کالاها در گمرک گرانی در سفره مردم

سال جاری هفت میلیون تن کالای اساسی به میزان حدودی کل واردات سه ماه نخست سال 1400 در گمرک دپو شده است و در انتظار ترخیص‌اند. کالاهایی که درصورت ترخیص و عرضه در بازار نقش مؤثری در کاهش قیمت‌ها خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش بزرگی از این کالاهای دپو شده شامل نهاده دامی و روغن خوراکی می‌شود. علت دپو شدن این کالاهای اساسی در گمرک مشخص نیسـت و حتی رئیس‌جمهور در اردیبهشت‌ماه دستور ترخیص فوری این اقلام وارداتی را صادر کرد، ولی با گذشت حدود سه ماه این اقلام هنوز روی آب مانده و به‌گفته مسئولان گمرکی در شرف خرابی هستند.

تاریخ انتشار: 09:19 - شنبه 1400/05/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

گرانی مدت‌هاست به سراغ سفره مردم آمده و روزبه‌روز سفره‌ها را کوچک‌تر می‌کند! مردم در روزهای اخیر با موج جدید افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله لبنیات، روغن و… مواجه هستند. با وجود این، دولتمردان تن به ترخیص کالاهای اساسی از گمرک و عرضه آن‌ها به بازار نمی‌دهند.

هفت میلیون تن کالا در انتظار ترخیص

بازار کالاهای اساسی این روزها با کمبود عرضه و افزایش قیمت مواجه است و درحالی مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند اخبار و آمارها از دپوی میلیون‌ها تن کالا اساسی در گمرک حکایت می‌کند. به گزارش ایرنا، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در مورد میزان کالاهای دپوشده در گمرک گفت: «بیش از هفت میلیون تن کالای اساسی در گمرک‌ها و بنادر کشور دپو شده که بیشترین مقدار آن در بندر امام خمینی است. میزان کالاهای اساسی دپو شده در بندر امام خمینی سه و نیم میلیون تن است که بیش از ۳۰۰ هزار تن کالای اساسی از کشتی‌ها در این بندر در حال تخلیه است و بیش از یک میلیون تن نیز همچنان بر روی کشتی‌های پهلو گرفته در بندر امام خمینی وجود دارد.»  از این رو، حجم بالایی از کالاهای اساسی وارداتی در گمرک دپوشده و هنوز به دست مصرف‌کنندگان نهایی نرسیده است.
 به گفته این مقام مسئول از زمان ورود بعضی از این کالاهای به بنادر شمال کشور بیش از یک سال می‌گذرد.
درمقابل، ترخیص این کالاها می‌توانند تأثیر بسزایی در کاهش قیمت‌ها، عرضه و تنظیم بازار داشته باشد. همچنین میزان کالاهای اساسی دپو شده در گمرک به بیش از هفت میلیون تن می‌رسد و این میزان به اندازه حدودی کل کالاهای وارداتی در سه ماه نخست سال 1400 است.  به گزارش تسنیم، مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران بیان داشت: «در سه ماهه بهار سال جاری هشت میلیون و 400 هزار تن کالا به ارزش 10میلیارد و 200 میلیون دلار وارد کشور شد.»

کدام کالاها در گمرک‌اند؟

عرضه قطره چکانی و قیمت بالای نهاده‌های دائمی از اواخر سال گذشته صدای تولیدکنندگان را درآورد و بارها قیمت مرغ، گوشت، لبنیات و… به دلیل کمبود و گرانی نهاده‌های دائمی، افزایش یافت. درمقابل، بررسی جزئیات کالاهای دپوشده در گمرک نشان می‌دهد بخش عظیمی از آن نهاده‌های دائمی است و طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در اردیبهشت سال جاری، شش قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام به میزان بیش از چهار میلیون تن در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است.
 به گزارش ایرنا، معاون فنی گمرک ایران در این مورد اظهار کرد: «کالاها باید تخلیه، تشریفات گمرکی آن‌ها انجام و درنهایت حمل و ترخیص شوند. ظرفیت استاندارد انبارهای آن تکمیل شده با توجه به شرایط آب‌وهوایی و گرمای هوا، احتمال فاسد شدن این کالاها در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.» ازاین‌رو، کالاهایی که مانند آب روی آتش بازار عمل می‌کند، درگمرک باقی مانده و در شرف خراب‌شدن است.

چرا کالاها ترخیص نمی‌شوند؟

روغن خوراکی از سال گذشته چندین بار مجوز افزایش قیمت را دریافت کرد. همچنین مشاهدات میدانی حاکی از افزایش نهاده‌های دائمی بین دو و نیم تا سه برابر است. بنابراین ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرک از اهمیت بالایی برخوردار است، تاجایی‌که در این رابطه جلسه‌ای بین معاونت اقتصادی دولت و دستگاه‌های مرتبط از جمله گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی تشکیل شد و نتیجه آن تخصیص فوری ارز از سوی بانک مرکزی و دستور ترخیص کالاهای اساسی توسط رئیس جمهور بود. ولی با گذشت حدود سه ماه از صدور این دستور نه‌تنها کالاهای دپو شده ترخیص نشده است، بلکه آمارها از افزوده‌شدن کالای وارداتی جدید به جمع دپوشدگان حکایت می‌کند. در این میان مشخص نیست مسئول دپوی این کالا کدام ارگان است؟! آیا دستور رئیس جمهور اجرا نشده است؟ آیا بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تخصیص نمی‌دهد؟ آیا وزارت صمت در صدور مجوز ترخیص کالاها و ابلاغ آن به گمرک خودداری می‌کند؟!

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر