«تحلیل انتظارهای شهروندان از قطارشهری با استفاده از مدل کانو و تصمیمگیری چندمعیاره فازی» عنوان مقالهای است که تأثیرهای استفاده از قطارشهری بر شهر و شهروندان را مدنظر قرار داده و به تحلیل آن میپردازد. در این نوشتار 15 مورد از انتظارهای شهروندان در خصوص قطارشهری ارائهشده که میتواند دستاورد چشمگیری برای مدیران شهری محسوب شود. نویسندگان این مقاله بعد از ارائه شرحی کامل درباره ضرورت ترویج وسایل حملونقل عمومی در کلانشهرها با توجه به افزایش جمعیت و ازدحام و شلوغی شهرها، به این مهم میپردازند که سامانههای حملونقل ریلی یکی از الگوهای حملونقل پایدار در شهرها هستند که ایمنی بسیار بالا، راحتی و آسایش مسافران، عدم وجود ترافیک، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، عدم استفاده از سوختهای فسیلی و هزینه پایین حمل مسافر ازجمله مزیتهای آن بهشمار میرود؛ اما باید توجه داشت که درعینحال در صـورت عدم بهرهبرداری صحیح، این سیستم میتواند باعث هدررفتن سرمایههای شهر شود؛ همچنین عدم استقبال مردم از این وسایل علاوه بر بهوجودآوردن ضرر مادی، تأثیرهای منفی زیستمحیطی، اجتماعی و فـردی نیز دارد.
پاتوقهــــــــای شهــــــــــری فضاهایی ازپیشطراحیشده و منتخب از سوی مدیران شهر نیستند. بلکه فضاهایی هستند که براســاس معیارهایـــــی پیشبینیناپذیر از سوی مردم مورد توجه و استقبال قرار میگیرند و رفتهرفته به مرکزی برای تجمع شهروندان بدل میشوند.» این را «محمود درویش» معمار برجسته و پیشکسوت اصفهان که طراحی پروژههای مهمی همچون بویین زهرا، مرمت و توسعه مورچهخورت، مجموعه اداری و مسجد پلار (کاندیدای جایزه آقاخان) و… را در کارنامه خود دارد، در گفتوگو با «اصفهان زیبا» میگوید. به اعتقاد او، پاتوقهای شهری را نمیتوان به شهر و شهروندانش تحمیل کرد، بلکه باید زمینه و بستر لازم برای شکلگیری چنین فضاهایی را ایجاد کرد تا مردم براساس جذابیتهای موجود در فضا نسبت به یک نقطه واکنش مثبت نشان داده و آنجا را به عنوان پاتوق خود در شهر انتخاب کنند.
تحلیل و بررسی وضعیت زندگی در شهرهای اقماری اطراف اصفهان موضوع مهمی است که از نگاه پژوهشگران و محققان دانشگاهی نیز پنهان نمانده است. چنانکه مقالات متعددی که از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته، از سوی این پژوهشگران ارائه شده و در دسترس قرار گرفته است. یکی از این مقالات «تأثیرگذاری شهرهای جدید پیوسته در ساماندهی مادر شهر اصفهان» (نوشته مهری اذانی و سمیه نیلی احمدآبادی) نام دارد که مطالعه موردی خانه اصفهان و ملک شهر در راستای ساماندهی و هدایت توسعه کالبدی شهر اصفهان را دستمایه تحقیق خود در اواخر دهه هشتاد قرار داده است.
بودجه سال 1400 شهرداری اصفهان بهعنوان نخستین بودجه برنامه راهبردی «اصفهان 1405» با رقمی بالغبر ۹۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر اصفهان ارائه شد و در اسفندماه سال جاری به تصویب رسید. به همین بهانه، مروری خواهیم داشت بر میزان و نحوه تخصیص بودجه شهرداری اصفهان در سه سال پیاپی 1397، 1398 و 1399 که روند تدوین بودجه در دوران سهساله مدیریت شهری اخیر را نشان میدهد.
شهر اصفهان در اواسط بهمن سال جاری موفق به دریافت نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک از سوی سازمان جهانی یونیسف شد. اتفاقی که ضرورت آمادهسازی شهر اصفهان برای به رسمیت شناختن کودکان بهعنوان شهروندان شهر و ارتقای سطح کیفی زندگی آنها در شهر را گوشزد میکرد. به دنبال این رخداد مهم، شورای مشورتی کودکان و نوجوانان از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل و فراخوان آن منتشر شد.
یکی از ویژگیهای بارز معماری سنتی ایران را تطابق قابلتوجه آن با خصوصیات روحی و روانی کودکان دانستهاند. شهروندان کوچک شهر که گویی در گذشته سهم بیشتری در فضاها و ساختار شهرها داشتند و حقوق شهروندی آنها از حیث برخورداری از آرامش و آسایش در شهرها جدیتر گرفته میشد. چنانکه معماری سنتی با تلطیف فضای شهر، بستری را برای آرامش فکر و روح کودکان فراهم میکرد و زمینهساز ایجاد خلاقیتهای فکری در آنها میشد. اینک به بهانه اعطای نشان شهر دوستدار کودک یونیسف به شهر اصفهان که در شماره پیشین نیز به آن پرداختیم، در اینجا به مقالهای بانام «کیفیت فضای باز شهری در تعامل با کودکان» میپردازیم که در فصلنامه مطالعات شهر ایرانی-اسلامی به چاپ رسیده و به بررسی تأثیرات معماری و شهرسازی سنتی ایران بر کودکان پرداخته است.
شورای اسلامی شهر اصفهان برای نخستین بار یکی از مهمترین ابرپروژههای شهر را با حضور متخصصان و کارشناسان به مشورت گذاشت. عصر روز هفدهم دیماه، شش نفر از اعضای شورا میزبان اساتید دانشگاهی و مدیران ارشد شهری شدند تا نظرات تخصصی آنها را درباره درستی یا نادرستی اجرای پروژه تراموای اصفهان جویا شوند. در این نشست، «قدرت افتخاری»، مدیر پروژه تراموای شهر اصفهان و «علی نادران»، مشاور بازنگری مطالعات جامع حملونقل اصفهان در صف موافقان اجرای پروژه و «شهابالدین کرمانشاهی»، عضو هیئتعلمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران و «احمدرضا طالبیان»، عضو هیئتعلمی دانشکده حملونقل دانشگاه صنعتی اصفهان، در گروه مخالفان نشستند و ساعتی را به گفتوگو دراینباره پرداختند که شرحی از آن را در ادامه میخوانید.