چهارمین شماره مجله گردشگر مثبت منتشر شد

شماره جدید کتاب مجله گردشگر مثبت با عنوان «صد گنج عیان نهان در میراث ناملموس ایران» با معرفی 100 میراث ناملموس ایران به صورت دو زبانه (فارسی و انگلیسی) و مصور  به صورت 350 صفحه گلاسه در بهار  1400 منتشر شد. بر روی جلد فارسی مجله، مینیاتور چوگان و بر جلد انگلیسی، مینیاتور شکار شیر زرد، هر دو از آثار استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده، نقش بسته‌اند.

 

تاریخ انتشار: 16:03 - پنجشنبه 1400/03/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

گردشگر مثبت، ماهنامه ای با تمرکز بر  افزایش آگاهی عمومی نسبت به گنجینه میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان و ایران است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه های مطبوعاتی استان اصفهان شناخته می‌شود. مینیاتور، عنوان جدیدترین میراث فرهنگی ناملموس است که در فهرست میراث جهانی بشر به نام ایران و سه کشور دیگر به ثبت رسید. چهار سال پیش هم، چوگان به نام ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود. به همین دلیل بر جلد شماره جدید گردشگر مثبت که ویژه معرفی 100 میراث ناملموس ملی ایران است، اثری از امیرهوشنگ جزی‌زاده نقش بست که معرف دو میراث جهانی بشر ثبت شده به نام ایران، است.

دبیری این مجله از ابتدا تا کنون بر عهده نفیسه حاجاتی بوده است. محمد حسن لطیفی، مدیریت هنری مجله و نازنین شیخ صراف، مدیریت بازرگانی نشریه را برعهده دارند. این نشریه، اولین مجله با مجوز مستقل گروه رسانه‌ای اصفهان زیبا است. در جدیدترین شماره کتاب مجله نفیس گردشگر مثبت، عکسهایی از مجید عرفانیان، رسول شجاعی، آزاده عزیزیان، حمیدرضا نیکومرام، میرسعید هادیان، محمدرضا شریف و… به چاپ رسیده و متون فارسی مجله به قلم تیم تحریریه شامل شیرین مستغاثی، شاهین سپنتا، الهه باقری، زویا خاچاطور، فرزانه سلیمانی نیسانی، محمد طاووسی، محمد امین نریمانی و مریم فدایی منتشر شده‌اند.

در چهارمین شماره گردشگر مثبت با نام فارسی «100 گنج عیان نهان از میراث ناملموس ایران» و عنوان انگلیسی «100 selected intangible cultural heritages» شماری از میراث فرهنگی ناملموس ایران در پنج شاخه مصوب میراث ناملموس شامل بیان‌ و سنت‌های شفاهی، هنرهای نمایشی، فعالیت‌های جمعی، آیین‌ها و جشن‌ها، دانش سنتی‌ و اعمال مرتبط با طبیعت و کیهان و سنت‌های مرتبط با صنایع‏ دستی معرفی شده‌اند که عناوین تعدادی از آنان به این شرح هستند: گويش محلي ميمه، متل اشتر سفیدشهر (نصرآباد کویر)، چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی، نان لواش، قالیشویی مشهد اردهال، نوروز، آئین جل جلانی، آیین باران خواهی روستای آزران كاشان، آئین جیرجیرونی، موسیقی بخشی‌های خراسان، مهارت توليد گز، دانش پخت قهوه آیینی نوش آباد شهرستان آران و بيدگل، دانش سنتی لنج‌‌سازی و دریانوردی در خلیج فارس، مهارت سنتی پخت خورشت ماست، عصاری ؛ مهارت استحصال دانه های روغن، نحوه پخت گاتای ارمنی در جلفای نو، نشان قوس اصفهان، مهارت ساخت نمد سميرم، گیوه بافی نشلج کاشان،  مهارت فرش‌‌بافی فارس، مهارت فرش‌‌بافی کاشان و خوشنویسی مکتب میرعماد الحسنی سیفی قزوینی.

گفتنی است مراسم رونمایی از این شماره مجله گردشگر مثبت با حضور شهردار اصفهان، طی مراسمی در خانه استاد امیرهوشنگ جزی‌زاده که گالری-موزه‌ی مینیاتور مکتب صفوی اصفهان است، انجام شد. چاپ مینیاتورِ چوگان، اثر این هنرمند، بر جلد جدیدترین شماره کتاب‌مجله گردشگر مثبت و مصادف شدن انتشار این مجله با مناسبت سالروز تولد 88 سالگی این هنرمند بهانه این اتفاق بود.

در این مراسم امیر طاهری، مدیرعامل گروه رسانه‌ای اصفهان زیبا، عنوان کرد: «انتشار مجله گردشگر مثبت اتفاق خوبی است که طی چند سال اخیر در اصفهان رقم خورده و خوشحالم که ما هم کمک کردیم تا این خدمت فرهنگی به شهر اصفهان و کشور متوقف نشود. با توصیه‌ها و کمک‌های شهردار اصفهان این امکان برای ما فراهم شد تا شماره چهارم گردشگر مثبت را منتشر کنیم و بنا داریم در سطح گسترده به توزیع آن بپردازیم.»

لازم به ذکر است اولین شماره مجله گردشگر مثبت با عنوان فارسی «دستینه بازدید از 100 مقصد گردشگری اصفهان» و عنوان انگلیسی «Handbook on Top 100 tourism destinations in Isfahan» در 480 صفحه گلاسه منتشر شد. شماره دوم این مجله با عنوان فارسی «100 روایت ناگفته از اصفهان» و عنوان انگلیسی «Top 100 Tales of Isfahan» در 215 صفحه به دست مخاطبان علاقمند رسید و سومین شماره نیز با عنوان فارسی «100 یادگار ماندگار اصفهان در صنایع دستی و هنرهای سنتی» و عنوان انگلیسی «Top 100 Eternal Memorabilia of Isfahan in craft and folk art» در قالب کتاب مجله 230 صفحه‌ای عرضه شد. 

علاقمندان برای تهیه چهارمین شماره مجله گردشگر مثبت می‌توانند با شماره 03132229512 گروه بازرگانی و توزیع ماهنامه گردشگر مثبت، تماس بگیرند یا به دو کتابفروشی با قدمت در اصفهان به نام‌های فرهنگسرای اصفهان (واقع در دروازه دولت، ابتدای چهارباغ عباسی) و کتابفروشی کمند (واقع در خیابان آمادگاه، روبه‌روی هتل عباسی، طبقه دوم) مراجعه کنند. 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط