هفت‌خان اجاره‌بها از کف تا سقف

نیمه اول هرسال، شلوغ‌ترین فصل بازار رهن‌واجاره مسکن در اصفهان است. با شروع نیمه گرم سال و در طول فروردین و اردیبهشت مالکان و مستأجران یکدیگر را محک می‌زنند و از خردادماه معاملات رهن و اجاره آغاز می‌شود. بررسی قیمت‌ها در طول فروردین و اردیبهشت و گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان از افزایش شدید قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حکایت دارد؛ بااین‌حال طرح مالیات بر خانه‌های خالی باعث شده است تا امروز در بازار مسکن اصفهان با هر مبلغی امکان رهن و اجاره آپارتمان وجود داشته باشد؛ اگرچه در رده پایین قیمت‌ها عرضه ملک کمتر است.

تاریخ انتشار: 10:36 - سه شنبه 1400/03/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

با هدف بررسی بازار رهن و اجاره اصفهان، جامعه آماری متشکل از آپارتمان‌های اجاره‌ای اصفهان تشکیل شد. بررسی جامعه آماری موردنظر نشان می‌دهد آپارتمان‌های اجاره‌ای اصفهان ازنظر قیمت رهن و اجاره به هفت دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول، شامل املاکی با کمترین مبلغ رهن و اجاره هستند و دسته آخر شامل سوپرلاکچری‌های بازار مسکن با رهن و اجاره‌های نجومی می‌شوند.

دسته اول: کف بازار رهن و اجاره

کف قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره اصفهان مربوط به املاکی با ودیعه کمتر از 50میلیون تومان و اجاره ماهانه زیر یک‌میلیون تومان است. سهم این آپارتمان‌ها در جامعه آماری موردبررسی کمتر از 5درصد بود. امروز در شهرهای اطراف اصفهان مانند فولادشهر و بهارستان، آپارتمان‌های صدمترمربعی با سن کمتر از ده سال با 50میلیون تومان رهن و اجاره بالاتر از یک‌میلیون تومان نیز به دست مشتری سپرده شده‌اند؛ درنتیجه پیداکردن آپارتمانی مناسب با این قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان کار ساده‌ای نخواهد بود. این املاک در بیشتر مشاهدات دست‌کم یکی از این سه ویژگی را دارند: یا حاشیه شهر قرار دارند؛ یا ازنظر متراژ کوچک‌اند؛ یا قدیمی‌ساز هستند.
آپارتمانی 70مترمربعی در محله زینبیه با ودیعه 40میلیونی و اجاره ماهانه 400هزار تومان، آپارتمان 90مترمربعی و ده سال ساخت در محله چمران با ودیعه 30میلیونی و اجاره ماهانه 900هزار تومان و آپارتمانی 60مترمربعی نوساز در محله دستگرد با ودیعه 45میلیونی و اجاره ماهانه 600هزار تومان از آگهی‌های رهن و اجاره ملک با کف قیمتی هستند. مالکان این دسته از آپارتمان‌ها کمتر راضی به تبدیل ودیعه و اجاره به یکدیگرند؛ زیرا متقاضی برای اجاره ملک آن‌ها بالاست.

دسته دوم: کمی بالاتر از کف

اگر مستأجر بین 50 تا 100میلیون تومان رهن داشته باشد و بتواند ماهانه بین یک تا دو میلیون تومان اجاره بپردازد، حق انتخاب بیشتری در بازار رهن و اجاره اصفهان دارد؛ البته با این بودجه نیز پیدا کردن یک آپارتمان 100مترمربعی یا بزرگ‌تر کار آسانی نیست، ولی برای خانواده‌های کم‌جمعیت آپارتمان‌های کوچک‌تر از 100 مترمربع بسیاری در شهر اصفهان با این قیمت برای رهن و اجاره آگهی شده‌اند.
 50 تا 100میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه بین یک تا دو میلیون تومان کمی بالاتر از کف قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره اصفهان است؛ پس درصد بالایی از آپارتمان‌های اجاره‌ای با این قیمت فاصله زیادی با مرکز شهر اصفهان دارند؛ اگرچه آپارتمان‌های نقلی بسیاری با این مبلغ نزدیک به مرکز شهر اجاره داده می‌شوند.
آپارتمانی 85 مترمربعی و هشت سال ساخت در محله فلاطوری با ودیعه 50 میلیونی و اجاره ماهانه یک‌میلیون و 600 هزار تومان، آپارتمانی 110 مترمربعی و نوساز در محله خانه اصفهان با ودیعه 60 میلیونی و اجاره ماهانه یک‌میلیون و 800 هزار تومان یا آپارتمانی 65 مترمربعی در محله احمدآباد با رهن 70میلیونی و اجاره ماهانه یک‌میلیون و 750 هزار تومان از آگهی‌های رهن و اجاره اصفهان در طول بهار هستند.

دسته سوم: عرف محله‌های متوسط شهر

ودیعه 100 تا 250 میلیون تومان عرف محله‌های متوسط شهر است. بر اساس جامعه آماری موردبررسی اگر این مقدار رهن داشته باشید، میان 95درصد از آپارتمان‌های اجاره‌ای در محله‌های متوسط شهر اصفهان حق انتخاب دارید.
 آپارتمانی 120 مترمربعی و نوساز در محله شریف واقفی با رهن 250 میلیون تومان، آپارتمانی 150 مترمربعی و 15 سال ساخت با رهن 190 میلیون و اجاره ماهانه دو میلیون تومان و آپارتمانی 150 مترمربعی 10 سال کار با ودیعه 130 میلیونی و اجاره ماهانه دو میلیون و 300 هزار تومان ازجمله آپارتمان‌هایی هستند که اجاره آن‌ها با این بودجه ممکن است.
مالکان در این بخش از شهر ترجیح می‌دهند دست‌کم 100 میلیون تومان ودیعه از مستأجر بگیرند و مابقی مبلغ به‌صورت اجاره ماهانه دریافت شود؛
 اگرچه رهن آپارتمان‌های زیادی هم در محله‌های متوسط شهر با ودیعه بالای 150میلیون تومان ممکن است. با این بودجه می‌توانید آپارتمان‌های بزرگی تا 200 مترمربع اجاره کنید؛ ولی برای آپارتمان‌های لوکس محله‌های متوسط شهر باید در کنار 200 میلیون تومان رهن، توان پرداخت اجاره ماهانه تا سه‌میلیون تومان را هم داشته باشید.

دسته چهارم: مینی لاکچری‌ها وارد می‌شوند

اگر در کنار ودیعه بالای 200میلیون تومان بتوانید ماهانه تا شش ‌میلیون تومان اجاره بپردازید، دروازه محله‌های لوکس و نیمه‌لوکس شهر به روی شما بازخواهد شد؛ برای مثال، با 250 میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه دو میلیون تومان می‌توانید در محله باغ‌دریاچه آپارتمانی بزرگ‌تر از 100 مترمربع اجاره کنید یا در محله لوکس مشتاق آپارتمانی 140مترمربعی، 15 سال ساخت با رهن 150 میلیون تومان و اجاره ماهانه پنج‌میلیون تومان آگهی شده است. در مـــحــلـــه‌ای مانند دشتستان اجاره‌نشینی با این قیمت‌ها ممکن است؛ مانند آپارتمانی 110 مترمربعی نوساز و خوش‌جا در دشستان که 250 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه دو میلیون تومانی دارد.

دسته پنجم: لاکچری ولی نیمه‌لوکس

با ودیعه 250 تا 500میلیون‌تومانی می‌توانید هر آپارتمانی را در محله‌های حاشیه‌ای و متوسط شهر اصفهان رهن کامل کنید؛ ولی اگر توان پرداخت اجاره ماهانه زیر 10میلیون تومان را داشته‌باشید، ماجرا فرق می‌کند.
بیشتر آپارتمان‌های اجاره‌ای در محله‌های نیمه‌لوکس شهر بیش از 250میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه بالای یک‌میلیون تومان دارند. آپارتمانی 170 مترمربعی در محله جلفا با رهن 450 میلیون تومان و اجاره ماهانه هفت میلیون تومان، آپارتمانی 120 مترمربعی و 15 سال ساخت با رهن 365 میلیون و اجاره ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان و آپارتمانی 90 مترمربعی با رهن کامل 450 میلیون تومان در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته ششم: زیر سقف یک میلیارد

آپارتمان‌های لاکچری زیادی در مناطق لوکس شهر با رهنی بین 500 میلیون تا یک‌میلیارد تومان و اجاره با قیمت‌های مختلف برای یافتن مستأجر آگهی شده‌اند. این آپارتمان‌ها به امکانات بی‌نظیری مجهز شده‌اند، بزرگ هستند و از همه نظر کاملند؛ برای مثال، در محله مرداویج آپارتمانی 180 مترمربعی و 10 سال ساخت با امکانات لاکچری آگهی شده ‌است. مالک برای این آپارتمان 700 میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه هشت‌میلیون تومان می‌خواهد یا در بلوار آینه‌خانه آپارتمان 200مترمربعی و نوساز با رهن 700 میلیون و اجاره ماهانه 12میلیون تومان برای پیدا کردن مستأجر به دست مشاوران املاک شهر سپرده شده‌است.

دسته هفتم: سوپر لاکچری‌ها

خاص‌ترین آپارتمان‌های شهر اصفهان با قیمتی نجومی در بازار رهن و اجاره آگهی شده‌اند تا شاید در این تابستان مستأجر پیدا کنند. ودیعه مورد نیاز برای سوپرلاکچری‌های اصفهان بالاتر از یک میلیارد تومان است. تفاوت‌های آپارتمان‌ها در این دسته و دسته قبلی، محل قرارگیری و ویژگی‌های خاص آپارتمان است؛ برای مثال، ممکن است این آپارتمان‌ها پنت‌هاوس باشند یا پنجره‌ای رو به زاینده‌رود داشته‌باشند.
یکی از سوپرلاکچری‌های بهاری در بازار رهن و اجاره اصفهان آپارتمانی 200 مترمربعی و لوکس در محله مرداویج با ودیعه کامل دومیلیارد تومانی بود و آپارتمان 160 مترمربعی و نوساز دیگری در محله عباس‌آباد با رهن یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان است که به امکاناتی مانند سونا، جکوزی، روف گاردن و … مجهز شده است. در بلوار آینه‌خانه نیز پنت‌هاوس 280مترمربعی بی‌نظیری با ودیعه دو میلیارد و 300 میلیون تومان و اجاره ماهانه 14میلیون تومان برای اجاره به واسطه‌های این بخش شهر سپرده شده‌است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط