد قیمت اجناس خوش‌بین هستند. اگر تعلیق بخشی از تحریم‌ها با شروع ریاست‌جمهوری جو بایدن و پایان تعطیلات کریسمس هم‌زمان شود، قیمت اجناس وارداتی بازار اصفهان شب عید ریزش سنگینی خواهد کرد.

ارز ارزان، واردات دشوار

روند نزولی قیمت اجناس وارداتی در بازار متوقف شد تا دوباره ترس افزایش قیمت‌ها زنده شود. رحمانی یکی از واردکنندگان تجهیزات دیجیتال درباره این اتفاق گفت: «دلار از 32هزار به 25 هزار تومان رسید؛ ولی ما هنوز تحریم هستیم. برای خرید یک کالا باید چند واسطه بگذاریم و هرکدام درصدی سود می‌خواهند.» گفت‌وگو با چند واردکننده دیگر هم نشان می‌دهد همگی دلیل افزایش قیمت اجناس را مشکلات واردات می‌دانند و براین‌باورند تا این مشکلات برطرف نشود اجناس به قیمت واقعی نمی‌رسند. حسینی یکی از واردکنندگان اصفهانی دراین‌باره می‌گوید: «ما سه سال قبل اسپینر وارد می‌کردیم. یک ایمیل به تولیدکننده چینی می‌فرستادیم، پول را از طریق صرافی واریز می‌کردیم و دوسه‌روز بعد اجناس را بار هواپیما می‌کردند. امروز چند تا واسطه برای واریز پول می‌گذاریم، جنس به یکی از کشورهای همسایه می‌آید و سپس در یک معامله صوری از یک نفر دیگر می‌خریم.» رئیس‌جمهور روحانی نیز هفته گذشته در جلســه هـیـئـت‌دولــت گــفـــت تــحـریــم‌هــــای ظالمانه، واردات دارو و موادغذایی به کشور را با مشکل مواجه کرده است، درنتیجه وقتی دارو و موادغذایی که تحریم نیست با مشکل به کشور وارد شود، کالاهای دیگر برای واردات به مشکلات بزرگ‌تری برمی‌خورند. حالا با وعده اتمام تحریم‌ها شاید روند نزولی قیمت اجناس از سر گرفته شود. واردکنندگان بسیاری عقیده دارند حتی اگر بخشی از تحریم‌ها تعلیق شود اجناس وارداتی با ریزش 20 تا 30 درصدی همراه خواهند شد، آن‌ها حتی موجودی انبار خود را کاهش داده‌اند تا اگر قیمت‌ها ریزش کرد ضرر سنگینی نکرده باشند.

تعطیلات کریسمس

تعطیلات سال نوی میلادی نه‌تنها امسال بلکه طی سال‌های گذشته همیشه برای واردات مشکل‌ساز بود. بسیاری از شرکت‌های خارجی به‌خصوص درزمینه بارگیری در آستانه سال جدید میلادی تعطیل می‌شوند و قیمت اجناس وارداتی چنددرصدی افزایش می‌یابد. رحمانی واردکننده اصفهانی دراین‌باره می‌گوید موج صعودی قیمت‌ها در نیمه دوم آذر و دی همیشگی است و ربطی به امسال ندارد: «ما هرسال مهر و آبان اجناس بیشتری وارد می‌کردیم تا تعطیلات آذر و دی فشار کمتری به بازار بیاورد. امسال مهر و آبان دلار 32 هزار تومان شد و با توجه به انتخابات آمریکا احتمال ریزش بود، ما هم کمتر خریدیم و امروز جنس کمتری برای تأمین بازار تا پایان دی داریم.» واردات اغلب کالاها به کشور از طریق کشتی انجام می‌شود؛ اگرچه واردات هوایی سرعت بالاتری دارد؛ ولی هزینه باربری زیاد است. واردکنندگان اغلب کالاها را به‌صورت دریایی خریداری می‌کنند و حمل آن‌ها از چین به ایران چندماهی زمان می‌برد، درنتیجه انتظار می‌رود با ثبت سفارش پس از تعطیلات کریسمس، بازار اسفند و شب عید مشکلی ازنظر تأمین اجناس نداشته باشند و روند نزولی قیمت‌ها ادامه‌دار شود. تعدادی از عمده‌فروشان از هم‌زمان شدن ریاست‌جمهوری جو بایدن و پایان تعطیلات کریسمس می‌ترسند و امروز در حال خالی کردن موجودی اجناس خود هستند. آن‌ها براین‌باورند اجناس وارداتی تا چند ماه دیگر بیش از 30درصد ارزان خواهد شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر