چهارمین شهر‌ گران کشور

گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت هر مترمربع مسکن، تهران است و اصفهان پس از اهواز و شیراز در رتبه چهارمین شهر گران‌قیمت کشور قرار می‌گیرد. این آمار هفته گذشته توسط معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام شد و مانند بقیه آمارهای دولتی که همیشه پس از اعلام منتقدان زیادی دارد، اعداد اعلام شده در گزارش وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز با واکنش‌های مختلفی از سوی مطبوعات و کارشناسان همراه بود. برای مثال محمود محمودزاده متوسط هر مترمربع مسکن در شهر اصفهان را 11 میلیون و 100 هزار تومان اعلام کرد، ولی امروز کف قیمت در بسیاری از مناطق شهر بالاتر از این عدد است.

تاریخ انتشار: 09:19 - شنبه 1399/09/29
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

آمار مربوط به حوزه مسکن ماه‌ها بود توسط بانک مرکزی و وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام نمی‌شد، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در این‌باره می‌گوید: «انتشار آمار بازار مسکن تهران را قطع کردیم؛ چون معتقد بودیم متوسط قیمت مسکن در تهران و سایر استان‌ها نیز تأثیرگذار بود؛ درحالی‌که باید شهرهای هر استان وضعیت متوسط قیمت مسکن در شهر خود را با مرکز استان مقایسه کنند؛ نه پایتخت.» اکنون پس از چند ماه با انتشار آمار جدید، انتقادات  به شیوه جمع‌آوری اطلاعات بالاست.

آمار وزارت مسکن چه می‌گوید؟

براساس آمار معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی تهران با متوسط قیمت هر مترمربع مسکن 27 میلیون و 800هــزارتــومــان گـران‌تــریــن شهر کشور است. اهواز نیز در رتبه دوم قرار دارد. محمودزاده می‌گوید اهواز شهر گران‌قیمتی نبود، ولی هجوم خریداران خارجی برای خرید ملک در اهواز باعث شده تا متوسط قیمت مسکن در این شهر به 23 میلیون و 500 هزار تومان برسد. اهواز دومین شهر گران‌قیمت کشور است و شیراز در رتبه سوم قرار می‌گیرد. متوسط قیمت هرمتر مربع مسکن در شهر شیراز 11میلیون و 400هزار تومان اعلام شد و اصفهان با متوسط 11 میلیون و 100 هزار تومان پس از شیراز در رتبه چهارم قرار می‌گیرد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی اعلام کرد متوسط قیمت مسکن در 25 استان زیر 10 میلیون تومان است و در 9استان این عدد به کمتر از پنج میلیون تومان می‌رسد؛ در مقابل تنها در تهران و اهواز متوسط قیمت مسکن بالاتر از 20میلیون تومان است و چهار شهر فارس، اصفهان و اراک و زنجان نیز متوسط قیمتی بالاتر از 10 میلیون تومان دارند. متوسط قیمت مسکن در کل کشور نیز 15 میلیون و 200 هزار تومان برای هر مترمربع اعلام شده‌است.

آمار چقدر به واقعیت نزدیک‌است؟

مرکز آمار کشور، بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت‌خانه‌های مختلف هربار پس از اعلام آماری از وضعیت اقتصادی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. نه‌تنها این آمار وزارت مسکن و شهرسازی بلکه چند روز پیش از آن آمار تورم نیز مورد انتقاد شدید رسانه‌ها قرار گرفت زیرا به تعبیر منتقدان بخشی از آن با واقعیت فاصله زیادی دارد. این‌بار هم معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی هدف این انتقادات بود. منتقدان مدعی‌اند کف قیمت‌ها در بازار مسکن شهرهای مختلف با اعداد و ارقام اعلام‌شده به عنوان متوسط شباهت دارد. برای مثال در شهر اصفهان مناطق حاشیه‌ای شهر نیز با قیمت هر مترمربع بالاتر از 11 میلیون تومان معامله می‌شوند، اگر چه یک پژوهش قابل استناد برای رد آمار وزارت راه‌و‌شهرسازی وجود ندارد، ولی منتقدان دولت در استان‌های مختلف کشور می‌گویند میانگین‌های اعلام‌شده از واقعیت فاصله دارد. در سطح شهر اصفهان نیز درباره این آمار با چند مشاور املاک باسابقه شهر گفت‌وگو شد و همه آن‌ها متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در اصفهان را بالاتر از 11 میلیون تومان اعلام کردند. رحیم نوروزانی یکی از مشاوران املاک منطقه سیمین درباره آمار وزارت راه‌و‌شهرسازی می‌گوید: «همان‌طور که چند ماه آمار ارائه نشد تا متوسط قیمت تهران بر شهرهای دیگر اثرگذار نشود شاید این آمار هم کمتر از واقعیت اعلام شده تا آمار واقعی تنشی در بازار ایجاد نکند.» ناگفته‌نماند در علم آمار تعدادی از صاحب‌نظران عقیده‌دارند باید داده‌های پرت از جامعه موردبررسی حذف شود و حتی گفته می‌شود در آمارهای اقتصادی باید داده‌های پرت را کنار گذاشت تا اثر روانی بر جامعه نگذارد، عاطفه بیگی، کارشناس آمار در این‌باره به اصفهان‌زیبا گفت:« نه تنها ایران بلکه در کشورهای مختلف جهان داده‌های پرت حذف می‌شوند؛ زیرا آمار اگر خیلی بالا یا خیلی پایین اعلام شود بر جامعه اثری منفی می‌گذارد.» با این تعبیر شاید این آمار به گونه‌ای اعلام شده تا فروشنده‌ها آن را بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها قرار ندهند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر