در بخش توسعهیافته و به اصطلاح مدرن شهر فضاهای جدید از ویژگیهای گردشگری خالی است و فضاهای طراحی شده، مردم را به حضور و گردش در آن ترغیب نمیکند. شاید به همین دلیل است که بیشتر مردم برای رفع اوقات فراغت به پاساژگردی روی آوردهاند. وقت آن رسیده که شوراهای شهر به عنوان نمایندگان مردم کلانشهرها و مدیریت شهرها برای تغییر چنین نگرشی در طراحی فضاهای مدرن مداخله کرده و گردشگری شهری را در بافت سنتی شهر زنده کنند. برای مداخله در چنین فضایی در مرحله اول باید کیفیت محیطهای مرتبط با گردشگری شهری بازتعریف شود.
نورپردازی با هدف بازآفرینی هویت شهری و تأکید بر ابعاد زیباشناسی زندگی در شب بهکار میرود و حتی به عقیده بعضی معماران و طراحان شهری، یکی از اجزای معماری و شهرسازی قلمداد میشود. جوان بودن این دانش در ایران و البته بسیاری دیگر از کشورها، برخی خطاها را در بهکارگیری آن ایجاد کرده؛ بهطوریکه گاهی از طراحی تا اجرای آن هیچکدام بر مبنای دانش و اطلاعات درستی نیست.