اگر اصفهان را با هنرمندانش بشناسیم و نقش آنها را در شکلگیری هویت زیبایی شناسانه اصفهان بااهمیت تلقی کنیم، بیشازپیش به لزوم ایجاد یک گذر فرهنگی برای شناخت آثار و زندگی هنرمندان بزرگ اصفهان پی خواهیم برد. نصب یازده سردیس از هنرمندان معاصر اصفهان در محور گردشگری چهارباغ بالا قدم کوچکی برای شناساندن بزرگان هنر اصفهان به شهروندان و البته گردشگران این شهر است. این پروژه به همت سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان و با همکاری هنرستان هنرهای زیبا و دبیری «محمد فخری» طراح و مجسمهساز اجرایی شده است. سردیسهای به نمایش درآمده در محور گردشگری چهارباغ بالا ادیشن دومی از آثار ساختهشده در سمپوزیوم سردیسهای هنرمندان بزرگ اصفهان در سال 95 است.
ئاتر از اولین مشاغلی بود که به دلیل همهگیری کرونا تعطیل و درب سالنهای آن روی مخاطبان بسته شد. یک سال از شیوع ویروس کرونا میگذرد و هنوز راهحل مناسبی برای وضعیت بغرنج تئاتر اندیشیده نشده است. حمایتهای وعده دادهشده محقق نشدند و سالنها هم باوجود رعایت پروتکل ها و ظرفیت پایین هم مخاطبی را به خودشان ندیدند. وضعیت تئاتر اصفهان اما از بسیاری شهرهای کشور هم به مراتب بدتر است. با اینکه در بیشتر شهرهای دارای تئاتر چند ماهی اجرای تئاتر برقرار بود، در اصفهان هیچکس زیربار مسئولیت تعطیلی همهجانبه تئاتر نرفت. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ستاد مبارزه با کرونا را مقصر دانست و این ستاد متقابلا اداره کل را مسئول وضعیت کنونی قلمداد کرد.
دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه مهرسلامت با برگزاری آیین اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان بخشهای مختلف به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با شعار «هر ایرانی یک مهروز سلامت» با حضور معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و جمعی از مسئولان وزارتی، مسئولان استان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خیرین سلامت استان در مرکز همایشهای علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.
درصد قابل توجهی از تولیدات رسانهای این روزها چه در مدیوم مستند و چه در آنچه در فضای مجازی به نام فیلم منتشر میشود فاصله معناداری برای رسیدن به مفهوم فیلم و ساختار فیلمیک دارند. در خوش بینانهترین حالت تمام این تولیدات که تیتراژهای عریض و طویلی راهم به خود میبیند یک گزارش تصویری است. یک گزارش با استفاده از واحد تصویر که میتوانست به راحتی در ساختاری نوشتاری یا صوتی هم تولید شود. وفور گزارشهای تصویری و معرفی آنها به عنوان فیلم از آفتهای دیجیتال شدن سینما و همگانی شدن استفاده از وسایل ضبط و تدوین تصویر است. ما با انبوهی از افراد روبروییم که فن تصویر، فن صدا و فن تدوین میدانند اما کوچکترین آشنایی با فن فیلم ندارند.
با نزدیکشدن به پایان سال گالریها برنامهای را با عنوان فروش آخر سال تدارک میبینند. برنامهای که در آن جمعآوری آثار تجسمی آرتیستهای مختلف در مدیومهای گوناگون، قدرت خرید مخاطبان و خریداران را افزایش میدهند. قیمتهای مناسبتر آثار مسئله مهم دیگری است که بسیاری را به حضور در این فروشهای سالیانه ترغیب میکند. در اصفهان نیز دو گالری اکنون و تام در حال برگزاری رویداد فروش آخر سال هستند. برای باخبر شدن از جزئیات فروش سالانه این دو گالری با الناز رجبیان، مدیر گالری اکنون و همچنین ساناز اسلامی، مدیر گالری تام گفتوگو کردیم. همچنین علی استدلال، مدیر گالری نگرش در گفتوگو با ما از زاویهای دیگر به تحلیل حراج پایان سال یا نمایشگاه فروش آخر سال پرداخته است.
مراسم رونمایی از کتاب «بررسی نقاشی اصفهان» با حضور نقاشان اصفهان، اعضای انجمن هنرمندان نقاش اصفهان و پژوهشگران کتاب حسین تحویلیان، محمود حسینی و محمود حشمتی در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد. این سه پژوهشگر در این کتاب که توسط نشر اسپانه راهی بازار شده است، آثار ۲۶ نقاش معاصر اصفهان از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰ را مورد بررسی قرار دادهاند. به گفته حسین تحویلیان، کتاب «بررسی نقاشی اصفهان» با تمرکز بر نقاشان معاصر اصفهان دومین کتاب از مجموعهای سه جلدی است و پیش از این و در اوایل دهه 80 جلد اول آن با عنوان «مکتب نقاشی صفوی اصفهان» به چاپ رسیده است و سومین کتاب هم به نقاشی دوران قاجار خواهد پرداخت.
نخستین دوره جشنواره عکس «نیمه پنهان» به همت مجتمعهای سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان و با هدف ثبت عکاسانه تخریبها، ناملایمات و مشکلاتی که زیبایی، اصالت و ماندگاری ابنیه و آثار تاریخی اصفهان را تهدید میکند، برگزار شد. در بخشی از متن فراخوان این رویداد درباره رویکرد این جشنواره آمده است: «با همه لذتبخش بودن شنیدنِ اطلاقِ لقب زیباترین به شهری که ساکنش هستیم سوالی هم مطرح میشود. آیا هنوز بهجرئت میتوان گفت که اصفهان جزو زیباترین شهرهای دنیاست؟
عمارت هنرمند وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه رویدادهایی که برای ارائه آثار هنرمندان توانخواه برگزار میکند، اینبار به سراغ نقاشیهای هاتف شرار، هنرمند روشن دل رفته است و 9 اثر از او را به نمایش عموم گذاشته است. هاتف شرار هنرمند جوانی است که علاوه بر نقاشی در زمینه موسیقی و آواز هم فعالیت میکند و سالها در آواز، شاگرد استاد گلپایگانی بوده است. آیین گشایش نمایشگاه نقاشیهای هاتف شرار در حیاط مجموعه عمارت هنرمند و در جمعی صمیمی با حضور هنرمندان شهر برگزار شد و برخی حاضران جلسه در صحبتهایی به توصیف شخصیت و هنر هاتف پرداختند. نمایشگاه نقاشی هاتف شرار تا 18 اسفند به کار خود ادامه میدهد.
تندیس «شیر طاقچه» اثر احمد میرمقتدایی از طراحان محیطی شناختهشده اصفهان و مدیرگروه گرافیک دانشگاه سپهر است و به عنوان اولین اثر در گالری تکاثر، گالری تازهتأسیس حوزه هنری اصفهان، به نمایش درآمده است. حجم ششصد و پنجاه کیلویی شیرطاقچه ترکیبی از آهن و ریختهگری چدن است که با الهام از طاقچهها و گچبریهای فرهنگ معماری گذشته با رویکردی معاصر تولید شده است. پرسش از چگونگی استفاده از فضاهای سنتی به زبان هنر معاصر و دستیابی به زبانی امروزی برای بازیابی هویت هنری و روزمره زندگی گذشته در زمان حال دغدغههایی است که احمد میرمقتدایی را پس از سالها مطالعه و پژوهش به طراحی و اجرای شیر طاقچه رسانده است. برای درک و دریافت جزئیات بیشتر این پروژه با میرمقتدایی همکلام شدیم.
نمایشگاه «نقش ارادت» نمایشگاهی است از آثار طراحان اصفهان برای ابراز ارادت به امام علی (ع) که در گالری گلستان عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان به نمایش درآمده است. این نمایشگاه حاصل طراحی گرافیستهای اصفهانی در قالب کارگاه یک روزه با عنوان «طراحی نام و القاب امام علی (ع)» است و در نهایت ۳۴ اثر که به شیوه خط بنایی طراحی شدهاند به عنوان خروجی این کارگاه در نمایشگاهی با عنوان «نقش ارادت» به مناسبت میلاد امام علی (ع) از ششم اسفندماه در این گالری به نمایش درآمده است و تا 14 اسفند به کار خود ادامه میدهد. برای باخبر شدن از جزییات این نمایشگاه با حمیدرضا کشاورزی میاندشتی مدرس کارگاه یک روزه «طراحی نام و القاب امام علی (ع)» گفتگو کردیم.
شش سال از فوت زاون قوکاسیان سینماشناس، منتقد و مدرس سینما میگذرد و همچنان بحث تأسیس مرکزی فرهنگی به نام زاون در اصفهان به سرانجام نرسیده است. مرکزی که قرار بود بعد از فوت او محلی باشد برای حفظ میراثش و ادامهدهنده مسیری که او در فعالیتهای سینماییاش پیگیری میکرد. تأسیس موزهسینما در اصفهان مسئله دیگری است که فعالان سینمایی سالهاست از لزوم آن صحبت میکنند. موزهای که علاوه بر حفظ میراث زاون میتوان اسناد تاریخی سینمای اصفهان، مجموعههای شخصی سینماگران و دستاوردهای آنها و همچنین وجوه مختلف تاریخ سینمای اصفهان از جمله سینمای آزاد را به خوبی حفظ و نگهداری کند. با این حال ایده تأسیس موزه سینما هم مانند تأسیس مرکز فرهنگی زاون بدون هیچ تصمیمی رها شده است.
بیست و هفتم بهمن ماه سال جاری بود که رئیس سازمان زیباسازی اصفهان از مرمت و نصب قسمت میانی مجسمه تقدیس پرویز تناولی گفت. مرمت و نصبی که این بار هشت روز بیشتر دوام نیاورد و بخش میانی مجسمه تقدیس در کمال تعجب همگان برای سومین بار دزدیده شد. اگر فاصله میان ربودن اول و دوم دهسال بود، این بار هشت روز کافی بود تا دوباره قلب تقدیس دزدیده شود.